Jump to content

15 ft Aluminiumsbåt, hvor kjøpe grunning og lakk i Oslo-området?

jma

Recommended Posts

I går glassblåste jeg hele skroget utvendig på vår gamle alubåt. Og nå må det behanles kjapt...

Men jeg blir ikke klok på hvilke produkter jeg skal bruke. Er det noen her som kan gi meg en eksakt oppskrift med utvalgte produkter som er enkelt å få tak i i Oslo-området?

Båten er altså glasdblåst, og jeg må kjøpe alt fra grunning til top-strøk (farge).

Skal ikke bunnstoffes..

Jo, og hvor mye ca trenger jeg til skroget på en 15 foter?

Ugh... liten respons her. Antar alubåter ikke er så vanlig å male kanskje...?

Men ihvertfall.... jeg ble anbefalt av butikk å bruke Epifanes Multi Marine primer (1-komp). Skal visstnok hefte meget godt til alle materialer, inkl aluminium (og i tillegg er båten glassblåst, og dermed en fin "ru" overflate som gir ekstra heft).

Så da kjøpte jeg det, og har sprøytet hele skroget med denne.

Hadde ikke bestemt meg for farge, så avventet kjøp av dette. Selger var dog noe usikker selv... og da ble jeg naturlig nok enda mer usikker.
Primeren tåler både alkydlakk (type emaljelakk), og 2-komponent polyurethan.

Alubåten i seg selv er jo vanntett, så jeg er kun ute etter en farge/maling/lakk som sitter fast og ikke flasser. Vi snakker om en 15" båt som mesteparten av tiden vil ligge på henger, og tidsvis på vann noen uker i slengen på den beste tiden av sommeren.

Vil alkydlakk holde til mitt bruk?? Noen med erfaring??

Utifra hva jeg kan lese meg til, så er alkydlakk det samme som emaljelakk  aka Bengalakk, Jotun Easygloss m. flere.

Har ikke peiling på det du spør om, men lurer på om primer har en viss åpentid før du bør foreta overmaling. For de som ikke vil male aluminium, men ha en annen farge, folie sitter som bare det på alu, men er selvsagt litt sårbar mht. mekanisk slitasje. Er selvsagt heller ikke bare enkel å påføre uten trening.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

broren min malte flaggstanga (aluminium) her for etpar år siden.  Den var tidligere malt med shipolin, som var bra flasset etter mange år.   Han fikk tips fra fargehandelen om å grunne med Jotun antipest 2K , for så å legge på et toppstrøk med quick/bengalac..     Ser ut til å sitte som det skal sålangt iallefall.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jma skrev for 4 timer siden:

Nå funker folie veldig dårlig på aluminium som er glassblåst...

Folie på aluminium var et generelt tips. Nå vet ikke jeg hvordan overflaten på glassblåst aluminium ser ut, men antar at det er avhengig av hvor kraftig den er blåst. Er den kraftig nuppet, gir det nok dårlig feste. En lakkert overflate som er rubbet opp med fin smergel gir bedre feste for folie enn en glatt lakkert flate, men har aldri prøvet noe som er glassblåst.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Da ble det alkydmaling! Etter litt over et døgn herding, så kjennes den veldig hard ut, og sitter ekstremt godt (antar at glassblåsingen har sin andel der pga god vedheft). Så snart det blir tørt i været, så skal den finslippes og sprøytes en gang til.

Ikke bruk alkydmaling under vannlinje. Dette vil mest sannsynlig gå i oppløsning hvis båten ligger en del på vannet.

Jeg ville primet med en epoxy eks. Antipest og så lakket med en tokomp- maling/lakk.