Jump to content

Problemer med kjøling gammel saltvannskjølt motor


Rush77

Recommended Posts

Nytt medlem i dag, trenger råd. (temaet har sikkert vært oppe før)

Har en 20 år gammel 7 HK Yanmar motor i min Rush77, årsmodell 1984. Den er saltvannskjølt.

 

Etter noen minutters gange hyler temp. alarmen. Har skiftet impeller (så hel ut), skiftet termostat (Var brent) Gjorde dette i fjor høst, ble litt bedre, men i år er det like ille igjen.

Har snakket med noen på et verksted, og de tror det er saltavleiring i kjølekammerne i motoren. Anbefaler å ta av toppen og fjerne saltet.

Har noen noen gode "hestekurer" som kan løse dette problemet uten en større operasjon. Sola skinner og båten ligger i båsen.

 

Hva med å ta ut termostaten og gi motoren full gjennomstrømning?

 

Motoren brukes ikke mye, bare når det er helt vinnstille og inn/ut av havner.

 

Rush77

Link to post
Share on other sites

Systemrens. Gir garantert effekt, om det blir tilstrekkelig vet foglarna.

Kjør på etter anvisningen på flasken, husker ikke om YANMAR får full eller null gjennomstrømning ved fjerning av termostat. Volvoen min får full, så der er det null termostat..

 

Evt. kan systemrens kombineres med en runde med eddiksyre for å fjerne rur / kalk.

 

Søk på "systemrens" på søkesiden, så får du mange tips.

 

Skru av toppen, kan du sikkert vente med til høsten. Om toppen ikke sprekker først da..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nytt medlem i dag, trenger råd. (temaet har sikkert vært oppe før)

Har en 20 år gammel 7 HK Yanmar motor i min Rush77, årsmodell 1984. Den er saltvannskjølt.

 

Etter noen minutters gange hyler temp. alarmen. Har skiftet impeller (så hel ut), skiftet termostat (Var brent) Gjorde dette i fjor høst, ble litt bedre, men i år er det like ille igjen.

Har snakket med noen på et verksted, og de tror det er saltavleiring i kjølekammerne i motoren. Anbefaler å ta av toppen og fjerne saltet.

Har noen noen gode "hestekurer" som kan løse dette problemet uten en større operasjon. Sola skinner og båten ligger i båsen.

 

Hva med å ta ut termostaten og gi motoren full gjennomstrømning?

 

Motoren brukes ikke mye, bare når det er helt vinnstille og inn/ut av havner.

 

Rush77

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde samme problemet selv, brukte systemrens med noe effekt, men ikke nok. Jeg tror systemrens får bedre effekt dersom man lager en lukket sløyfe det kan sirkulere i. Har lest om dette et eller annet sted, men husker ikke hvor :blush:. For meg hjalp det å bytte termostat, men det har du tydeligvis prøvd. Ellers ble jeg anbefalt noe som het tørrsyre (safe-acid). Dette skulle være sterkere enn Systemrens.

De som er kyndige på kjemi kan jo rette meg, men jeg tenker som så; Syre = surt/høy PH Kalkavleiringer = Basisk/lav PH. Syra angriper kalken og løser det (sakte) opp.

 

Lykke til !!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

De som er kyndige på kjemi kan jo rette meg, men jeg tenker som så; Syre = surt/høy PH  Kalkavleiringer = Basisk/lav PH. Syra angriper kalken og løser det (sakte) opp.

 

Lykke til !!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke spesiellt kyndig, men husker da litt fra skolen.

 

Syre=Lav PH

Base=Høy PH

 

Kalk er jo et kjent triks for å få høyere PH-verdi i vann.

Link to post
Share on other sites

.....Har noen noen gode "hestekurer" som kan løse dette problemet uten en større operasjon.

Hei Rush77 - fin båt forresten, holdt på å kjøpe en slike en ...(for lenge siden)...! :o)

 

...... tror systemrens får bedre effekt dersom man lager en lukket sløyfe det kan sirkulere i. Har lest om dette et eller annet sted, men husker ikke hvor :blush:.

Joda, fant ut det samme, hallaron. Nesten kontinuerlig sirkulasjon er det som "spiser" mest "gørr". Har vært gjennom det og prøvd.

 

Lagde også en liten "reportasje" om det, med bilder, i tråden: HVORDAN rense kjølesystem? - fra og med Innlegg #26

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...