Jump to content

Hvordan Skifte gir/gass kabel på Princess 360 fly

nor star 290..

Recommended Posts

Jeg byttet på min 440. Der går kabelen i veggen. En av veggstolpene. 

Jeg brukte solid gaffa teip. Å trakk gjennom den nye med den gamle. 

Måtte være litt forsiktig. Dytte litt i nye kabelen når det satte seg fast..

Men det gikk overraskende bra

Endelig ble det Bobåt

Jeg prøvde å sjekke med nye Norsk båtsenter i Bergen.  De fant ikke så mye. Men hos meg var det originale penta kabler. Så da fant jeg ut av det med delenr derfra. 

Endelig ble det Bobåt

Da har jeg holdt på i 2,5 time med å forsøke å trekke kabel igjennom uten å lykkes. Har kun prøvd å trekke fra fly å nedover. Det setter seg fast etter 3-4 meter. 

Hvilken vei trakk du kabelen bjørn?

Jeg gjorde akkurat samme som deg. Trakk den nye fra fly og ned.  Jeg fant en åpning i veggpanelet på babord side. Der kunne jeg trekke litt. Tror det hadde vært en fordel om du har en som kan skyve på kabelen samtidig som du trekker. Bare vær forsiktig så du ikke trekker for hardt så teipen løsner. Det er skrekkscenario nr 1..

Endelig ble det Bobåt

Kabelen kom ned i denne stolpen. Jeg fikk ikke tilgang bak der. Men ved å trekke den frem og tilbake flere ganger fikk jeg den til å entre ned her. Det var det største problemet. Pass på at ikke skjøten mellom nye kabelen og trekkefjør blir for tykk. 

20170829_233416.jpg

Endelig ble det Bobåt

Okay. Det gikk lettere for meg når jeg først fant denne åpningen.  Kom så mye nærmere der den kilte seg. For det gjorde den for meg og. Men det hjalp når jeg kom nærmere.  

Endelig ble det Bobåt

Skal ta med et kamera for rørinspeksjon i morra og se hvor det kiler seg, visst jeg kommer til. Alternativt er å prøve å tre et plastrør på utsiden av eks kabel. Og trekke ny inni. 

Det kan nok være lurt om du ser hva den setter seg fast i. Kanskje det kan være en idé å lage en liten bøy på den ved å tape fast en liten bolt som er lett bøyd?

Å så prøve å dreie kabelen slik at den bøyde delen av kabel smyger lettere ned?

Edited by Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Da var kabelen på plass? Kom på i går etter jeg hadde gått hjem at høyttaleren på styrbord side på fly'en ligger ved hjørne kabelen passerer. Skrudde ut denne og fikk dermed skjøvet kabelen ekstra bakover. Takker for hjelpen?

Edited by nor star 290.. (see edit history)