Jump to content

aqad41a, lavere turtall etter bytte av reimer

hentor

Recommended Posts

Hei, har en bra aqad41a i min Fjord 24 weekender. Skiftet 2 st slitne reimer (dynamo+vannpumpe, doble spor i løpehjul, doble reimer)på denne forleden da den ene røk og nå viser turteller 150-200rpm lavere ved max turtall, oppnådde tidligere 3900rpm, nå oppnår jeg 3750rpm. 

Jeg kjørte max turtall dagen før reimskifte så vet at det ikke skyldes groe, det er riktignok endel groe på skrog, men aggregat/drev og rustfrie propeller, dp290, har jeg etter evne forsøkt å holde rene gjennom sesongen.

Oppnår samme max hastighet på GPS, alt virker tilsynelatende ok bare at turteller viser lavere. Den viser også lavere på tomgang, 550vs650, men den går bra på tomgang selv ved elektrisk belastning, kjøleskap etc. Treffer nå marsjfart 20knop ved 200rpm lavere, 3000rpm.

Motor oppfører seg likt, samme lydnivå, hører turbo etc. Det eneste er atnå hører jeg turbo på sitt høyeste nivå ved lavere turtall på instrumentet.

De nye reimer var 10mm brede og kraftigere, de gamle var 6-8 mm brede.

Forslag? Har dynamoens W utgang for turteller fått en trøkk etter reima røk eller sitter de nye reimene bedre/dårligere? Originale reimer. Merket ingenting til at reima røyk, kjekt med dobbelt sett. 

Redigert av hentor (see edit history)

Et lite skudd i blinde, men nye og bredere v-reimer går kanskje ikke like dypt inn i sporene sine som de gamle og smalere. Hvis du har vært heldig eller uheldig alt ettersom, så kan kanskje utvekslingen derfor i praksis ha blitt litt annerledes med nye reimer (?). Hvis du da har turteller uttak på dynamoen så kan jeg tenke meg det gir litt utslag på instrumentet.

hentor skrev for 11 timer siden:

Har dynamoens W utgang for turteller fått en trøkk etter reima røk?

Du har nok kommet frem til rett konklusjon i denne saken her, at utvekslingen er forandret pga annen bredde på nye reimer. Men jeg vil uansett legge til at det er helt umulig for W utgang å forandre hastighet/frekvens så lenge dynamoen fremdeles snurrer med samme turtall. Om W gir ut et annet turtall så er det ene og alene på grunn av at dynamoen snurrer med et annet turtall.

Eneste andre mulighet er om instrumentet ditt skulle ha kommet ut av sync. Men det tror jeg nok også vi kan utelukke her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...