hentor Startet 27.August.2017 Link til dette innlegget Startet 27.August.2017 (redigert) Hei, har en bra aqad41a i min Fjord 24 weekender. Skiftet 2 st slitne reimer (dynamo+vannpumpe, doble spor i løpehjul, doble reimer)på denne forleden da den ene røk og nå viser turteller 150-200rpm lavere ved max turtall, oppnådde tidligere 3900rpm, nå oppnår jeg 3750rpm. Jeg kjørte max turtall dagen før reimskifte så vet at det ikke skyldes groe, det er riktignok endel groe på skrog, men aggregat/drev og rustfrie propeller, dp290, har jeg etter evne forsøkt å holde rene gjennom sesongen. Oppnår samme max hastighet på GPS, alt virker tilsynelatende ok bare at turteller viser lavere. Den viser også lavere på tomgang, 550vs650, men den går bra på tomgang selv ved elektrisk belastning, kjøleskap etc. Treffer nå marsjfart 20knop ved 200rpm lavere, 3000rpm. Motor oppfører seg likt, samme lydnivå, hører turbo etc. Det eneste er atnå hører jeg turbo på sitt høyeste nivå ved lavere turtall på instrumentet. De nye reimer var 10mm brede og kraftigere, de gamle var 6-8 mm brede. Forslag? Har dynamoens W utgang for turteller fått en trøkk etter reima røk eller sitter de nye reimene bedre/dårligere? Originale reimer. Merket ingenting til at reima røyk, kjekt med dobbelt sett. Redigert 27.August.2017 av hentor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Et lite skudd i blinde, men nye og bredere v-reimer går kanskje ikke like dypt inn i sporene sine som de gamle og smalere. Hvis du har vært heldig eller uheldig alt ettersom, så kan kanskje utvekslingen derfor i praksis ha blitt litt annerledes med nye reimer (?). Hvis du da har turteller uttak på dynamoen så kan jeg tenke meg det gir litt utslag på instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 27.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Takk for svar. Enig, det er antagelig utveksling som har endret seg noe så jeg tenker å slå meg til ro med dette ettersom turtall er relativt lineært endret i hele registeret. Skal innom LASA før høsten uansett, kan få sjekket hva slags reimer de anbefaler til denne motoren og oppsett jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 27.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 (redigert) Jeg ser nå at det finnes flere typer reimer, de som satt der tidligere var vp pnr 966382, disse er mer "v-formet", jeg har montert 966978, disse er nesten "rektangel-formet". Hadde begge deler liggende i båten. Er som regel menneskelig svikt.. Redigert 27.August.2017 av hentor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Förutsatt att varvräknaren styrs från dynamons W-utgång så skulle orsaken ju kanske kunna vara att dynamoen 'inte hänger med' med dom nya remmarna. Kanske de gamla remmarna var mer spända än de nya? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Reimene skal ligge i flukt med ytre diameter på dynamoens reimhjul. Ligger den 2mm under er reimen eller reimhjul slitt, ligger den 2-3mm over er det feil reim. Hvor høyt reima ligger i sporet kan som Stor Stas sier gi forskjell i visning. Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 27.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 (redigert) Da er mine nåværende reimer feil type, jeg har 966382 (skrev feil tidligere), ser ut som jeg skulle hatt 966978. Aner ikke om det er forskjell.. Redigert 27.August.2017 av hentor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 hentor skrev for 11 timer siden: Har dynamoens W utgang for turteller fått en trøkk etter reima røk? Du har nok kommet frem til rett konklusjon i denne saken her, at utvekslingen er forandret pga annen bredde på nye reimer. Men jeg vil uansett legge til at det er helt umulig for W utgang å forandre hastighet/frekvens så lenge dynamoen fremdeles snurrer med samme turtall. Om W gir ut et annet turtall så er det ene og alene på grunn av at dynamoen snurrer med et annet turtall. Eneste andre mulighet er om instrumentet ditt skulle ha kommet ut av sync. Men det tror jeg nok også vi kan utelukke her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.