Jump to content

Mottatt "DSC All Ships call", må jeg foreta meg noe?

MegaTrondy

Recommended Posts

Hadde vært på sjøen i dag og hadde glemt å slå av VHF når jeg kom på land. Plutselig ringer det i ryggsekken. VHFen hadde stått på scan (scanner gjennom alle kanaler) også står det dette på displayet når det ringer. Ble veldig usikker på hva jeg skulle gjøre siden jeg ikke var i båten eller nær sjøen. Hvor ofte sender de ut slike meldinger og hva skjer hvis jeg svarer? Har VHF lisens men ble som sagt usikker da jeg ikke har hatt DSC før og ikke var tilgjengelig på sjøen. Ville ikke blokke linjen hvis andre svarer.

Screenshot_20170827-205206.png

Hei

Du skal ikke gjøre noen ting med denne, men ikke noe galt med spørsmålet ditt.

Det er Rogaland radio som har sendt ut en All Ship - Saftey, og de ber alle gå på kanal 81 - noe radioen vanligvis skal gjøre automatisk. Ut fra bildet ditt så kan det hende at du på SH 851, må bekrefte dette med å trykke på"enter/yes"

Tipper at det i dette tilfellet har vært en blokkering i området, og de prøver å få blokkerende radio bort fra kanal 16.

Om radioen din står på scanning eller ikke betyr ingen til i forhold til å motta DSC annrop, den ligger å "lyyter" på kanal 70 (DSC) hele tiden i bakgrunn.

Edited by Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

En sikkerhetsmelding sendt til alle i nærheten. Med melding om å gå til kanal 81. Du kan gå til kanal 81 og høre om dette er noe du kan hjelpe til meg. My 2 cent. 
Eller gjøre som Benji :diving:

Edit 2: Sitat Tipper at det i dette tilfellet har vært en blokkering i området, og de prøver å få blokkerende radio bort fra kanal 16.
Denne hadde eg ikke tenkt på.

Edited by TB22 (see edit history)

Det er sikkert blokkering. Fikk inn forstyrrelser på kanal 16 når jeg gikk med båten tidligere i området. Derfor jeg slo over på scan for å slippe skurring. Hjalp ikke å stille på SQL. 

HX851 har forøvrig tastelås. Trykk og hold inne "H/L"-knappen (vises så vidt nede til venstre på bildet). Denne deaktiverer dog ikke PTT-knappen på siden, så det er ikke mye vits å bruke den.... Men man kan eventuelt stille VHF-en inn på en annen kanal enn 16 før man aktiverer tastelåsen.

Når det gjelder DSC til alle båter, har jeg hørt at kystradioen av og til bruker det når det er kulingvarsel.

Edited by S/Y Emma (see edit history)
Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Gå aldri med påslått radio i sekken. Det kan være du som blokkerer neste gang.

Det var bare en forglemmelse. Pleier å ta den hjem siden jeg bytter mellom båter.