Jump to content

Min første båt, Sagen med Sabb 10hk

Sagen Snekka

Recommended Posts

Woohoo, da fikk jeg endelig Kånå med på å kjøpe ei gammal snekke ;)

Min første båt :)

_1743220582.jpg.25b00f8c83eb69b936b11bfb76100756.jpg

Navnet skal det bli endring på selvom det var fint :)

Jeg trenger noe hjelp da jeg ikke har for mye erfaring.

Et av `prosjektene` blir å få selvlenset båt, men da har jeg spesielt en utfordring.

-Motoren har ikke dynamo, så jeg må ta hjem batteriet i ny og ne og lade, det vil da være liten vits med en el pumpe med mindre jeg kan få fikset dynamo, Hvordan???

_1536398795.jpg.467ec841ffeef6940b8ec673a13c2778.jpg

Står idag slik når jeg ikke bruker den, men hadde vært kjekkere å sluppet denne presenningen.

_1618537393.jpg.9f2c069b6fae5d9a16ffabc14f74098b.jpg

HÅPER DERE KAN HJELPE MEG :)

Gratulerer med Sagen snekke, den kan nok gi mange fine stunder. Dynamo lar seg greit montere, du må evt kjøpe eller lage brakett for feste og justering. Ellers skal det bare en reim og litt kabling til...

Selvlensende er med høy dørk så vannet renner ut av seg selv, så her er det vel heller snakk om elektrisk pumpe med nivåbryter.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gratulerer med "ny" båt :smiley:

Ein dynamo på ein Sabb G (10 Hk) er ikkje noka veldig stor sak å få til, men pass på at den ikkje blir altfor stor, for då vil den bruka for mykje av motoren sine krefter, og dermed stel den av båten sin fart. Men eg syns absolutt at du skal ha ein dynamo, du treng strøm både til den lensepumpa, men ogso til landternene og litt innelys i båten.

Magne

Edit: Dette er akkurat det som du treng: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94811176

Redigert av Dinamo (see edit history)

Tok noen bilder av motoren, også har jeg noen spørsmål.

Etter å ha sett på @Walter_S sin tråd,              https://baatplassen.no/i/topic/9675-sabb-10hk-hjelp-til-montering-av-dynamo/

Ser det ut som det er her jeg skal feste dynamoen, men hva er det som er her idag, kan dette bare fjernes?

Jeg tenke å kjøpe denne dynamoen, https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98545265

Kan det tenkes å være rett?

Ps. Filla gikk på oljeflekken rett etter bilde ble tatt ;)

Capture.JPG.a45c9cf87b8f0323c26df75efb48c5c9.JPG

10 hours ago, Dinamo said:

Dei to venstre av desse tre som du har ringa inn, er for montering av dynamo. Eg la inn her ein annonse frå Finn i går, der er dynamobrakett og reimskive for Sabb G. Den dynamoen som du har funne antar eg er heilt grei.

Magne

ahh, flott, Da er det tut og kjør :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...