Egor Startet 28.August.2017 Link til dette innlegget Startet 28.August.2017 Har tre elektriske luker for kalesjebrønn som styres av en 6 kontakts bryter. Den ene luke lever sitt liv. Den hadde tidvise problemer med å lukkes (står i åpen posisjon selv om de andre lukene går ned) men så byttet jeg bryteren i håp at problemene forsvinner. Nå vil den ikke åpnes. Det er noe verre, da kalesjen må opp fra brønnen og settes på når båten er ikke i bruk. Måtte skru av hele luken som midlertidig løsning. Hva tror dere er problemet? Er det elektrisk? Dårlig kontakt eller lignende? Skal jeg kjøpe ny løftemekanisme? Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Kjenner ikke løsningen på denne - men på generelt grunnlag hadde jeg sjekket alle el kontakter først. Start med voltmeter og mål om det kommer strøm til motoren. Kommer det strøm frem slik det skal så hadde jeg sett på motoren/lukeløfterene Link to post
WithVital Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Jeg kjenner ikke båten eller systemet ditt, men jeg mistenker umiddelbart at det er noe galt med en "limiter switch" eller "føler" i den luken / lukemotoren du har problemer med (evt. releet eller noe i den). Jeg ville sjekket hva motoren som løfter luken heter og evt hvilken type det er og prøvd å finne ut om den har innebygget føler. På båt er det sikkert en "linear actuator" av noe slag med føler i motorhuset utenfor din rekkevidde (med mindre du åpner motorhuset da...). Jeg tror løftemotoren (hvis linear actuator) fungerer sånn omtrent og forenklet at "hvis føler er i posisjon 1: trekk arm inn hvis DC kommer. Hvis føler er i posisjon 2: skyv arm ut hvis DC kommer". -finner du motoren og huset og evt. føleren, må du gjerne poste bilder her så kan jeg sjekke mer. Eller du kan fjerne den defekte motoren, og sette inn en av de som virker for å bekrefte / avkrefte at det er internt i aktuatoren / motoren. Alt du evt. gjør må du nok gjøre på eget ansvar. Du kan sikkert dø av å gjøre noe jeg foreslår. Se etter en slik omtrent: -men kanskje mer innkapslet og vanskeligere å identifisere... NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Egor Svart 28.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Ja, begynner med å sjekke om det kommer strøm. Problemet er at disse kontaktene ligger inne i motoren (hermetisk lukket) da en står i utsatt miljø. Motorene 100 % like det WIthVital har på bilde. Må vel nok demontere denne delen helt og åpne? Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 (redigert) Kanskje du kan starte i andre enden, dvs med bryteren og koblingene på den? Prøv å flytte ledningene mellom posisjonene på bryteren og se om problemet flytter seg for eksempel. ledningene til lukeløfterne er kanskje tilgjengelige så du kan klippe de, måle og så skjøte de igjen? Redigert 28.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
WithVital Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Bitteliten skrev 1 time siden: Kanskje du kan starte i andre enden, dvs med bryteren og koblingene på den? Prøv å flytte ledningene mellom posisjonene på bryteren og se om problemet flytter seg for eksempel. ledningene til lukeløfterne er kanskje tilgjengelige så du kan klippe de, måle og så skjøte de igjen? -det var selvsagt mye lurere. -Å bytte ledningene på brytersiden altså fremfor å demontere to motorer :) Og siden det er slike lineære aktuatorer, vet jeg at de har innebygde limiter switches som aktiveres i "full ut" og "full inn"-posisjoner, og det kan være denne som er kaputt utifra beskrivelsen av oppførsel til luken. I praksis tror jeg limiterene kan være alt fra avanserte kretser til dumme brytere. Mest sannsynlig er det både et lite kretskort og en eller flere releer inni der. Tror det er rimelig styrete å komme til og feilrette internt. Er sikkert kapslet inn i epoxy hele greia, men det er kanskje verd et forsøk ettersom de sikkert er dyre å kjøpe nye. NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Egor Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Her kommer bilder av løfterne Link to post
Egor Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 den som ikke funker står litt vrient til Link to post
WithVital Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 IP 64 faktisk... -må jo bety at den er kapslet inn litt ordentlig bak det galvaniserte skallet. Jeg klarer ikke se av bildene hvordan løfteren er festet / hva slags montering den har til skrog, men du finner sikkert en erstatning på eBay eller noe slikt hvis de er så dyre som jeg tror å få fra leverandør her i Norge: http://www.ebay.com/itm/New-Light-Weight-Linear-Actuator-4-Stroke-100Mm-12V-24V-Dc-D-/112416375621?hash=item1a2c89c345:g:uOIAAOSwKOJYIVRP Men da må den jo være defekt da :) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Egor Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 liten oppdatering. Ja denne var defekt. Byttet til ny, funker bedre, men måtte legge på en bryter da microbryteren vår også gåen (denne sørger for at sideluken ståre åpen når kalesjen settes opp og ikke lukker seg og klemmer kalesjen. Link to post
Walaxe Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 kan jeg spørre hvor du kjøpte ny ? har samme problem Link to post
Robert Fardal Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Hvis noken har bruk for ein original motor til den bakre luka, så har eg ein i god stand liggende. hvis du har ein defekt motor til bakre luke må begge byttes, då erstatningen for de originale går med ein annen fart. Link to post
Egor Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Walaxe skrev On 04.06.2018 at 14.15: kan jeg spørre hvor du kjøpte ny ? har samme problem ebay. Husk å notere alle data fra den gamle (løftekapasitet, løftelenge) da de kommer i ulike størrelser. Kostet under 1000 lapp Link to post
Egor Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 har dessverre fått samme problem på den andre siden. Tror disse tåler ikke saltvann i mer enn 10 år Link to post
Morlor Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Robert Fardal skrev On 4.6.2018 at 23.57: Hvis noken har bruk for ein original motor til den bakre luka, så har eg ein i god stand liggende. hvis du har ein defekt motor til bakre luke må begge byttes, då erstatningen for de originale går med ein annen fart. Har du fortsatt pumpen? Pris? Link to post
Haugesund78 Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Egor skrev On 7.8.2018 at 15.15: ebay. Husk å notere alle data fra den gamle (løftekapasitet, løftelenge) da de kommer i ulike størrelser. Kostet under 1000 lapp Hei Egor Husker du hva du bestillte på EBay år du bestilte nye løftere? Jeg skal/ må bytte alle Link to post
Kaman Svart 27.April.2023 Link til dette innlegget Svart 27.April.2023 Dette er en gammel tråd, men om noen skulle oppleve samme problemet; Sidelukene på Z8 lukker når kalesjen er lagt ned, men (sef) ikke når kalesjen er oppe. Dette styrer via en fjærbelastet microbryter montert foran i den mekaniske løfteanordningen for kalesjen via en eksentrisk aluplate. Fjæringen på bryteren "gir" seg over tid. På min Z8 var det nok å bøye fjæringen litt mot platen, så fungerte alt. NB! Det er tilgang til bryteren under stofftrekket på siden akter! Mvh. Henning Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn