Jump to content

Moms ved båtkjøp i utlandet

runes

Recommended Posts

Har funnet en brukt båt i utlandet  (EU) som jeg er interessert i. Den er i privat eie og moms er allerede betalt.

Dersom båten hadde vært eid av et firma så kunne man vel trukket fra momsen i utlandet og betalt moms ved innførsel til Norge. Men dersom båten er eid privat ender man vel opp med å betale moms på allerede betalt moms i utlandet.

Er det mulig å få et utenlandsk firma til å kjøpe båten av privat eier og deretter kjøpe båten av dette firmaet uten moms, for deretter å betale moms ved innførsel til Norge?

Mvh Rune

Gunga Din skrev for 16 timer siden:

E det så Krimart, mener jeg har lest her på BP att du kan seile opp til 3 uker / år med utenlandskflagget båt som Nordmann ?!

Ja, dersom du har fast bostedsadresse i utlandet som Norsk statsborger. Bor du i Norge er båten regnet som innført/smuglet inn ved grensepassering, og Norsk MVA / straffgebyr må betales. Forskjellen er om du melder i fra eller ikke...

Det er nok ingen lovlige smutthull igjen ved import fra utlandet. Norsk MVA skal betales uansett. Refusjon av EU mva får du kun dersom du kjøper av forhandler/firma som har anledning til dette. (Hvor det også finnes eksempler på at utenlandske firma IKKE gjør opp for seg i ettertid mht refusjon av EU mva) Båten skal jo utføres først....

Høne, øl og hornmusikk!

Barbaria skrev for 1 time siden:

Tollvesenet kan regne det ut for deg, på stedet, om du ikke ringer de på forhånd. 

http://www.stromstadstidning.se/nyheter/segelbåt-i-beslag-hos-tullen-1.4577788

Jeg ville ta alle råd du får her inne om Toll og moms med en STOR klype salt.

Snakk direkte med tollvesenet er mitt råd :lol:      

Tollvesenet er nok behjelpelig med å finne hva du skal betale i norsk mva, men de kan nok ikke hjelpe til med refusjon av eu-mva.

runes skrev for 21 timer siden:

Neivel, vet du hvorfor?

Selskapet som kjøper båten vil kun få fratrekk for den moms som blir lagt på vederlaget når de kjøper - altså måtte den private eieren (dersom momspliktig) ha lagt på moms på sin kostpris. Men antatt at privat eier ikke gjør salget som en del av den eventuelle næringsvirksomheten sin, så vil han jo heller ikke være momspliktig. Den momsen han allerede har betalt får ikke selskapet fradrag for når de kjøper annenhånds slik som her (I alle fall ikke ikke slik det er lagt opp i Norge).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Nei. Du må se på merverdiavgift (mva; populært "moms"; engelsk value added tax "vat") som en transaksjonsavgift som påløp da båten ble solgt fra firma til privatperson i Nederland. Firmaet som solgte båten beregnet da nederlandsk mva. som kjøper da betalte, men dette er "long gone".  Privatpersonen som nå selger den er ikke mva. pliktig (enten salget foregår innenfor eller utenfor EU), og skal derfor uansett ikke beregne mva. Salget nå er derfor mva-fritt, og det er intet å hente på det. Å kreve refundert hele eller deler av mva. fra det tidligere salget er ikke mulig, rett og slett fordi lovverket ikke åpner for det (det finnes noen tidsbegrense unntak for biler, men det omfattes ikke her).   

runes skrev 12 minutes ago:

Spørsmålet er om jeg på noe vis kan unngå å måtte betale for allerede betalt moms i feks Holland ved kjøp av bruktbåt.

Nei, det er som noen påpeker dersom en "bedrift" har eid båten i hele sin levetid så er det en liten mulighet, men det er SVÆRT få båter du finner der ute som er det. Det at det er en forhandler eller megler som selger båten så hjelper dessverre ikke dette. 

Det du skal være klar over er at pruting og krangling om pris i utlandet fører ofte frem. Jeg hadde tre aktuelle båter og det ble tilslutt mye å hente på prisen. Is i magen er viktig.

Har akkurat vært gjennom samme runden selv, og det endte med et godt kjøp. Norsk MVA tatt i betraktning.

Totalt sett ble det litt å spare, men det viktigste at jeg fikk den båten jeg ville ha...

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

runes skrev 8 minutes ago:

Spørsmålet er om jeg på noe vis kan unngå å måtte betale for allerede betalt moms i feks Holland ved kjøp av bruktbåt.

Nei det kan du på ingen måte unngå. Du er helt avhengig av å finne en båt som selges Ex.Vat. for at prisen på noen måte skal bli konkurransedyktig mot det som finnes i norsk marked.

Med dagens kronekurs er det dårlig butikk i import og godt er det for de som har kjøpt ny båt i Norge. Enkelte skambillige båter finnes i det større marked i utlandet men det er oftest en grunn til det.

Er båten først kjøpt privat, er nok løpet kjørt. Er en båt derimot kjøpt ny av et firma, f.eks til utleievirksomhet,  vil mva. være fratrukket tidligere og restverdien på båten  skal antagelig da normalt ilegges mva ved nytt salg. Denne mva skal man i såfall kunne trekke fra ved utførsel for så å ilegges norsk mva ved innførsel til Norge. Dette er slik jeg har oppfattet mva regler.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Captain Chaos skrev for 4 timer siden:

Det du skal være klar over er at pruting og krangling om pris i utlandet fører ofte frem. Jeg hadde tre aktuelle båter og det ble tilslutt mye å hente på prisen. Is i magen er viktig.

Har akkurat vært gjennom samme runden selv, og det endte med et godt kjøp. Norsk MVA tatt i betraktning.

Totalt sett ble det litt å spare, men det viktigste at jeg fikk den båten jeg ville ha...

Kan du antyde hvor mye det er mulig å prute. En kompis mente at 20% er minimum av hva man bør klare å prute i sør Europa 

Da er det vel klarlagt at man ikke kan få tilbake eu-moms. Hvilken båt er det? Er du sikker på at du ikke kan få tilsvarende her hjemme til konkurransedyktig pris? Jeg har kjøpt momsfri excharterbåt i Kroatia en gang. Og selv om prisen var bra da tapte jeg mange penger når jeg skulle selge båten videre. Så det er dårlig butikk. Hvis det skal "lønne" seg må du være sikker på at det er en båt du vil ha veldig lenge.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...