Jump to content

Moms ved båtkjøp i utlandet

runes

Recommended Posts

10 hours ago, Snemann said:

Kan du antyde hvor mye det er mulig å prute. En kompis mente at 20% er minimum av hva man bør klare å prute i sør Europa 

Dette er vel egentlig et helt umulig spørsmål å gi et kvalifisert svar på?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Captain Chaos skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde jo noen konkrete objekter. Oppnådde 10-20% på de. Dette var Fairline Phantom 50 . 2003-2006.

/Lars

Jo eldre båten er jo mer vil nok priser sprike. Hadde nok vært langt verre å oppnå 20% på en realistisk priset 2012 modell medmindre kjøper var helt bankerott, markedet helsvart og mye kapital kunne frigjøres raskt ved å dumpe båten.

Når jeg ser på prisene på PH50 på finn.no nå for tida så slår tanken meg at det for 5-6 år siden generelt var nyere båter enn de som man finner i dag som ble annonsert i det norske markedet og dagens annonserte utgaver er noe overpriset.

Man betaler ikke 3,5 mill. for en 2002 modell PH50 når man kan kjøpe en Princess 50 MK3 2009 modell for 4 mill. Det er vel ganske klart fra mitt ståsted, uansett hvor bra båten er sett ut ifra alder.

Chiefengineer skrev 32 minutes ago:

Man betaler ikke 3,5 mill. for en 2002 modell PH50 når man kan kjøpe en Princess 50 MK3 2009 modell for 4 mill. Det er vel ganske klart fra mitt ståsted, uansett hvor bra båten er sett ut ifra alder.

Enig med deg her chief, men er det mulig å få en P50 MK3 fra 2009 for 4 mill?

brs skrev 15 minutes ago:

Enig med deg her chief, men er det mulig å få en P50 MK3 fra 2009 for 4 mill?

Der ble solgt 2 stk. 2009 MK3 for drøye 4 mill. tidligere i år. Begge lå ute på Finn.no en kort periode. I fjor gikk det en -2009 for 3,9 men det kan nok sees på som et spesielt unntak.

Det har ligget en 2011 for salg både i fjor og i år der eier har virret opp og ned mellom 4,9 og 5,2 men åpenbart uten respons da den fortsatt ikke er solgt. Så ble det vel solgt en sen -2011 for noe mer enn overnevnte tidlig i år men den hadde siste faceliften med de nye firkantede sidevinduene.

Prisene på brukte båter som nevnt her nettop gir jo også en viss indikasjon på årlig verditap som i tillegg til renter ,drift, vedlikehold, opplag, forsikring, fornyelser osv gjør det hele til en temmelig dyr affære! Den første millionen man tjener går med til båten alene jo? Glad jeg har noe mindre "krav" og som vi sier; været er det samme uansett størrelsen på båten, og gleden ved å være på sjøen likeså!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 33 minutes ago:

Prisene på brukte båter som nevnt her nettop gir jo også en viss indikasjon på årlig verditap som i tillegg til renter ,drift, vedlikehold, opplag, forsikring, fornyelser osv gjør det hele til en temmelig dyr affære! Den første millionen man tjener går med til båten alene jo? Glad jeg har noe mindre "krav" og som vi sier; været er det samme uansett størrelsen på båten, og gleden ved å være på sjøen likeså!

Kjøper man en sånn sak ny for 8-9 millioner (som prisen vel var rundt 2009-2011 for P50) så må man ha tilskrekkelig til kapital til å cashe ut båten og deretter anse summen som tapt. Deretter må man ha råd til å avse betydelige summer i året til løpende kostnader til en dyr hobby (opplagskost/forsikring/drivstoff osv).

Og så får man se på hver eneste krone man får tilbake den dagen båten skal selges som positiv.

Det er vel igrunn det som gjelder for båter i denne prisklassen kjøpt ny av første eier. For den som kjøper en tilsvarende brukt båt med noen få år på nakken er ikke verditapet avsluttet men man får veldig mye mer for pengene da de fleste av disse båtene er meget godt ivaretatt.

Captain Chaos skrev for 9 timer siden:

Jeg hadde jo noen konkrete objekter. Oppnådde 10-20% på de. Dette var Fairline Phantom 50 . 2003-2006.

/Lars

Ja, dette viser jo at det er betydelige beløp å spare. Forhandlingsteknikk og is i magen, synd jeg ikke kan noe om det første og isen i magen smelter like fort som den spises.

Sun Flyer skrev for 23 timer siden:

Da er det vel klarlagt at man ikke kan få tilbake eu-moms. Hvilken båt er det? Er du sikker på at du ikke kan få tilsvarende her hjemme til konkurransedyktig pris? Jeg har kjøpt momsfri excharterbåt i Kroatia en gang. Og selv om prisen var bra da tapte jeg mange penger når jeg skulle selge båten videre. Så det er dårlig butikk. Hvis det skal "lønne" seg må du være sikker på at det er en båt du vil ha veldig lenge.

Det er flere som er aktuelle. Favorittene akkurat nå er Comfortina 42 eller X-43, evt Dehler 41.

Det blir ikke noe ex-charterbåt, når jeg kjøpte Elanen jeg har nå så var jeg nede og så på noen ex charterbåter og konklusjonen var som du har erfart. Blir det noe fra utlandet så blir det noe velholdt med en dedikert eier.

Skjønner. Båter i den kategorien ville jeg heller prøvd å finne her i landet. Kontakt x-yachts på nesset. Han vet om båter som er åpne for bud uten å ligge for salg på finn. Har faktisk en slektning som vurderer å selge en x-40. Eller sett ut en ønskes kjøpt annonse.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...