Jump to content

Åpne Kraner


emmis

Recommended Posts

Etter ombygging av sittebenkene i vinter må jeg ta c moment for å åpne og stenge kranene til toalettet.synspungter på å la dem stå åpne hele tiden?slanger er montert med dobble syrefaste klammer og potta er over vannlinja. :diving

Nå er jeg ikke helt sikker på om du mener kran for vann inn eller kran for septik ut. Du mener antagelig begge. Mine står åpne hele sesongen. På tømmingen har jeg en membranpumpe, men jeg kan ikke helt se hvordan den skulle kunne skades.

 

Det beste er selvfølgelig å stenge. Liten tvil om det, men risikoen ved ikke å gjøre det er vel minimal hvis man har doble slangeklemmer, god slangekvalitet og jevnlig ettersyn.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke greie på, men jeg kan jo allikevel fortelle hvordan jeg gjør det:

 

Vann inn står åpen hele tiden. Noe annet ville jo være veldig upraktisk.

Septik ut er lukket. Åpnes kun ved tømming av tanken. Siden tømming uansett er et lite "prosjekt" (tross elektrisk pumpe) er det ikke noe ekstraarbeid først å åpne kranen.

 

Av de som skal forstå seg på dette har jeg oppfattet at dette er ok. Jeg har ikke opplevd noen problemer med en slik løsning.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Etter ombygging av sittebenkene i vinter må jeg ta c moment for å åpne og stenge kranene til toalettet.synspungter på å la dem stå åpne hele tiden?slanger er montert med dobble syrefaste klammer og potta er over vannlinja. :diving

Ja med den kroppen emmis så kan du nok slite ja, la dem ståoppe bare sjekk sånn innimellom.. :headbang:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Etter ombygging av sittebenkene i vinter må jeg ta c moment for å åpne og stenge kranene til toalettet.synspungter på å la dem stå åpne hele tiden?slanger er montert med dobble syrefaste klammer og potta er over vannlinja. :diving

Prøv med en forlenger til ventilen, kanskje universalledd??

så slipper du å strekke deg sååå laaaangt og kanskje bli.... :lol:

 

 

hilsen Plomma

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Jeg lar ventilen stå åpen hele sesongen, resultatet av det er at septiken tømmer seg når båten planer..

Hvordan klarer du det? Går båten din fort? Har du ikke en pumpe som sperrer for utløpet? Kort slangestrekk? På ønskelista mi står en elektrisk septikpumpe for 38mm slange. De er dyre, men du klarer deg uten. Hvordan går det til?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvordan klarer du det? Går båten din fort? Har du ikke en pumpe som sperrer for utløpet? Kort slangestrekk? På ønskelista mi står en elektrisk septikpumpe for 38mm slange. De er dyre, men du klarer deg uten. Hvordan går det til?

 

Lotus

Det vil danne seg et vakuum som skaper en ejektor-effekt under båten over en viss hastighet.

Har selv dette, men det er en halvskål foran utløpet, som gjør at det skapes et vakuum.

Fungerer fint hvis ikke utløpet "gror" igjen slik det gjorde hos meg ifjor, og endete opp med 100 liter isklump i tanken i vinter. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg må stenge kranene på både inn og utlöp til dassen ombord i min Maxi 77. Kjente ikke til dette da jeg kjöpte båten, og på den förste turen med en del stamping skvulpet det inn litt vann hver gang båten stampet. Dassen ble full den, og noen liter vann skvulpet inn. Tilfeldigvis skulle jeg inn og hente noe, og da det sa plask i stedet for dunk da jeg traff dörken ante jeg uråd.

 

Heldigvis kom bare rent sjövann inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...