NoobMatrosen Startet 28.August.2017 Del på Facebook Startet 28.August.2017 Etter kjøp av hus så har det åpnet seg mulighet for lagring av påhengsmotor innendørs i en bod, med type 10 plussgrader på vinterstid. Da spør jeg meg egentlig; er det nødvendig med konservering av motoren? Ferskvannskjøring må vel da holde i massevis, da motoren blir lagret tørt, og frosten slipper ikke til... Eller hur? Det er snakk om en Mercury F20, forgassermotor. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Hvis du mener å kjøre igjennom frostvæske, så trenger en jo stremgt tatt ikke det, ellers ser jeg ikke noen andre ting du slipper unna. Så er det jo slik at frostvæske også hindrer korrosjon, dermed bruker jeg å kjøre igjennom det uansett, selv om min motor også står inne. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NoobMatrosen Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Når du nevner andre ting jeg "ikke slipper unna", hva tenker du på da? Skal sies at jeg er en forholdsvis mye involvert småbarnsfar, og med en jobb som har lang sommerferie og er intens tidsmessig i 9 mnd ellers (folkehøgskole), så er det ikke mye tid til overs i oktober/november. Er det så nøye med å spraye olje inn i forgasser og smøring med fett etc med en gang? Dette er vel ting man kan sysle med i ledige stunder utover vinteren. Når sant skal sies, så ble forrige vintersesong et grått kapittel for påhengsmotoren, da frosten var kommet før båtopptaket, så ble til at jeg ikke ferskvannskjørte motoren. Hadde på en måte litt mer respekt for frostspreng enn korrosjon fra saltvann. Vi fikk barn nr 2 ei drøy uke etter, så det var liksom bare tid til å hente opp båten på land og inni garasjen. Båten har ligget i ei småbåthavn der det er litt brakkvann, så da så jeg for meg at saltet ikke var så aggressivt. Er utløp til ei stor elv like ved. Båt og motor stod i vinter inni bilgarasjen, der det ikke var mange minusgradene. Ferskvannskjørte motoren for noen uker sia, og den gikk som ei klokke, med sterk stråle. Brukte en del drag for å få start, men tipper at dette kanskje hadde med at det var bensin igjen inni "forgassersystemet", som da var blitt dårlig. Motoren gikk helt som normalt hele tiden da jeg lot den stå en halvtime og putre. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Hindrer vell bare korrusjon så lenge den er i kanalene? Påhengsmotorer drenerer seg selv, så ikke mye igjen da. Kjør i ferskvann, ta litt olje i sylinderne, drener forgasser og bytt girolje, så er du i mål. Sitér dette innlegget Link to post
NoobMatrosen Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Ingenting av dette ble gjort i fjor, men så blei båt og motor brukt ekstremt lite, og motor stod alltid hevet over vannet ved havneleie. Så giroljen tror jeg klarte seg fint. Høsten 2015 blei motoren konservert og tatt service på av påhengsverksted. Var da nylig innkjørt, etter ca 20 timers drift. Jeg har brukt å kjøre motor tom for bensin, etter ferskvannskjøring, så da blir vel forgasser nok drenert vil jeg tro... er det så nøye med olje når motor står inne i kosetemperatur da? Hvis så, funker f.eks WD40, eller er verktøy på boks ikke det helt store? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Sjekke girolje for vann. Smøre greasenipler. Sjekke at plugger er ok, med tanke på vann. Drenere forgassere. Kjøre i ferskvann, avslutter med frostvæske for korrosjonsbeskyttelse, som Nomen sier.. Vann i girolje eller sylindre kan gjør stor skade hvis det får stå over vinteren, derfor sjekke dette om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
NoobMatrosen Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Vann i sylinder spotter man da ved at det er rust på pluggene da sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Rust på plugger eller saltavleiring på plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Min 6 hk Suzuki med forgasser blir ikke tom for bensin selvom jeg lar den gå til den stopper. Så jeg skrur ut dreneringspluggen i bunn av vforgasseren, de cl som renner ut fordamper fort, men jeg har ikke seipen i kjeften... lærte meg å rense forgasser i våres, så påhengeren har startet på første draget hele sommeren. Så det var bunnfall i forgasseren, så nå drenerer jeg den skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Mort1 skrev 10 minutes ago: Sjekke girolje for vann. Smøre greasenipler. Sjekke at plugger er ok, med tanke på vann. Drenere forgassere. Kjøre i ferskvann, avslutter med frostvæske for korrosjonsbeskyttelse, som Nomen sier.. Vann i girolje eller sylindre kan gjør stor skade hvis det får stå over vinteren, derfor sjekke dette om høsten. En god oppsummering, og dette tar ikke lang tid. Et par timer toppen, det bør man klare å flette inn i hverdagen. Dette er det man kan kalle kvalitetstid,og det finner man alltid en åpning for?. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NoobMatrosen Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Hehe, kvalitetstid for far ja. Litt av grunnen i fjor var høygravid kone, nyinnflytta hus og garasje i kaos, så både tid og sted ble knapt. Ska nok ordne seg i høst. Ska sjekke ut drenering av forgasser. Saltavleiring på plugg er krystallisert salt da eller? Sånn som på innsida av en mur? Men det var ingen som svarte på WD40-spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Ta av lokket og spray hele motoren (under lokket) med et tynt lag CRC 666, feitere enn WD40. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 TS - av hensyn til påhengeren din må du prøve å forstå at grunnen til vi andre steller med påhengerane vår er 99% preventivt vedlikehold... INGEN vet om girolje burde ha vært byttet før man har sjekket. Etter å ha vært i bruk i sjøvann (en eller hundre ganger) så får du saltavleiringer i motoren. Velger du å kjøre igjennom frostveske så trekker detinhibitor inn i avleiringene og du får mindre korrosjon. Jeg vet hva jeg velger.... WD-40 er et tyntflytende smøremiddel som har korttids-smøreeffekt. Det du trenger er noe med langtidseffekt, noe som er preserverende. Sitér dette innlegget Link to post
NoobMatrosen Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Det du egentlig sier her er at du samtidig med vinterkonservering, forbereder motoren på en ny sesong i marint miljø, mtp på at hele motoren sprayet under lokket. Inni ei bod trenger vel ikke " motor-rommet" beskyttes mot elementene. Noe som kan gjøres på våren før båtslipp, med samme funksjon...? Jeg veit jeg spikker flis her, men syns det er kjekt å opparbeide kunnskap fra erfarne folk :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 7 hours ago, dieselfan said: Etter å ha vært i bruk i sjøvann (en eller hundre ganger) så får du saltavleiringer i motoren. Velger du å kjøre igjennom frostveske så trekker detinhibitor inn i avleiringene og du får mindre korrosjon. I "gamle" dager, vi snakker 60/70-tallet leverte vi inn motorer til konservering/service hos Westvitco i Oslo og der kjørte de motorene (de mindre) i et basseng hvor det var frostveske, men kan ikke huske sist jeg så et verksted gjøre det? Selv har jeg alltid "kun" kjørt ferskvann gjennom systemet, men brukt god tid og latt motoren bli god og varm. Har aldri opplevd noe korrosjonsproblem selv om jeg har hatt motorer i ti år. Av nysjerrighet, hvordan vil du kjøre frostveske gjennom en større påphenger når motoren henger på båten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Sikkert mange gode løsninger på det Moushe, her har du min favoritt: 1 Plasser murerbalje under motor 2 koble 25m med 3/4" hageslange på motor (spylemoffe eller direkte på motor som mange har i dag) 3 fyll slangen med frostveske og heng den opp 4 start motor og stopp den når slangen/dunken en tom (jeg bruker ikke mer enn 4 liter blandet) 5 la motoren renne tom for frostveske og hell den brukte frostvesken tilbake på dunken. Du ser på fargen når den er for tynn til videre bruk. Klart for neste motor.... Nå var mitt poeng i tråden over Moushe først og fremt å få TS til å se at "frostveske" ikke bare er bra fordi det hindrer frost men like viktig for preservering er at den inneholder korrosjonshindrende stoffer som forebygger.... Og for å støtte nomen og Mort1 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Men hvorfor frostvæske når alt alikevell dreneres ut? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Om du leser 3 innlegg over: "Etter å ha vært i bruk i sjøvann (en eller hundre ganger) så får du saltavleiringer i motoren. Velger du å kjøre igjennom frostveske så trekker det inhibitor inn i avleiringene og du får mindre korrosjon". Det er jo ikke magi. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 jørn skrev for 2 timer siden: Men hvorfor frostvæske når alt alikevell dreneres ut? ALT dreneres nok ikke ut, det er jo noe av greia. Da hadde det jo ikke vært nødvendig å ferskvannskjøre heller? Det blir liggende noe vann hist og her i kjølesystemet, og der vil jeg ha frostvæske, jeg har også en tanke om at det blir liggende en "film" av frostvæske ellers i motoren også. Det handler til syvende og sist hvor bra man vil ta vare på tingene sine,. Noen gir f.. og utfører knapt det mest nødvendige, andre liker å ha godt vedlikeholdte ting. Det er klart at en ny tjuehester sikkert varer i 10 år uten noe som helst vedlikehold, men da er den antagelig på god vei til å være ødelagt. Gir man den derimot en time eller to med vedlikehold hver høst, øker sjansene for problemfritt båthold og et lavere verditap. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 6 hours ago, dieselfan said: Sikkert mange gode løsninger på det Moushe, her har du min favoritt: Takk for oppskrift. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 nomen skrev for 19 timer siden: Så er det jo slik at frostvæske også hindrer korrosjon, dermed bruker jeg å kjøre igjennom det uansett, selv om min motor også står inne. .... også når jeg om 10 år skal kjøpe motoren din så renner jeg boroskopet opp i det indre... også tenker jeg for meg selv.... denna påhengeren har jaggu blitt passa på.... også betaler jeg med god samvittighet også anbefaler jeg nomen til alle jeg kjenner (jobben tar 3-4 min om du har utstyret tilgjengelig, det koster 40-50 kr... hvorfor er det så mange som kvier seg så til å dulle litt med motoren?) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Litt off topic, men har du boroscop hjemme dieselfan? Det kan være praktisk til forskjellig.... Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 NoobMatrosen skrev On 28.08.2017 at 21.50: Er det nødvendig med konservering av motoren? Ferskvannskjøring må vel da holde i massevis? Det er snakk om en Mercury F20, forgassermotor. Ja følg anbefalingene til motorprodusenten. De har vel mest greie på dette. http://www.aquaservices.net/pdf/yamaha/hivernisation_liste_yamaha.pdf Når det gjelder frostveske, er det vel ikke nevnt i ovennevnte listen fra Yamaha. Og i bilverden er det vel ulike typer frostveske for ulike motorer. Personlig er jeg tilhenger av å bruke minst mulig kjemikalier. De renner som regel ut i naturen og vannet. Og med tanke på at jeg består av 70% vann... Så jeg tenker som deg og Yamaha: Ferskvannskjøring holder i massevis. Angående WD-40, så er vel dette bedre: Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Åge Grevlingen skrev for 2 timer siden: Personlig er jeg tilhenger av å bruke minst mulig kjemikalier. De renner som regel ut i naturen og vannet. Og med tanke på at jeg består av 70% vann... Velldg eng med deg i dette, håper også du så at pkt 1 var å sette balje under motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.