Trophy Startet 28.August.2017 Link til dette innlegget Startet 28.August.2017 Dynamo på styrbord motor lader dårlig og spretter opp og ned mellom 3 og 10 volt. Hva er galt ? Trudde kanskje at barbord dynamo ville ta over ladingen, men det skjedde ikke. Begge laderene gir strøm inn på en batteriisolator som er montert mellom motorene og gir strøm videre. Koblet fra kabel fra styrbord motor og isolerte denne. Nå får eg skikkelig spenning til styreposisjoner og batterier fra barbord dynamo.. Kan det skade dynamo på styrbord motor at den er frakoblet ? Hva kan være galt på dynamoen ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Hever denne. Ingen som har peiling? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jori Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Har du prøv å koble B+ til D+, kun touche borti dem med en ledning. Hvis du da får full lading, er det magnetiseringen din som er problem. Kan virke slik siden du ikke får 13 volt+ Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Trophy skrev for 23 timer siden: Kan det skade dynamo på styrbord motor at den er frakoblet ? Nei, det som kan skade (diodebro) er om du bryter forbindelsen mellom batteri og dynamo mens den lader. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 (redigert) Jori Litt vanskelig da det er en plugg som går inn på laderen. Det er en Delco lader. Hva kan forårsake at man mister magnetiseringen ? Redigert 29.August.2017 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
-Luna- Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Kan det være så enkelt at du har en dårlig kontakt? Sjekk alle kabler om de sitter godt. Ta av kontakten og sjekk om de er eiret. Spray med kontaktspray om de er tilgriset. Om du ikke finner problemet ville jeg tatt den ut og levert den inn for en kontroll. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Trophy Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Det er mulig. Kontakt satt fast og fikk den ikke ut igår. Litt redd for å skade den. Prøve litt igjen idag. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Fikk ut kontakten ikveld. Så dårlig ut. Sprayet en god del med W40 og lot det virke en stund. Startet motor og nå varierte lading mellom 10.10v og 10.68v. Er dette en forbedring ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Gurba Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Den lader ikke. Om du har lys i ladelampe før du starter motoren så kan du nok si ganske sikkert at du bør ønske deg en ny. Om du måler rett over 10 volt, så er det batterispenningen du måler og da bør du få ladet opp banken din og . Høres ikke bra ut Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 (redigert) Gurba skrev for 1 time siden: Den lader ikke. Om du har lys i ladelampe før du starter motoren så kan du nok si ganske sikkert at du bør ønske deg en ny. Om du måler rett over 10 volt, så er det batterispenningen du måler og da bør du få ladet opp banken din og . Høres ikke bra ut Ladelampen SKAL lyse når tenningen er slått på før man starter motoren. Når ladelampen lyser så forteller den deg at magnetiseringskretsen er ok. Hvis den ikke lyser så har du et brudd i kretsen. Det kan være brudd i kabel, defekt ladelampe, dårlige Børster, eller en regulator som ikke fungerer. Hvor måler du spenningen, og med hva? Når trådstarter skriver at ladespenningen varierer mellom 3 og 10 volt så vi jeg heller satse på defekt voltmeter eller dårlig kontakt til voltmeteret. Voltmeteret måler i realiteten systemspenningen. Den vil derfor aldri være lavere enn den aktuelle batterispenningen. Mål direkte på aktuelt ladende batteri med et multimeter som du stoler på. Bjørn Redigert 30.August.2017 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jori Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Trophy skrev for 1 time siden: Fikk ut kontakten ikveld. Så dårlig ut. Sprayet en god del med W40 og lot det virke en stund. Startet motor og nå varierte lading mellom 10.10v og 10.68v. Er dette en forbedring ? Se svar til mateco. Jeg tror fortsatt problem med magnetiseringen. Igjen prøv å koble b+ sammen med d+ etter at du har startet motor. Det er nok å touche de ett brøkdelssekund. Får du da ladning så har du identifisert problemet. Da vil det gjenstå å finne synderen. Viktig er dog at ladelampen lyser når du setter på tenning, siden denne er en del av motstand du trenger for å starte ladning. lyser ikke denne, bytt pære. Lyser den så se forslagsliste fra Mateco :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Målingen kan vel være riktig den. Hvis han har skillediode og har målt på dynamoens B+ eller på skillediodens inngang får man ikke med batterispenningen. Og da lader dynamoen dårlig. Så ja, her må vi vite hvor eller hva man måler med. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 mateco skrev for 6 timer siden: Ladelampen SKAL lyse når tenningen er slått på før man starter motoren. Bjørn Ja det var det jeg skrev. At om ladelampen lyser før du starter motoren så er nok dynamoen kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 mateco skrev for 7 timer siden: Ladelampen SKAL lyse når tenningen er slått på før man starter motoren. Når ladelampen lyser så forteller den deg at magnetiseringskretsen er ok. Hvis den ikke lyser så har du et brudd i kretsen. Det kan være brudd i kabel, defekt ladelampe, dårlige Børster, eller en regulator som ikke fungerer. Hvor måler du spenningen, og med hva? Når trådstarter skriver at ladespenningen varierer mellom 3 og 10 volt så vi jeg heller satse på defekt voltmeter eller dårlig kontakt til voltmeteret. Voltmeteret måler i realiteten systemspenningen. Den vil derfor aldri være lavere enn den aktuelle batterispenningen. Mål direkte på aktuelt ladende batteri med et multimeter som du stoler på. Bjørn Må sjekke det med ladelampen. Synes å huske at den ikke har lyst. Ellers så er det sånn at motorturtallet må over 1100 omdr. for å aktivisere lading. Voltmeter er ok og viser ok verdier når eg måler på barbord motor. Kan måle både både inn og utgående spenning fra batteriisolator. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Jori skrev for 7 timer siden: Da vil det gjenstå å finne synderen. Viktig er dog at ladelampen lyser når du setter på tenning, siden denne er en del av motstand du trenger for å starte ladning. lyser ikke denne, bytt pære. Lyser den så se forslagsliste fra Mateco :) Lett å få tak lyspære til denne? Er en sånn kombinert sak med olje og temp alarm. Her ser man tenningslås, alarm og glødelampe fra baksiden Redigert 31.August.2017 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hegra Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Mye tyder på at du har skillediode. Mål mellom batteri+ og dynamo B minus. Hvilken spenning får du der ?Mye tyder på at den ikke er tilstrekkelig jordet og da vil hverken lading eller ladelampe fungere som det skal. Med batteri + mener jeg batteri og ikke B+ på dynamo. Redigert 31.August.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Trophy skrev for 13 timer siden: Lett å få tak lyspære til denne? Er en sånn kombinert sak med olje og temp alarm. Her ser man tenningslås, alarm og glødelampe fra baksiden Slik jeg tolker deg så sitter lyspæren i den blanke enheten? Kjenner ikke den enheten men er det pærer er det sikkert relativt standard pærer. Du må nesten ta den ut i tilfelle ladelampen ikke lyser med tenning på. Er det første jeg ville sjekket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Tror dette blir vanskelig siden der er en plastkontakt med 3 pins og den må vel være tilkoblet og ellers veldig vanskelig å komme til.... Har sprayet og vasket kontakter idag også og så koblet på plusskabel fra dynamo. Slo på tenning og ladelampen lyser og det gjør glødelampe også. Starter opp og det ser ut som det lader :-) Går ned i motorrom og måler med voltmeter til 15,09 volt og stabilt, men det er merkelig siden dynamo er satt til maks 14.2 volt. Plutselig stuper den til litt over 5 volt :-( Koblet den fra batteriisolator, så får klare meg med barbords dynamo for imorgen blir det båttur. Tenker eg får sende den på rep når sesongen er over.... Redigert 31.August.2017 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hegra Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Synes det minner mer og mer om en vakkel i jordingen til dynamo. Når den har kontakt med jord (batteri minus) så lader den, og ladelys lyser når motor står stille. Når den mister forbindelsen med jord stopper den å lade, og ladelys vil da ikke virke når motor står stille. Det kan høres rart ut at det ikke er jording siden dynamo er festet i motoren, men noen dynamoer må kobles til motorblokka (batteri minus)med ledning. Så kjenn på ledninger om det er noe løst eller prøv og måle slik jeg foreslo. Når det gjelder 15,09 volt så er nok det fordi den lader via skillediode (batteriisolator)vil jeg tro. På batteriene er det sikkert rundt 14,3 volt, og det er det det skal være. Det er vanlig at skillediode har et spenningsfall på ca 0,7 volt. Dynamoen har sikkert senseledning tilknyttet batteripol og derfor kommer den opp i ca 15 volt inn på skillediode for og kunne gi ca 14,2 volt på utgangene. God tur i helga forresten . Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Takk for det. Ser ut som styrbord dynamo lader styrbord batteribank, men det ordnet seg med generator. Sjekket litt på el skjema, men på dynamo vises kun + kabel fra dynamo. Blir vel å skru av dynamo for å få bedre oversikt på koblingene. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Sendte inn dynamo til sjekk og fikk beskjed i går om at diodebro var gåen. De mente eg burde gå for ny dynamo siden eg trenger en som lader 15v f.eks Prestolite som er mulig å tilpasse feste. Like dyrt å reparere den gamle og den ladet med bare 14.2v minus 0,7v på batteriisolator. Husker at eg hadde noe lignende problem i 2011. Da kjøpte eg ny Delco lader med samme firma og etter en stund så oppdaget eg at den ladet med 16.5v, så eg leverte den tilbake og de fikset den så den ladet 14,2v. Den gangen hadde eg ikke peiling på batteriisolator osv Litt forvirra no. Ikke mulig å få en Delco til å lade 15v? Vil helst ha noe som passer med det orginale. Tips ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Code0 Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Sjekk med triconor i Oslo. De vet hva de driver med. Tar kanskje den gamle i innbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg formoder at du referer til AC Delco generator/dynamo. De produserer en oppsjø med forskjellige typer/konfigurasjoner. Så du må nok være en liten smule mer spesifikk. Og laderegimet går fra noe få amperer og opp til et par- tre hundre. Spenningen varierer fra ca. 13 volt og oppover. På Hulda bruker jeg AC Delco SI 12 som gir maks 78 A og maks spenning 14,8 V. På min generator bruker jeg en diodebro som koster kr. 256 ex mva hos Maskin-Teknisk AS på Langhus utenfor Oslo. Spenningsregulatoren koster kr. 119 ex mva hos samme foretaket. Tror jeg har lagt ut bilder og greier under 'byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Hulda skrev for 3 timer siden: Jeg formoder at du referer til AC Delco generator/dynamo. De produserer en oppsjø med forskjellige typer/konfigurasjoner. Så du må nok være en liten smule mer spesifikk. Og laderegimet går fra noe få amperer og opp til et par- tre hundre. Spenningen varierer fra ca. 13 volt og oppover. På Hulda bruker jeg AC Delco SI 12 som gir maks 78 A og maks spenning 14,8 V. På min generator bruker jeg en diodebro som koster kr. 256 ex mva hos Maskin-Teknisk AS på Langhus utenfor Oslo. Spenningsregulatoren koster kr. 119 ex mva hos samme foretaket. Tror jeg har lagt ut bilder og greier under 'byggingen av Hulda'. En Delco Remy 105 A og den ladet med 14.2 v som er litt lite når batteriisolator stjeler 0.7v Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Bytt spenningsregulator. Lemp ut batterisolator og sett inn bryter med tilnærmet null tap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.