sleipnern Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Hei sjekka polsko på batteriet....? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 sleipnern skrev for 5 timer siden: Hei sjekka polsko på batteriet....? Der er alt på stell Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Joerg Becker Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 (redigert) Trophy. Vanligvis kan regulatorer "bearbeides" eller lures til å gi en annen spenning. Kan, når det er nyttig og det ikke finnes andre variabler. Gode produsenter installerer regulatorer som enten leverer godt under gjennomsnittet hva batteriene tåler, det gjør de fleste, eller en regulator som kan tilpasse sin setpoint i forhold til ute-temperatur, som finnes nesten ikke unntatt på eksterne regulatorer. Når man nå øker spenninger statisk for å komme til en verdi som går på kanten av det som batterier pleier å tåle er man også nødt å trippelsjekke om batteriene ligger innafor, kjemisk sett. Når du nå har skillediode bør du bruke enten en intern regulator som holder seg godt unna øvre spennigsgrensen til dine batterier, eller helst noe intern / ekstern regulator som tilbyr spenningssens og som tilpasser setpointet i forhold til spenningsfallet. Poenget er at det går fort at batteriene koker konstant når båten starter med fulle batterier, kanskje ikke på vinterstid, men gjerne om sommeren når alt er varm og da batterier skulle lades med laver spenning uansett. Men hvis du vill eksperimentere med å øke spenningen på setpointen statisk da burde firmaet spørre om og orientere seg på faktiske målinger ved ulike temperaturer for å finne ut om hvor mye spenningsfallet skal kompenseres. Den er nemlig ikke konstant, og heller ikke fast "-0,7V" over dioder. Særlig alle kjente skille-dioder / diode-splittere kan variere mellom 0,45 til så mye som 1,1V. Derfor er det nok ofte best som f.eks. Hulda sa, bruk regulator med ekstern sense, eller skillerelé uten spenningsfall hvis du "må" se høyest mulig ladespenning. Så, fiks deg en dynamo som arbeider riktig, Men først og fremst, finn helst ut hvorfor at du er på dynamo nummer tre allerede. De fleste kjører dynamoene sine i 15 til 20 år før den må byttes. Da er det rart at du sliter oftere enn en gang etter den første. Jørg NB: Du har ikke tilfeldigvis elektriske luftvarmere på innsugene, med opphengt relé? Da i så fall trekker alene denne mellom 60 og 117A avhengig type. I verste fall går da dynamoen med full guffe i hele tida, noe som ville forklare både hvorfor at spenningen ikke kommer opp og at diodebroen gikk i stykker. Redigert 2.Mars.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Trophy Svart 2.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Joerg Becker skrev for 9 timer siden: Poenget er at det går fort at batteriene koker konstant når båten starter med fulle batterier, kanskje ikke på vinterstid, men gjerne om sommeren når alt er varm og da batterier skulle lades med laver spenning uansett. Når batteriene er fulladet synker ladingen til under 14v. Joerg Becker skrev for 9 timer siden: Men først og fremst, finn helst ut hvorfor at du er på dynamo nummer tre allerede. De fleste kjører dynamoene sine i 15 til 20 år før den må byttes. Da er det rart at du sliter oftere enn en gang etter den første. Sist gang var det en kjølevannslekkasje like ved dynamo. Det kan ha påvirket den ? Joerg Becker skrev for 9 timer siden: Jørg NB: Du har ikke tilfeldigvis elektriske luftvarmere på innsugene, med opphengt relé? Da i så fall trekker alene denne mellom 60 og 117A avhengig type. I verste fall går da dynamoen med full guffe i hele tida, noe som ville forklare både hvorfor at spenningen ikke kommer opp og at diodebroen gikk i stykker. Har elektriske luftvarmere, med de fungerer som de skal. Hvis ikke vises det tydelig på voltmeteret. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Joerg Becker Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Trophy skrev for 1 time siden: Sitat Når batteriene er fulladet synker ladingen til under 14v. Normalt skjer det omvend, dvs. at spenningen økes opp til setpoint når strømmen blir minst. Din type dynamo har vanligvis ikke noe elektronikk som reduserer spenninger når batteriene er full. Hvorfor reduserer da din? Sitat Sist gang var det en kjølevannslekkasje like ved dynamo. Det kan ha påvirket den ? Ja, ofte og da vesentlig. Trophy skrev for 1 time siden: Har elektriske luftvarmere, med de fungerer som de skal. Hvis ikke vises det tydelig på voltmeteret. Siden du skriver at det vises tydelig på Voltmeter, hvordan/hva ser du da? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Trophy Svart 3.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 (redigert) Joerg Becker skrev for 19 timer siden: Siden du skriver at det vises tydelig på Voltmeter, hvordan/hva ser du da? Jørg Voltmeteret går ned et par volt når det fungerer. Husker ikke nøyaktig hvor mye / hvor lenge. Redigert 3.Mars.2018 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Nettopp derfor tenkte jeg på det. Du sliter jo ikke med for høy, men med både ustabil og tydelig for lav ladespenning + nå konstatert skade på diodebro Er batteriene heller ikke de beste da ser man det du ser nå. Reléet kan jo kobles bort for testing. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Trophy Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Joerg Becker skrev On 02.03.2018 at 10.46: Jørg NB: Du har ikke tilfeldigvis elektriske luftvarmere på innsugene, med opphengt relé? Da i så fall trekker alene denne mellom 60 og 117A avhengig type. I verste fall går da dynamoen med full guffe i hele tida, noe som ville forklare både hvorfor at spenningen ikke kommer opp og at diodebroen gikk i stykker. Luftvarmerene kobler inn bare på tomgang i kortere perioder rett etter oppstart. Hvor mye trekker 60-117A som kan avleses i volt på voltmeter. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Joerg Becker Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 (redigert) Trophy skrev for 8 timer siden: Hvor mye trekker 60-117A som kan avleses i volt på voltmeter. Dynamoen din produserer kanskje 40A på tomgang og opp til 107A med høy turtall på dynamoen. Trekker varmeren mer enn dynamoen produserer da stuper spenningen på batteri. Trekker varmeren f.eks. 117A mens dynamoen produserer 40A da blir det 77A belastning på batteriet. 70A på en halvslapp batteri vill trekke spenningen ned med mye. Leverer dynamoen enda mindre, som det blir automatisk når diodebroen er skadet (-33% per diode), blir strømtrekket fra batteri tilsvarende enda høyre. Da så ca. 100A i dette tilfellet og som vanlig = spenningen stuper bratt. Hvorfor måler du ikke bare? Er jo det enkleste du kan gjøre for å ekskludere en mulig feilkilde når du først fikk tipset. Jørg Redigert 4.Mars.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.