Frissy Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Jeg vurderer ny båt, og ser på snekker. Synes saga 27 ser ut til å være en kjempebåt. Har tre små som jeg tenkte kunne få lugaren foran, mens mor og far kunne dele akterlugaren. Det betyr at det må være en akterlugar og ikke bare stikk køyer. Diesel og helst noe jeg ikke må mekke på. Ser at mange av sagaene går med perkins. Er dette bra motorer??Hvor stor motor bør det være for at jeg skal komme meg både frem og tilbake? Kunne tenke meg å gi mellom 2 og3 hundre tusen. Og ser at en saga fra midten av 80 burde være oppnålig. Er det andre båter i denne prisen og str jeg bør se på? Quote Link to post
Cirkeline Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Min svoger kjøpte i vår en Sandvik 26 med Perkins 4.108 som fremdriftsmaskineri. Dette er en kjempefin båt med akterkabin og rikelig med plass. Etter noen uker med bruk så er han kjempefornøyd- kan anbefales. Motoren var det litt småting med, men etter en service, justering og oppretting av motor så maler den som en katt. Perkins har laget mange slitesterke motorer opp igjennom og 4.108 er vel en av dem. Motoren holder fint til denne båten, skal du ha fartsbåt så er ikke denne type snekke det riktige valget. Dette er en -84 modell med en pris på 170.000,-. Prisen var god, men er denne type snekke med med en alder på ca. 20 år verdt noe særlig mer enn 200`- 220`? XD3P Quote Link to post
trond65 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Når vi skulle bytte båt ifjor skulle vi ligge i samme prisklasse som deg. Det vi fant ut var oppnåelig og hva vi lette etter var Saga 27 eller Risør 27, tror Sandvik 26 er litt dyrere. Vi en fant ut at Risør 27 var mer romslig og litt mer stabil i sjøen. Men det er litt mer fart i Saga. Så vi handlet en Risør 27 fra 1980 med Perkins 49 motor. Den fikk vi for 200 000. Og vi er blitt kjempefornøyd. Ett vennepar av oss kjøpte en lik en idag. Men det kommer an på øye som ser. Smaken er som baken vet du, delt. Lykke til samme hva du bestemmer deg for. Hilsen fornøyd båteier Quote Link to post
Lars H. Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 (edited) Hei. Kjøpte selv en ett år gammel Saga 27 med 44Hp Yanmar motor i -87. Kommer aldri til å bytte båt! Du kan få en mer moderne og rommeligere båt i samme størrelse, men ikke en så trygg og sjøsikker båt som Saga'n. (Men den ruller i sidesjø, får innrømme det.) Se forøvrig min hjemme side om oss og båten på: http://trudelutt.com En egen side om Sagabåter med eget forum som jeg står bak: http://sagaforum.norge.cc Eller les intervievet Båtliv hadde med meg om Saga 27'n tidligere i år her. Dessuten ble Saga 27 kåret til tidenes norske motorbåt i Båtliv også tidligere i år. Dette kan du lese om her. Lars H. Edited July 11, 2005 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sonata 7 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 jeg sier bare ramin, ramin, ramin. Den går under navnene ramin 785, ramin 26 og skagerakk 26, kjempe båt Quote Link to post
OJO Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Hei! Ville tatt en kikk på Årø 28 hvis jeg var deg. Veldig mye større plass i cokpit. Saga 27 er veldig trang etter min mening. Årø har også my større vindusareale som gir veldig mye bedre utsyn. Summer Family 27 skulle det også være mulig å få ned i 300 000. Denne får Sagaen til å virke utrolig trang og liten. Dette er bare min mening men jeg anbefaler deg til å bruke litt tid på å se på flere aktuelle kandidater innenfor det prisleiet du ønsker å kjøpe. Lykke til med båthandling! Quote Link to post
Mariell Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Støtter OJO Ta å se på en Årø 28. Men da fortrinsvis en som er nyere enn 1979 modell. De kom med ett mer moderne skrog høsten 79 som tåler en kraftigere motor og mer fart hvis det skulle være av interesse. Mariell Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sigurd Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Saga 27 uten tvil. Sandvik 26 blir litt "Knøttete" i forhold. Årø som er nevnt...helt OK, men Saga er mye bedre å gå på. (og ikke så mørk og dyster innvendig) Det er noe å holde seg i hele veien. Skal den yngre garde fly litt rundt på dekk er Saga å foretrekke framfor Årø hvor de vil knipe i kalesjen hele tida aktafor tvers! Saga har den beste løsninga for å kunne ferdes utenbords, bla med innvendig rekke rund baut, også på AC. Mine engang små matroser savner fortsatt enkelte av 27ACs fortrinn i vår nåærende 27fot + X 3 fot. Forøvrig....Klarerer du å få en Sandvik 28 innafor budsjettetet ditt...så løp og kjøp! Verdens Største 28 fot snekke....og masse plass og soliditet for penga. Her er det rom!! Jeg ble ganske imponert da jeg seilte som los ombord hos "Hajohans" i hans nyinnkjøpte over Rognsfjorden i fjord høst på tvers av en ganske så frisk en fra syd!!! Quote Link to post
Frissy Posted July 12, 2005 Author Share Posted July 12, 2005 Takk for mange gode svar. Her er det bare å lete og følge smaken til de som skal være oppi. Enn så lenge får withen duge. God sommer. Quote Link to post
Krapyl Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Nå vet jeg det ikke er tradisjon her for å snakke dårlig om en båt, men jeg vil gjerne dele en opplevelse. Et år var jeg så uheldig at jeg på grunn av mye jobb ikke fikk ut min egen båt, og måtte dra på ferie i Årø 28. Kom sydfra opp Kosterfjorden i frisk bris på låringen, ca. 1 m. sjø som frisknet etter hvert. Og så. Båten broachet! På grunn av den dype spisse baugen og det flate akterskipet ble båten kastet på tvers. Flere ganger. Men hvis bruken er innaskjærs på flatt hav er den sikkert OK. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts