Jump to content

9 av 10 druknede i 2017 er menn: – Derfor drukner langt flere menn

Bay_liner

Recommended Posts

Denne artikkelen forklarer vel mye mht drukning / vestbruk / påbu i båt: http://www.tv2.no/nyheter/9283998/

Fagkoordinator i Norges livredningsselskap har en klar teori om hvorfor 45 menn og bare fem kvinner har druknet til og med juli i år.

Sitat

– De fleste ulykkene skjer fra land, hvor man detter uti. Så er det et eller annet man ikke klarer å håndtere

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Ja, virker jo ganske tabloid å si det slik.

Eller er kanskje det er flere menn som fisker langs land? Flere menn som reiser ut i båt og fisker? Flere menn som oppsøker "fare"?

Hvor mange av de druknede mennene er fra utlandet og drukner når leiebåten velter?

Hvor mange av disse (som drukner) er overstadig beruset?

En del av maskuliniteten er å ta risiko. Det er slik vi menn er. På godt og vondt. Noen risikoer er unødvendig. Noen risikoer er nødvendig. Noen risikoer gir livskvalitet. Samfunnet vårt er avhengig at noen tar risiko.

Rent privat er det jeg som stikker til havs og fisker midtvinters. Kona vil helst være hjemme foran peisen. Jeg går ikke ut i stiv kuling, men er ikke redd for litt bølger og "vær". Det er jo bare å finne riktige fiskeplassene det. Båten takker det jo bra. Har reservemotor også i tilfelle noe skulle feile hovedmotoren.

Det er jeg som smyger meg langs svabergene i mørket om høsten for å fiske. Glatte er de. Alene er jeg. Og jeg må helt ned til vannflaten for å håve inn fisken.

For å ta ta vare på naturopplevelsene og minimere risikoen har jeg kjøpt meg isolert flytedress. Jeg går med godt fottøy. Men jeg er der allikevel, ute i naturen. Det vil stort sett være mer farlig enn å sitte foran peisen hjemme...

Og jeg er imot vestpåbudet. ;-)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

3 minutes ago, Grand Banks jr said:

Ja, virker jo ganske tabloid å si det slik.

Eller er kanskje det er flere menn som fisker langs land? Flere menn som reiser ut i båt og fisker? Flere menn som oppsøker "fare"?

Det er jeg som smyger meg langs svabergene i mørket om høsten for å fiske. Glatte er de. Alene er jeg. Og jeg må helt ned til vannflaten for å håve inn fisken.

Nettopp.  Mulig politisk ukorrekt når statistikk skal presenteres og vedtak om påbud skal fattes, men det er utvilsomt flest menn som også tilbringer flest timer/ nm i, på og ved sjøen, så følgelig er det også flest menn som drukner.  

Merkelig at det skal være så vanskelig :nonod:

Mvh. SAP

Så policyen må være som feks: Fisk aldri alene fra land med mindre fiskeredskapen har innebygd automatisk oppblåsbare flytemidler.... :)

På Aker Brygge er det vel rimelig folksomt det meste av døgnet så der er det vel en god mulighet til å bli "fisket" opp om en faller udi :)

Jepp @Bay_liner, det var derfor jeg skrev om at jeg smyger meg langs (glatte) svaberg om høsten. Alene. Og jeg tror ikke jeg er alene om det. Min forhåndsregel er isolert flytedress.

Det som ikke kommer frem i artikkelen er alkoholpåvirkning. Hvor mange faller fra brygger, eller elvebredden? Er det noen antatte selvmord?

I det hele opplever jeg artikkelen så lite underbygget av fakta at den ikke burde vært skrevet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

sap_2000 skrev 7 minutes ago:

Jo. Så om man virkelig vil drukninger til livs burde det fremmes vestpåbud innenfor 50 meter fra sjøen (også på Aker brygge og andre kystbyer der folk ramler i vannet i fylla) :giggle:

Ikke gi de politiske korrekte ideer! Skal det være vestpåbud så må det i alle fall dekke Løvebakken.

Oppfattet ikke artikkelen som noe fy-fy eller for/mot vest ell men er grei oppsummering av de faktiske tall så langt tom Juli og med den nyttige opplysningen at de fleste ulykkene skjer fra land, kanskje og ved sjøer og elver/stryk mm.

At folk beveger seg langs sjøkanten kan det umulig reguleres via lovverk med mindre en oppretter en full politistat som heller ikke kunne stoppet drukningene men det kunne jo sett slik ut: Geschoßen Werden Wer Das......

Det er sitatet her jeg reagerer på mest:

"Det er nok fordi menn gjerne tøffer seg, er overmodige, og tror de kan mer enn de faktisk kan. Man skal være eplekjekk og ta sjanser"

Ut fra det jeg leser så har drukning lite med "å tøffe seg". Jeg oppfatter "å tøffe seg" som å ta unødvendig risiko. Feks å stå vannski uten vest, padle uten vest, drikke seg fra sans og samling og balansere på bryggepullerne.

Men stemmer det med tallene? Jeg vil gjerne se tallene. Ubearbeidet.

Hva regnes som å tøffe seg, være overmodige eller tro at man kan mer enn man faktisk kan?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

I fjor sommer kom jeg utover på brygga og oppdaget at det satt en klissvåt kar i cockpiten på båten min, - fullstendig utkjørt... Han hadde sittet i sin egen båt og funnet ut at han ville ta seg et bad i varmen. Først når han hadde stupt uti oppdaget han at han ikke fikk ut badestigen på sin egen båt, eller på alle de andre båtene han hadde prøvd på fordi alle lå med hekken inn mot brygga. Ikke greide han å klatre opp på selve brygga og endte med å svømme frem og tilbake langs raden med båter før han til sist fant min. Der var det akkurat plass nok til å få ut stigen.

Når en sprek mann i badebukse midt på sommeren sliter med å komme opp på en lav flytebrygge skulle jeg ønske det var mer oppmerksomhet rundt/ krav til redningsstiger på bryggeanlegg. Det er jo ikke alle steder det er så lett å svømme "til land" heller....    

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Er 99 av 100 brukere på Forumet menn ?

Er 9 av 10 som drukner i 2017 menn  ?

Så da er kvinner over-representert i drukningsulykker dersom Forumet er presentabelt for målgruppen ?

(som noen vil forstå så er det min mening at statistikk er noe som ikke alle burde drive for langt (da særlig ikke meg selv))

Nå er vel forumet lite representativt for båtfolket generelt. Jeg har 10-15 kompiser som driver med sjøliv og jeg er den eneste som er innom forumet her.

Athene skrev 22 minutes ago:

Når en sprek mann i badebukse midt på sommeren sliter med å komme opp på en lav flytebrygge skulle jeg ønske det var mer oppmerksomhet rundt/ krav til redningsstiger på bryggeanlegg. Det er jo ikke alle steder det er så lett å svømme "til land" heller....    

Det er ikke så mange årene siden en ung kvinne druknet en plass det var vanskelig å klatre opp. En dame hørte rop om hjelp, men turte ikke gå ut alene i mørket, politiet gjorde ingenting med henvendelsen de fikk. Neste dag ble kvinnen funnet druknet i havnebassenget.....

I Fjällbacka gjestehavn, hvor jeg lå et par dager i sommer, er hver eneste bryggeutløper forsynt med trapp/stige både ytterst og inne ved land, samtidig som det er godt merket med "tillegging forbudt" der stigene er, noe som skal hindre blokkering. Rart om det ikke er krav om slikt i Norge.  

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Guest Avmønstret#

Er ikke dette slående logisk? Jo flere som bruker vest i båt og fører seg på en sikker måte i båt på sjøen jo færre drukner fra båt.

Forholdstallet mellom drukning fra båt og land vil da endre seg. Dette viser at vestpåbudet i båt virker etter sin hensikt. 

Om en ramler i sjøen fra båt med vest så vet en jo ikke om en ville druknet uten vest, logisk nok. 

---

Men hva var debatten igjen. Drøfter dere seriøst påbud av vest om man ferdes ved sjø/vann langs land?

Shore skrev 8 minutes ago:

Det er ikke så mange årene siden en ung kvinne druknet en plass det var vanskelig å klatre opp. En dame hørte rop om hjelp, men turte ikke gå ut alene i mørket, politiet gjorde ingenting med henvendelsen de fikk. Neste dag ble kvinnen funnet druknet i havnebassenget.....

Hun stod tilogmed bunn, men det hjalp ikke når hun ikke kom seg opp.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinne-druknet-politiet-rykket-ikke-ut/a/9403850/

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...