tomsunds Startet 30.August.2017 Link til dette innlegget Startet 30.August.2017 (redigert) Hei Det er stor sannsynlighet for at lyn tok laderen min. Landstrømkontakt er synlig sotet, og et par ting som var koblet til stikk gikk i svart. Alle forbruks batterier var selvfølgelig helt utladet (kjøleskap og bereder sto på) Kommer takstmann og skal prate med han til fredag. I lys av et par båtbranner i sommer. Så er jeg redd for at varmegang kan ha skadet kabler etc. Og har lite lyst til å gå inn i en ny sesong med klump i magen. Men kan 12V siden være skadet også? Noen som har tips om hva jeg bør gå igjennom med takstmann når han kommer? Setter pris på input Redigert 30.August.2017 av tomsunds Et mer dekkende emnetittel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Forstår det slik at det er 220V siden som er skadet og sim har sotet kontakt. Det er da god grunn til å tro at 12V siden ikke har tatt skade, foruten dypytlading som følge av at landstrømladeren stoppet. Sjekk over at elektronikken fortsatt er mulig å slå på, slik som GPS/plotter, stereo og tv. Om motoren også starter kan du anta at du er på trygg grunn. Sitér dette innlegget Link to post
tomsunds Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Takk for svar. Ja, båten går fint etter bytte av lader. Eneste jeg har lagt merke til er at tv-antenne ikke gir signaler, og plotter slår seg av og på. (plotter kan virker fint i flere timer, andre ganger virker det som den har dårlig kontakt) Men er usikker om det henger sammen med lynnedslag. Synes det er rart hvis lynnedslaget skal ha hoppet over til 12V siden. Alt annet ser ut til å være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Uten å ha direkte erfaring med dette ville jeg ikke slått meg til ro med at 12V siden er uskadd sånn helt uten videre. Med den enorme energien som finnes i et lyn tar det ikke fem flate øre for å 'hoppe' over galvaniske skiller, transformatorer og hva det skal være, spesielt hvis disse har 12V som er ført til sjø vil jeg tro.. Ville fått utført inspeksjon av all kabling så langt det lar seg gjøre og full funksjonstesting av alt utstyr som kan ha blitt påvirket. Surt å sluttføre et oppgjør hvis en etterpå blir klar over at dyrt utstyr er skadet eller omfattende re-kabling må til. Også var det den magefølelsen da. Skal ikke kimse av den. Stoler en ikke på båten er det bare å bli kvitt den er min filosofi. Er jo LYSTbåt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Det ikke uvanlig med senskader. Så ta forbehold overfor forsikringsselskapet om det Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Fantino skrev for 2 timer siden: Uten å ha direkte erfaring med dette ville jeg ikke slått meg til ro med at 12V siden er uskadd sånn helt uten videre. Med den enorme energien som finnes i et lyn tar det ikke fem flate øre for å 'hoppe' over galvaniske skiller, transformatorer og hva det skal være, spesielt hvis disse har 12V som er ført til sjø vil jeg tro.. Ville fått utført inspeksjon av all kabling så langt det lar seg gjøre og full funksjonstesting av alt utstyr som kan ha blitt påvirket. Surt å sluttføre et oppgjør hvis en etterpå blir klar over at dyrt utstyr er skadet eller omfattende re-kabling må til. Også var det den magefølelsen da. Skal ikke kimse av den. Stoler en ikke på båten er det bare å bli kvitt den er min filosofi. Er jo LYSTbåt meget enig, hvorfor skulle 12 V siden være uskadd? lyn er snodige saker, gjør som de vil, har ikke lest læreboken i elektro, går gjerne gjennom betongvegger i stedet for å følge metallskinner likte veldig godt den kommentaren om magefølelse og tillit og lystbåt jeg kjøpte ny båt for ca 1 år siden, bare kastet den gamle, hvorfor? mistet tillit til den gamle - ingen god følelse igjen - bare usikkerhet Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Grand Banks jr Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Er et lynnedslag i båten, eller har det slått ned et annet sted og forplantet seg spenningssjokk til din båt? Mine tanker: I vanlige hus kan man jo få skader som følge av sjokkspenning (overspenning) fra lyn som har slått ned andre steder. Hvis det er overspenning så vil jeg tro at du ikke har skade på noe 12V opplegg. Spesielt dersom hovedstrømbryter var av. Et lyn vil uten problemer hoppe over bryteren, men overspenning følger vel normalt heltrukket leder/ kortsluttet bryter(?). Dersom spenningen har klart å hoppe over til 12V anlegget via ladekabler så vil det være naturlig at det søker jord. Dermed jordkabel til motor og deretter ut til vann (via aksling/ drev) Uansett er det fornuftig å sjekke over hele systemet. Se etter brente kabler. Notere ned alt utstyr som er tilkoplet 12V anlegget (spesielt elektronikk), og ta forbehold om senskader. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Direkte treff (se forbrent støpsel mm.) kan ta alt i båten, og det uansett om det fantes direkte elektrisk forbindelse mellom komponentene. Jeg ville anbefale en komplett gjennomgang av minst alle vitale komponenter, og med alle mener jeg "alle". Senere følgeskader er ikke så enkelt å bevise mot forsikringen. Dog finnes det en del sannsynligheter når det rammes kjente komponenter og en god takstmann vet dette. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bay_liner Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Du bør få noen (elektriker) til å megge (lekkasjeteste) hele 230v systemet i båten for å sjekke om det er blitt begynnende isolasjonsfeil. Alle komponenter/forbrukere tilknyttet 230v nettet må være frakoblet under denne sjekken. Er det lekkasje bør man feilsøke videre og evt bytte den skadede delen. Hver tilknyttet komponent på 230v nettet bør så sjekkes individuelt. Lekkasjetesten kan selvsagt utføres på alle andre kabler (inkl antenne) men komponenter må være frakoblet og siden testes/sjekkes individuelt. Noen direkte treff var det neppe. Da ville samtlige ledninger og apparater om bord sett ut som restene etter en detonerende lunte og båten ville sannsynligvis brent opp. Det er nok kun indusert spenning fra lynnedslaget som har utført denne jobben - som absolutt er ille nok. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Regina III Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 tomsunds skrev On 31.8.2017 at 8.46: Synes det er rart hvis lynnedslaget skal ha hoppet over til 12V siden. Sterkt uenig. Når lader er knekt og kontakter svidd så vil jeg tro at det er rart om lynnedslagt IKKE har forplantet seg til 12 volt siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.