Gyaen83 Startet 30.August.2017 Link til dette innlegget Startet 30.August.2017 Hei Har ein Scand Baltic 84 mod med ettermontert Ford Saab 2827tim. Fekk problem på med å stoppa båten med stoppknappen på forige tur. Måtte ned i motoren og stoppe den manuelt på dieselpumpa. Etter dette vil ikkje båten starta heller. Får ikkje noko reaksjon når eg vrir om tenninga, ikkje i instrumenta heller. Er nokså nybegynnar på dette, men har ein mistanke om at tenningslåsen har tatt kvelden. Har laga nye kontaktpunkt på ledningane som er festa på tenningslåsen og skifta sikringar. Kan det væra noko anna som er syndaren? Når det gjeld evt. bytte av tenningslås, så er det den orginale som står i. Denne har 5 koblingar som bla. stoppknapp og ladelys er festa i, men eg har liggande ein med 3 koblingspunkt frå Biltema. Finst det noko mulighet for å midlertidig koble denne til, bare for å bekrefte at det er tenningslåsen som er øydelagt? Legg ved eit bilete dersom det kan hjelpa. Særs takksam for svar. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Startproblem Ford Saab 2827tim". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Litt OT, men den røde ledningen er en god oppskrift på en brannfelle og et meget amatørmessig utført arbeid. Håper den bare er en midlertidig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Gyaen83 Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Hei. Det har du nok rett i. Biletet er tatt fyrste gong eg åpna dashbordet, og er no utbetra. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Skaff deg en enkel prøvelampe på biltema. Koble ledning på lampen til et punkt som du er sikker på har kontakt med batteri minus. Spissen på lampen stikkes så inn på kontaktpunktene på låsens bakside. Da skal du få lys på et av dem når tenning er av. Får du ikke lys i noen har du heller ikke strøm frem til nøkkel og da er nok feilen et annet sted. Har du lys i en av dem, skal du ha lys i minst to når tenning er på. Får du bare i den ene med tenning på er det nøkkelen som er feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Tror jeg ville tatt det som er minst arbeid og utgifter først: Begynn på batteriet, røsk i ledningene og se om det er noe som er litt løst, følg kablene videre. Løsne, spray og skru til igjen. På starteren er det flere muligheter for dårlig kontakt. Du har og en hovedbryter en plass. Disse lever ikke evig. Er det en original SabbFord har du som oftest 2 skjøtekontakter som det kan ha løsnet en kabel inni eller fått dårlig kontakt. Dra litt i ledningene som går inn i der, dra ifra, lys inni for irr og spray før montering Som du skjønner mange muligheter, bare begynn en plass og ta det billigste og enkleste først. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 (redigert) Enig sjekk at du har strøm høres ut som den er vekk, siden ingenting virket. Har du strøm etter det jeg leser så virket ikke Stoppknappen jeg ville startet med å konrtollere den og så kontrollere at den dingsen som stopper motoren virker. Når du stoppet motoren manuelt har du da fått satt hendlen tilbake på plass ? PS.. manualeer her http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspx Redigert 30.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
weedy Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Hei Har samme motor og jeg har hatt problemer med dårlig kontakt i rele boks eller at relet hadde satt seg. Løsnet etter par klask med skrutrekker.Klikker relet når du vrir om nøkkel? Bruk testlampe eller multimeter for å måle på startbryter for å se at den virker. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Ja mål deg frem med en målelampe eller multimeter, så ser du hvor du har spenning eller ikke. Kan begynne på starter for å utelukke startbatteriet og måle deg opp mot tenningslås. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gyaen83 Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Takk for gode råd. Eg får bare gå systematisk til verks, og ta ein ting om gongen. Det er ingen liv når eg vrir om tenninga, ikkje lyd eller reaksjon på tankmålarane. (dei kjem på i siste hakket på tenninga) Liit kjipt at båten ligg eit stykke unna, slik at det får vente til ei helg det passar å reise inn. Men igjen, takk for god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Gyaen83 Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Då starta motoren Viste seg å væra brot/dårleg kontakt ein eller anna plass på + ledningen. Kobla batteriet rett på tenningslåsen, og starta opp. Gjenstår bare å finne ut kor den dårlege ledningen går, og å erstatta denne. Takk for strålande forum Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 (redigert) Så flott det ordnet seg og hjempebra med tilbakemelding om feilen det er ikke ofte en får det. Når du finner ut hvor den går kan det være lurt å lodde på den nye i en av endene så komme den nye rett på plass når du trekker ut den gamle. Redigert 9.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gyaen83 Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Takk for det tipset Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.