Jump to content

Ford Sabb 2827tim, ikkje noko reaksjon når eg vrir om tenninga


Gyaen83

Recommended Posts

Hei

Har ein Scand Baltic 84 mod med ettermontert Ford Saab 2827tim. Fekk problem på med å stoppa båten med stoppknappen på forige tur.

Måtte ned i motoren og stoppe den manuelt på dieselpumpa. Etter dette vil ikkje båten starta heller. Får ikkje noko reaksjon når eg vrir om tenninga, ikkje i instrumenta heller. Er nokså nybegynnar på dette, men har ein mistanke om at tenningslåsen har tatt kvelden. Har laga nye kontaktpunkt på ledningane som er festa på tenningslåsen og skifta sikringar.

Kan det væra noko anna som er syndaren?

Når det gjeld evt. bytte av tenningslås, så er det den orginale som står i. Denne har 5 koblingar som bla. stoppknapp og ladelys er festa i, men eg har liggande ein med 3 koblingspunkt frå Biltema.

Finst det noko mulighet for å midlertidig koble denne til, bare for å bekrefte at det er tenningslåsen som er øydelagt?

Legg ved eit bilete dersom det kan hjelpa.

Særs takksam for svar.

20170818_195803.jpg

 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Startproblem Ford Saab 2827tim". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post

Skaff deg en enkel prøvelampe på biltema. Koble ledning på lampen til et punkt som du er sikker på har kontakt med batteri minus. Spissen på lampen stikkes så inn på kontaktpunktene på låsens bakside. Da skal du få lys på et av dem når tenning er av. Får du ikke lys i noen har du heller ikke strøm frem til nøkkel og da er nok feilen et annet sted. Har du lys i en av dem, skal du ha lys i minst to når tenning er på. Får du bare i den ene med tenning på  er det nøkkelen som er feilen.

Link to post

Tror jeg ville tatt det som er minst arbeid og utgifter først:

 

Begynn på batteriet, røsk i ledningene og se om det er noe som er litt løst, følg kablene videre. Løsne, spray og skru til igjen. På starteren er det flere muligheter for dårlig kontakt. Du har og en hovedbryter en plass. Disse lever ikke evig.

Er det en original SabbFord har du som oftest 2 skjøtekontakter som det kan ha løsnet en kabel inni eller fått dårlig kontakt. Dra litt i ledningene som går inn i der, dra ifra, lys inni for irr og spray før montering

Som du skjønner mange muligheter, bare begynn en plass og ta det billigste og enkleste først.   

Link to post

Enig sjekk at du har strøm høres ut som den er vekk, siden ingenting virket.

 

Har du strøm etter det jeg leser så virket ikke Stoppknappen 

jeg ville startet med å konrtollere den og så kontrollere at  den dingsen som stopper  motoren virker.

Når du stoppet motoren manuelt har du da fått satt hendlen tilbake på plass ?  

 

PS.. manualeer her 

http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspx

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for gode råd. Eg får bare gå systematisk til verks, og ta ein ting om gongen.

Det er ingen liv når eg vrir om tenninga, ikkje lyd eller reaksjon på tankmålarane. (dei kjem på i siste hakket på tenninga)

Liit kjipt at båten ligg eit stykke unna, slik at det får vente til ei helg det passar å reise inn.

Men igjen, takk for god hjelp.

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...