Helios Startet 30.August.2017 Del på Facebook Startet 30.August.2017 Jeg tenker å vinterlagre båten vår utendørs på marinaen. Noen som kan tipse meg om hva jeg bør tenke på rundt dette? Hva bør jeg tenke på vedr motor og frost? Generelle tips rundt vinterlagring utendørs Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 (redigert) Båten må stå stødig, på trygt underlag. Finn ut om det passer best med dekksstativ eller bakkestativ til presenning. Monter dette godt sammen slik at det tåler dritvær. Hvor ofte kan du gjøre tilsyn? har du tilgang på 220v? Lukk alle luker og sett inn avfukter. Se til at batteriene har det bra. Har du drev, -undersøk med forsikringen om det må demonteres ved opplag. Frostsikring! -motor, vv-bereder og alt vannopplegg. Dass. Rengjør motorrom og spray over noe. Skru av eventuell dusjhode på badeplattform ? Da sparer du deg en tusenlapp. ? du spør om motor: hvilken moror har du? Drev eller aksling? Redigert 30.August.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helios Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Takk for svar? Motoren er en D6 350 med singel drevinstalasjon . Jeg gjør tilsyn om mulig daglig og har tilgang på 220 v . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Kan skrive mere i morgen. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Da sover endelig vesla på 5 uker... ? Og far får lene seg tilbake... har tatt vinterkonservering på en Grandezza 31 med D6 310 med DPH i 7 år nå. Skal ikke påberope meg å kunne alt, eller huske alt i farta men.... ang motor: du må kjøre ferskvann inn på den, deretter frostvæske. Impellerpumpa sitter jo før sjøvannsfilteret dessverre, -i denne situasjonen. De første årene brukte jeg drevposen for å få innpå ferskvann. Det er det slutt på. Nå fyller jeg opp et stort kar med vann. Så tilter jeg opp drev, og løsner slangeklemmen på kjølevannsslangen på drevet. Bruk ei lita skralle med pipeforlenger. Ikke skrujern, da det er lett å glippe og eventuelt skade belg etc.. det kan være litt knot, men verdt det. Så trer du et passende plastrør inn slangen og strammer til. Andre løsninger går også. I enden kan du tre på en ny slange slik at det blir flexibelt. Sett røret/ slangen nedi karret og start motor. Du må etterfylle vann og gjerne samle opp mest mulig. -det renner en del ut helt inne ved skroget... kjør så lenge du gidder. Deretter vipper du slangen over i dunken med passe utblandet frostvæske. Samle opp mest mulig av miljøhensyn. Stans motor. Skru ut anoder på kjølesystemet. Det er ikke bra om de er i kontakt med frostvæske over tid. Motorolje skifter du mens båten ligger på vannet. Da er det lettere få oljen driftsvarm. Mer kommer om nødvendig.... ungen våknet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helios Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Hei igjen Takk for Svar? Da har jeg fått svar på mye av det jeg lurte på ?Hektiske dager om dagen så sent svar fra meg. Gratulerer så mye med barn ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Er usikker på hvor du skal lagre båten, er det i innlandet eller ved kysten av vestlandet eller trøndelag? Skal du lagre der hvor det er vind så er det vind, vind og atter vind du må tenke på. Her er normalt ikke dyp frost det store problemet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.