Jump to content

Tips for vinterlagring utendørs


Helios

Recommended Posts

Båten må stå stødig, på trygt underlag. Finn ut om det passer best med dekksstativ eller bakkestativ til presenning. Monter dette godt sammen slik at det tåler dritvær. Hvor ofte kan du gjøre tilsyn?

har du tilgang på 220v? 

Lukk alle luker og sett inn avfukter. Se til at batteriene har det bra. 

Har du drev, -undersøk med forsikringen om det må demonteres ved opplag. 

Frostsikring! -motor, vv-bereder og alt vannopplegg. Dass. Rengjør motorrom og spray over noe. 

Skru av eventuell dusjhode på badeplattform ? Da sparer du deg en tusenlapp. 

 

?

 

du spør om motor: hvilken moror har du? Drev eller aksling? 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da sover endelig vesla på 5 uker... ? Og far får lene seg tilbake... 

 

har tatt vinterkonservering på en Grandezza 31 med D6 310 med DPH i 7 år nå. 

Skal ikke påberope meg å kunne alt, eller huske alt i farta men.... 

 

ang motor: 

du må kjøre ferskvann inn på den, deretter frostvæske. Impellerpumpa sitter jo før sjøvannsfilteret dessverre, -i denne situasjonen. 

De første årene brukte jeg drevposen    for å få innpå ferskvann. Det er det slutt på. 

Nå fyller jeg opp et stort kar med vann. 

Så tilter jeg opp drev, og løsner slangeklemmen på kjølevannsslangen på drevet. Bruk ei lita skralle med pipeforlenger. Ikke skrujern, da det er lett å glippe og eventuelt skade belg etc.. 

det kan være litt knot, men verdt det. 

Så trer du et passende plastrør inn slangen og strammer til. Andre løsninger går også. I enden kan du tre på en ny slange slik at det blir flexibelt. 

Sett røret/ slangen nedi karret og start motor. 

Du må etterfylle vann og gjerne samle opp mest mulig. -det renner en del ut helt inne ved skroget... 

kjør så lenge du gidder. 

Deretter vipper du slangen over i dunken med passe utblandet frostvæske. Samle opp mest mulig av miljøhensyn. 

Stans motor. 

Skru ut anoder på kjølesystemet. Det er ikke bra om de er i kontakt med frostvæske over tid. 

 

Motorolje skifter du mens båten ligger på vannet. Da er det lettere få oljen driftsvarm. 

 

Mer kommer om nødvendig.... ungen våknet?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...