Jump to content

Trenger hjelp til å identifisere ulyd akter i Nimbus 320C?

fernanda

Recommended Posts

Hei

Min mor og gubben har en nimbus 320C fra 2004 med en 240 Hk Yanmar og HZ gir.

Denne er utstyrt med fast aksel, 4 bladet propell

De har den siste tiden lagt merke til en skarp ulyd akter ved turtall på 2000 omdr, og har derfor bla. hatt med to autoriserte mekanikere fra et lokalt Yanmar verksted for å kartlegge/kontrollere gir, motor og motorfester. Dette skal være friskmeldt og har angivelig ikke noe med lyden å gjøre.

Jeg har frem til i dag antatt at det skyldes propellen, og kalt det propell støy/synging fra propellen, men i dag var jeg om bord og lyttet selv for første gang.

Dette var en meget skarp, metallisk lys som nærmest kunne minne om en banking med en hammer mot metall.

Båten har vært på land, for sjekk 2 ganger, senest i dag, uten at vi kan finne noe slakk, verken på propell, aksel, eller ror. Vi kan heller ikke se noe galt fysiskt annet enn en liten knekk/bue ytterst på de fire bladene, etter at de så vidt var borti en sten sist sommer. Dette skjedde under manøvrering og lavt turtall.

Under min prøvetur i dag, ble jeg mildt sagt overrasket over hvor fremtredende lyden var og hvilken plass lyden kom i fra.

Det høres ingen ulyd i motorrommet, (motoren står i en egen isolert kasse) og denne var lukket under filmingen.

Derimot hørtes ulyden meget godt helt akter over ror/propell.

Jeg sjekket aksel og ror for vibrasjoner, men disse virket rolige. Kan heller ikke se noe annet fysiskt galt.

59a7295c68b49_l_5451079211.jpg.4a84fed38738a3b61f8201a691b9fb7a.jpg

Har også sjekket etter lyder på og under plattformen utvendig, men uten hell.

Jeg filmet derfor roraksel og kvadrant, i håp om at noen av dere har vært borti lignende tilfeller.

Kan en svakt skadet propell skape denne lyden, eller er det noe annet?  

Hør lyd på filmen; Spesiell lyd

Hva kan dette være?

Håper på svar på denne, for nå er vi i villrede...

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei

Takk for svar.

Lyden er kun fremtredende ved ca. 2000 o/min, den blir nærmest borte ved turtall over eller under det.

Jeg kjente på rorstammen, styresylinderen og alt annet av metall bak der, uten å kjenne vibrasjoner.

kunne du kjenne vibrasjonene på styresylinderen, eller var det kun innvendig den vibrerte?

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

jeg skifta hele styresylinder med fester og alt, jeg og trudde det først kom fra propell/aksling eller lagrer, men synderen her var styresylinder, du kan også sjekke så det ikke er luft i det hydrauliske systemet, prøv gjerne å lufte det også og etterfyll olje, litt mere jobb hvis du har 2 styreposisjoner som vi har, så sjekk opp alt som har med ror å gjøre, og få smurt opp alle steder med grease det skal være det

De som jobber mye med støyskjerming på arbeidsplasser kunne fortalt mange pussige støykilder de har funnet hvis de hadde vært innom her.

Ville tatt med noen kompiser og funnet en plass med lite skipstrafikk. Koblet fra bolten som fester styresylinder og satt på en stor skifte/fastnøkkel til å styre med. Koble inn,  øk turtallet til der lyden har vært mest fremtredende. Samme resultat?

Hvis ja ville jeg tenkt skaden på propellbladene som du nevner. Den må fikses uansett.

Husk å ikke bakke opp med nevnte løsning da nøkkelen kan bli dratt ut av nevene på den personen.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Hei

Takk for svar.

Vi har kun forsøkt 2000 omdreininger under fart, dvs. med gir innkoblet. Lyden er da sterkest, men kan også høres ved lavere turtall i skarp sving både mot babord og styrbord.

Alt løst utstyr som var i nærheten, er sjekket grundig, så nøye at jeg nærmest kan utelukke at støyen kommer herfra. 

Jeg oppfatter det slik at lyden kommer utenifra, ved propell/ror og heller nok mest til propell, selv om jeg synes støyen er for skarp/metallisk til å være dette... 

Propellen skal sendes inn til Winrace for fiks, når båten kommer på land den 22.sept, så får vi se til våren igjen om dette har hjulpet.

Takk for alle tips

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Takk for tips, dieselfan og Bitteliten.

Badetrapp og alt annet ute på plattformen er sjekket ut, uten hell, dessverre, men det er en løs anode på propellmutteren.

Denne er fryktelig tynnslitt og liten, og det er så lite igjen at jeg ikke skjønner at den kan lage så mye lyd...

Men kan være verdt forsøket å demontere den og prøve...

Takk for forslag og hjelp, vi står helt i villrede her...

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Hehe, ja det kunne vært noe, dieselfan.

Tipper den hadde gått en stund før vi fikk rett svar...

Men en god ide, var det...   ;-)

Propellen sjekket vi for slakk mot akslingen, og kunne ikke se noen bevegelse her, så kan ikke skjønne at den kan lage noen lyd.

Heller mer og mer mot at det er de skadde propellbladene som generer støyen, selv om jeg synes lyden er for metallisk til å være rotasjonsskapt i luft og vann...

Takk for forslag alle sammen, vi må nok bare prøve oss frem med elimineringsmetoden...

Starter da med propellen tenker jeg...

Fernanda.

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...