Jump to content

Tips til båthenger og transport?

Baatsmurfen

Recommended Posts

Ahoi sjørøvere!

Kunne trengt noen gode råd om hvor jeg leier henger til transport av båt. Kjøpte nylig en Askeladden 645 Beetle som jeg har behov for å transportere frem og tilbake til båtplassen. Synes det virker litt ekstremt å skulle kjøpe ny båthenger kun for å bruke den 2 ganger i året. Lurer derfor på hva dere andre gjør?

Er det vanlig å leie, låne eller kjøpe henger? Har hørt noe om det tidligere at folk leier inn egen båttransport ved behov. Var litt klønete å kjøpe båten så sent på året uten å ha noen plan for sjøsetting. Nå sitter den bare i hagen på vent etter at den ble levert av tidligere eier.

Hvis det er leie som er normalen, har dere noen tips til hvilke firma jeg burde kontakte? Bor i mjøsområdet like ved Gjøvik. Setter pris på all hjelp.

Jeg bor i Odalen og har innsett at det eneste som nytter er egen henger. Da passer rullene og båten perfekt på hengeren hver gang. 

Kjøpte en liten 16 fots båt som båt nr 2 for tre år siden. Har aktivt gått ut for å leie bort denne hengeren, men tror den bare er utleid 4 ganger på 3 år.  Tydeligvis har "alle" egen henger. 

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg vurderte det samme i fjor. Valget sto da mellom

1. Ny krybbe + leie lastebil.

2. Kjøpe opplagshenger.

Jeg har kort vei mellom båt- og opplagsplass, og valgte derfor å kjøpe opplagshenger, fordi:

• Beregning viste at hengeren ville bli innspart på 6-7 år. Pga høy pris på leie av lastebil 2 ganger i året.
  • Bruker også hengeren til å ta opp jolla.
  • Mulighet til å ta opp båten midt i sesongen om nødvendig.

Nå må det sies at opplagshengere er langt billigere enn registrerte hengere: Kanskje ditt regnestykke blir seende anderledes ut? Men du får en annen fordel: Mulighet til å transportere båten med på ferie...

Jeg kjøpte ny henger.

brjkes mest til å ta båten opp og ned, men hat også kjørt på ferie med den. Bl.a Trondheim Kristiansand t/r..

også er det bra priser på brukte henger om du vil selge den igjen. Så totalt sett kan det lønne seg, om ikke båten ligger ute.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

"Kjøpte en liten 16 fots båt som båt nr 2 for tre år siden. Har aktivt gått ut for å leie bort denne hengeren, men tror den bare er utleid 4 ganger på 3 år.  Tydeligvis har "alle" egen henger. "

Ja, dette ville jo vært en god måte å tjene inn kostnadene igjen. Båthengere er jo slettes ikke billig slik jeg forstår. Har ikke gitt opp helt enda, og leter fortsatt etter noen alternativer. Var blant annet inne hos nabobil.no for å sjekke om de leier ut tilhengere, men fant ingenting. Sjekket deretter hos https://www.leiebilguiden.no, uten napp. Er det virkelig sånn at det ikke finnes noen tjenester for de som leier ut tilhengeren sin? Det eneste jeg fant, var en Circle-K side for leie av tilhenger hos bensinstasjon.

On 31.8.2017 at 2:21 AM, SøndreSvaberg said:

Jeg vurderte det samme i fjor. Valget sto da mellom

1. Ny krybbe + leie lastebil.

2. Kjøpe opplagshenger.

Jeg har kort vei mellom båt- og opplagsplass, og valgte derfor å kjøpe opplagshenger, fordi:

• Beregning viste at hengeren ville bli innspart på 6-7 år. Pga høy pris på leie av lastebil 2 ganger i året.
  • Bruker også hengeren til å ta opp jolla.
  • Mulighet til å ta opp båten midt i sesongen om nødvendig.

Nå må det sies at opplagshengere er langt billigere enn registrerte hengere: Kanskje ditt regnestykke blir seende anderledes ut? Men du får en annen fordel: Mulighet til å transportere båten med på ferie...

Ja, det er jo et godt poeng. Den løsningen du beskriver passer jo ekstra bra for mindre båter (noe vi begge eier). Og som du sier, med henger trengs det ingen krybbe - så det utgjør en kostnadsbesparelse. Regnestykket mitt er i stor grad basert på kjøp av en Tysse 6260. Men mine beregninger viser at det vil ta en god del lenger tid å spare inn beløpet.

Hvilken henger har du?

On 31.8.2017 at 3:05 AM, glalaks said:

Jeg kjøpte ny henger.

brjkes mest til å ta båten opp og ned, men hat også kjørt på ferie med den. Bl.a Trondheim Kristiansand t/r..

også er det bra priser på brukte henger om du vil selge den igjen. Så totalt sett kan det lønne seg, om ikke båten ligger ute.

Godt poeng vedr. salg... Er jo ikke umulig å bli kvitt hengeren på annenhåndsmarkedet :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...