Jump to content

Tips til familieseilbåt rundt 300 000,-

Napoli

Recommended Posts

Etter noen drittsesonger for daycruisere de siste årene - men fin-fine seilsesonger har jeg begynt å lure litt på å bytte til seilbåt igjen. Den siste seilbåten var en gammel 40 fots OR - og krevde sitt for å seiles ordentlig. Det har ført til at både madammen og jeg er habile seilere - mens ungene (to stk - 8 og 11 år) stort sett aldri har vært i en større seilbåt enn Optimist. Det vil si at dersom vi skal bytte nå ser vi etter en båt som kan seiles relativt greit - slik at ungene kan være med på styring og kanskje styre ett seil, men at båten hovedsakelig kan seiles "alene" - slik at ungene ikke har noe reelt ansvar. I tillegg er det jo gøy om det beveger seg forover i noenlunde hastighet... Det var det seilmessige - i tillegg ønsker vi oss tre kabiner (en stor og to små), behagelig dekk og en grei bysse. Syns og det er en fordel om uteplassen er stor nok til at man kan dekke den med telt/kapell og sitte ute på tross av regn/vind.

Rigg, motor, elektrisk osv. bør være i en stand som gjør at jeg ikke må starte med det som første ting. 

Slik... da var det enkle oppdraget til båtplassens eminente gjeng lagt ut - noen som har forslag? Dersom jeg har glemt noe vesentlig hører jeg gjerne om det og - eller om det er noe man absolutt må huske når man kikker...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Sjekka ut ein del kring Bavaria i fjor, og enda sjølv opp med ein Bavaria 36. Bavaria 34 er ofte rekna for å vere ein av dei betre båtane Bavaria har laga, med tanke på byggekvalitet. Sjekka ut nokre av desse, og dei såg stort sett bra ut. Det som varierte mest, var sjølvsagt kvaliteten på vedlikehaldet som var gjort. Var like før vi slo til på ein to-lugars som var meget godt holdt, nesten som ny. Trelugarsutgåva gjev eit noko trangare inntrykk, men fungerer. Lekkasje i rekkestøtter har vore ein gjengangar på dei første utgavene, men det er nok fiksa på dei fleste no.

Prøv å finn ein med Volvo Penta 2030, 2020 er i minste laget. Ellers så er dette ein bra seiler, så kjekt med gode og formstabile seil. Kjøpte nye seil til vår båt no i år, i tillegg til å montere foldepropell - som å seile ein heilt annan båt:smiley:

Kvalitetsmessig er Bavaria minst på samme høyde som Jeanneau, Beneteau, Hanse og andre serieproduserte båter fra denne tiden. Etter min erfaring er kvaliteten bedre interiøret rundt år 2000 enn senere årganger. Bavaria har alltid brukt det beste av utstyr som Seldén rigg, og Harken/ Lewmar og Ruthgerson dekksutstyr, så hva som er dårlig spesielt på Bavaria er det få som kan peke konkret på.

Ellers støtter jeg Sunnmøres poeng, og jeg fulgte kjøpetråden hans i fjor.

Bavaria fra 2000-tallet er solide, fine båter, men be om prøveseiling og test i litt bølger. Noen av de gamle båtene knirket fælt, pga innredningen som gnisset mot skroget. Mye av prisdifferansentil andre skyldes automatisert innredningsfabrikk som lager moduler og som så settes in i skroget med diverse mengder tetningsmasse. Men noen ganger vle en kant e.l liggende mot skroget og gnisse. Mulig det var bare når de var nye. 

Prøv å få tak i en med blykjøl, foldepropell og konvensjonelt storseil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...