Jump to content

Fisk på Ekolod

ebonita

Recommended Posts

Jag har två Garmin Fishfinder ombord, en vid Nedre Konsol och en på Övre Däck.

Jag sliter ständigt med att förstå om dom visar fisk, så jag tänkte vädja till expertisen här om hjälp.

Ibland så ser jag vad jag tror kan vara fisk, men något övertygande samband mellan Ekolodsbilden och fiskeresultatet har jag inte riktigt funnit ut.

Dvs jag kan se 'fisk' på ekolodet men får ingenting på kroken och vise versa, blank ekolodsbild men ändå kan det bli napp...

Framför allt så undrar jag över 'fiskarnas' utseende på lodet.

I alla ekolodsbroschyrer så påstår man att fiskar skall se ut som 'bågar', men under 20 år med olika 'sillbiografer'  i Öresund där det ganska säkert finns fisk - åtminstone torsk och sill, så har jag fortfarande tillgodo att se 'bågar'.

Jag provar att bifoga en film tagen igår över lodets skärm vid 7 knop söder om Ven. Lönt att släppa ner ett drag?

https://youtu.be/v0ulDOxH2jo  

Jag tar med en stillbild också, någon som har någon synpunkt på vad detta kan vara?

Ekolodbild   IMG_5790.JPG

Redigert av ebonita (see edit history)

Juster opp følsomheten til du får masse skurr/ forstyrrelser. Juster deretter ned litt. Ta så en tur og se.

Jeg gjorde det med et gammelt Cuda 128, og da ble det faktisk brukbart.

Til vanlig bruker jeg Lowrance 4 Elite (nå heter det Hook). Det fungerer veldig bra ned til ca 50 meter. Da med 80/200 tranduser. 

Slik ser en liten stim ut (sei):

Foto av skjerm i dagslys...

IMG_9150.PNG.d6ecedd8ff5e2f564486c22429e09c88.PNG

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...