Anonym Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 (edited) Noen som har erfaring med disse? Er de detaljert nok? Er oppdateringer noe som kommer ofte nok? Tenker da spesiellt på kart for Oslo-Lindesnes-Vestkysten av Sverige, og Danmark. Jeg har også blitt anbefalt et program som heter Tiki Navigator for å bruke dette, noen som har erfaring med det? (pris på 1350,-) Eller bør jeg heller velge det (vesentlig dyrere) Seapro performance sailing? (8989,- ink mva uten kart) Edited July 11, 2005 by Anonym (see edit history) Quote Link to post
Krapyl Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Det ser ut til at du går for PC-løsning. Maxsea. Ingenting i nærheten hvis du ikke går for profesjonelle ECDIS systemer, men da blir fort kartsystemet dyrere enn båten. Maxsea tilfredstiller kravene til ECDIS, men er ikke rattmerket, og er dermed ingen ECDIS. (For ordens skyld, Maxsea har også en ECDIS, men den hører ikke hjemme her). Den kan lese rasterkart fra Mapmedia, ARCS og Maptech. Den kan lese CM-93, NT+ og S-57 vektorkart. Du kan ha kart fra forskjellige kartprodusenter åpne på skjermen samtidig. Den kan lese flyfoto i riktig projeksjon og datum. Den kan lese fra CD eller C-card. (brikke). Kart fra C-card og CD jobber sammen. Uendelig med egne layers for turseilas, notater osv. Hvert løp i den lokale seilforeningen kan ha sitt egne layer med rundingsmerker, kommentarer osv. Plug-ins for værmelding rett på skjermen, værruting eller race. På skjermen kan du få radar, AIS eller egne GPS-bøyer. Du kan koble til så mange GPS mottagere du vil og vise dem samtidig i forskjellig farve. Selvfølgelig waypoints og ruter. Så mange du vil til disken er full. Natt, dag, skumring display. +++++++ Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Og prisen på vidunderet er ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Gunga Din Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Noen som har erfaring med disse? Er de detaljert nok? Er oppdateringer noe som kommer ofte nok? Tenker da spesiellt på kart for Oslo-Lindesnes-Vestkysten av Sverige, og Danmark. Jeg har også blitt anbefalt et program som heter Tiki Navigator for å bruke dette, noen som har erfaring med det? (pris på 1350,-) Eller bør jeg heller velge det (vesentlig dyrere) Seapro performance sailing? (8989,- ink mva uten kart) <{POST_SNAPBACK}> Hej Anonym ! du behöver ikke kjöpe ett navprogram, det finns bra gratisprogram som leser BSB ! Seaclear sen när du blir frälst på pc-navigering då finns det bara ett program som Krapyl skriver Maxsea men det er en helt annen divisjon! Quote S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Maxsea. På skjermen kan du få radar, AIS eller egne GPS-bøyer. +++++++ <{POST_SNAPBACK}> Er overnevnte funksjoner å finne i standard (billigste) utgave av Maxsea ? Hvis ikke, vet du hva prisen er på billigste og versjonen som har AIS/Radar overlay ? Geir Quote Geir Link to post
Krapyl Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Har ikke siste priser i hodet. Ga ca. 7000 for min for tre år siden. Det er blitt gjort forandringer i innholdet på de forskjellige pakkene siden da. Kikk hos Busse eller SVB. Der står det priser. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirT Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Kikk hos Busse eller SVB. Der står det priser. <{POST_SNAPBACK}> Hva - Hvor er det ? Geir Quote Geir Link to post
Krapyl Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Tyske Internettsjapper. Ellers norske priser:http://www.mamut.com/controls/shop/shops/3/default.asp?wwwalias=MaxSea&gid=366&subgid=367 Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
JanB Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Noen som har erfaring med disse? Er de detaljert nok? Er oppdateringer noe som kommer ofte nok? Tenker da spesiellt på kart for Oslo-Lindesnes-Vestkysten av Sverige, og Danmark. Jeg har også blitt anbefalt et program som heter Tiki Navigator for å bruke dette, noen som har erfaring med det? (pris på 1350,-) <{POST_SNAPBACK}> Maptech BSB-kart er Sjøkartverkets ordinære papirkart i scanna versjon. Detaljane er altså dei same som på papirkarta, men du kan jo forstørra bildet på skjermen. Kor ofte dei blir oppdaterte, veit eg ikkje, men i alle fall ikkje oftare enn papirkarta. Nautisk Forlag i Oslo er forhandlar i Norge. Sjølv brukar er Tiki light-navigasjonsprogram, som du kan lasta ned gratis her. Tiki Light er førebels heilt OK for meg. Programmet er norsk og fungerer bra. Betalingsversjonen til 1350 kroner er sikkert verdt pengane, men eg vurderer i første omgang å kjøpa fleire kart (som kostar omlag det sama pr cd). Quote Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Recommended Posts