Vosso63 Startet 31.August.2017 Link til dette innlegget Startet 31.August.2017 Har fått båten på sjøen. Nå står den og blir tømt jevnlig av en bitteliten lensepumpe med flottørbryter. Jeg har en kjempestor Rule automatisk også. Når jeg slår på den begynner den å summe. Og det gjør den de neste ti minuttene. Den lille suger unna det som er av vann, så det den store skal gjøre er å ta unna eventuelle kaskader, eller en akutt lekkasje, eller noe anna katastrofalt. Jeg tenkte den bare kunne stå der, og sjekke slik av og til om det var noe vann. Men det høres ikke ut som om den har tenkt å ta pauser. Skal den summe hele tida? Jeg er rimelig sikker på at jeg har kopla rett. Den røde ledningen var til overmål merka med "manual". Jeg har rule bryter også. Om det er feil: Forklar! Om det er rett: Forklar! Må ut i båten att nå, det har gått et par timer, og jeg er rimelig gira og nervøs! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Når du slår på den store pumpa går den hele tiden, og det bør den ikke. Du kan kjøpe en flotørbryter til den. Den vil da kun gå når det er en del vann i båten. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
boble65 Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Har to lensepumper med innebygd flottør i min båt. Den ene som jeg ikke monterte tilbakeslagsventil på stopper av seg selv når det er fritt for vann. Den med ventil går og går. om det er feil på pumpa eller ventil som gjør det vet jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 @Erik AN, vet du modellbetegnelsen på den automatiske pumpa? Ser at mange av de har tre ledninger inn. En er minus, den andre er pluss hvis du vil ha automatikk, og den tredje er pluss hvis du vil overstyre automatikken sånn at pumpa går hele tiden. Sånn overstyring er gjerne beskrevet som "manual" og det kan virke som det er der du har koblet plussen på da. Hvis det er tre ledninger så prøv den tredje. Pumpa skal ikke gå hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Akk! Jeg forstår det altså ikke, men da jeg putta den røde, som det stor "manual" på over på motsatt side på bryteren (altså under den sida som det står "auto" på), så virka det! Den gir fra seg et kortvarig sum (sjekker) og så tar den en lang pause. Rød og brun styrer manuell og auto. Manuell er slik vippebryter som spretter tilbake når du slipper. Ja, nå trur jeg at jeg kan sove to-tre timer før jeg sjekker på nytt. Båten står 18 minutters kjøring unna, så dette er slitsomt. Men akk så godt likevel! Det er Rule 4000 automatisk, den største og tøffeste som er å få tak i! Redigert 31.August.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Hmm. Jeg sliter med å legge inn bilde i dag, men om du ser i bruksanvisningen så er den bryteren vist i koblingsskjemaet. I bruksanvisningen så er oversiden og undersiden navngitt motsatt av hverandre, og kanskje det er der forvirringen har oppstått? Altså "krysskobler" bryteren ift. hva etiketten på oversiden sier. Hvis du studerer tegningen nøye, så kanskje du ser det samme som meg. Ser altså normalt ut å koble den røde på undersiden av etiketten for auto... når du ser bryteren fra oversiden. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Jeg har fått det til. Bytta den røde med den brune. Slik at den røde (manual) står på koplingspunktet under "auto", og altså den brune under manual. Tåpelig... Den virker i alle fall, sjøl om den ennå ikke har lensa en milliliter; båten lekker lite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.