Jump to content

(Haster) Erfaringer m Biltema 1k maling.


sebba2

Recommended Posts

Bler vel kanskje litt mange tråder her fra meg, men lure på om nåken har erfaringer med Denne?

 

Eg veit det e 1komp og alkydmaling osv, men som følger av trangt budsjett, tenkte eg og prøva meg med denne, siden bt har fasa ut sin topcoat....

Kossen e konsistensen? Tykk? Ser de selger egen tynner te denne og, e den nødvendig? Eller e den grei nok uten?

Hvis den e brukbar, hive meg meg på idag, e der for da haste litt :)

 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, jeg har brukt denne og er fornøyd med resultatet. Ser i en annen tråd at en bruker er misfornøyd, men av det han nevner så tror jeg ikke han har lest bruksanvisningen. Den omtalen gjorde at jeg var svært skeptisk da jeg prøvde den. Men, jeg ble godt fornøyd!

 

Vær oppmerksom på at den krever en normal temperatur (fint fra ca +10 grader) og er det kaldere så tar det lengre tid før den herder. Les bruksanvisningen mht. minimum og maksimum tid for eventuelle flere strøk. Etter maksimum tid så er malingen herdet og må rubbes med sandpapir før nytt strøk legges.

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte ikke tynner da jeg brukte denne med rulle og kost. Synes den er tynn nok som den er og mer til, så tynner er nok mest hvis du vil gjøre noe ekstraordinært eller vaske koster og slikt :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Krimart, forstår ikje korsan du og Fredriksen har så veldig forskjellige meininger om denne. Ja eg har sett den tråden, men tenkte og prøva sjøl og se om da bare var negativ feedback :D 

 

Krimart, kossen var underlaget? Brukte du primer? Forarbeid har mye og sei ut ifra da eg veit.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg bare brukt 2-k polyuretan (jotun) før BT sin "båtmaling" i 2012, og alkyd i 2016. På helt generelt grunnlag (basert på erfaringer med andre BT produkter) har jeg tenkt at det kan være ganske stor variasjon i et og samme produkt hos BT. Jeg ringte en gang BT for å høre om det var mulig å sjekke når en epoxi primer var produsert (for å sjekke holdbarhet) eller om de rett og slett kunne oppgi holdbarhet / shelf life basert på påstemplet kode, og da sa mann nr. to (nr 1 visste ikke) at "det pleier jo å holde veldig lenge sånne ting". Ikke helt fornøyd med det, ble jeg henvist til å kontakte BT i Sverige hvor "ekspertene" satt, men på tross av skriftlig henvendelse dit, fikk jeg aldri noe svar.

Nå er vel denne alkydmalingen ganske ny, så det kan hende jeg er helt på viddene i å anta at det kan være variasjon pga alder. Intuitivt er jeg tilbøyelig til å heller tro på Krimart enn meg selv. Mest fordi jeg er delvis kjemisk lobotomert av diverse løsemidler...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Underlaget var en blanding av pusset glassfiber/epoxy og gelcoat, avfettet med aceton, ikke primer. Primer bruker du i så fall for å få bedre vedheft, den har ingen innvirkning på hvordan malingen er å påføre. Som sagt det er mulig jeg fikk en gammel boks, men det er ingen datomerking av boksene så det er ikke mulig å vite. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Va vel på tide med ein liten update her. Fekk testa malingen, virke grei nok til sitt bruk. Som nåken har nevnt her, så e an litt kjukk, men med skumrulle blei det veldig bra! Grei nok slitestyrke og. Bilder kommer.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...