tnlu Startet 1.September.2017 Link til dette innlegget Startet 1.September.2017 (redigert) Hei Ser det er mange tråder om temaet tuning på forumet. Vil starte en ny nå med utgangspunkt i en konkret motorserie. Eg har en Volvo Penta D3 170hk 2011 modell. Den samme motoren leveres i versjoner fra 170, 200, og 220 hk. Siden motoren nå nett er passert 5 år (garanti) så har eg undersøkt litt om effekt versjonene er mekanisk samme motor i den hensikt å omprogrammere denne til 220hk hvis det kun er programvareoppdatering som er forskjellen. Eg har vært inne på http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7749500.aspx og sjekket delenummer på "alle" vitale deler og kan ikke finne noe som er mekanisk forskjellig. Eg har og fått meil fra en Volvo representant der han forsåvidt bekrefter at dette er samme motor men "programmering er knyttet til motornummer" Tuning som eg i så tilfelle har tenkt å benytte er fra http://www.norskmotorkompani.no/. Drevet eg har er et DPS med utveksling 2,14:1. Ser at de bruker samme drev og utveksling på en V8 med 430hk og over 500nm, så mener at drevet ikke er et problem. Heilt konkret så ønsker eg ikke "generelle" tilbakemeldinger eller "synsing" men... Veit noen om det er mekanisk forskjell på 2011 mod D3 170hk vs 220hk?? Hvis ja i så tilfelle hvilke Eller noen som med sikkerhet kan bekrefte at det er samme motor? Redigert 1.September.2017 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Hadde det vært enkelt og billig, hadde det vært mange tråder her på båtplassen! Lykke til! Felles for de fleste tråder om chiptrimming/programvaretrimming av båtmotorer er at det ikke ble noe bra resultat eller at det ble for omfattende og dyrt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ulyden Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Om trimmingsfirma gir deg dokumentasjon på at deres tuning er identisk med orginal og at all hardvare er 100% identisk. Å øke effekt ved å endre parameter er enkelt. Problemet er at effekt blir påviket av flere parameter som ladetrykk setting, fuel trykk, periode og tenning. I tillegg kan det være settinger for pre og post injeksjon. En normal cr motor har flere tusen parameter. Disse blir fastlagt av massive test program der verdier blir systematisk variert og parameter som makstrykk i sylinder, eksostemeraturer, nox utslipp, partikler, fuel forbruk osv bli registrert. resultat bli vurdert og satt opp mot kriterier for termiske ,mekaniske samt utslipps grenser. dette er en kostbar prosess og krever utstyr for millioner. Har man ikke dette utstyret blir justering av parameter skudd i blinde. Faren for at han som tukler med innstillinger gjør noe som kan ha uheldige konsekvenser for motorens vel er høy. Grenseverdier for termisk og mekanisk belastning er kun volvofabrikkens beregningsavdeling som sitter på. Tror du må ha svært gode kontakter for å få innsyn i disse. har til dags dato kun sett noen ytterst få leverandører som har denne kompetansen. Disse har da som regel nær forbindelse med fabrikken som lager motorene. Amg og alpina er vel slike firma. Redigert 4.September.2017 av ulyden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Uten å vite hva som gjelder for TS sin motor, så har det vært nevnt dimensjonering av kjølere, når folk har spurt om tilsvarende på andre D-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) ulyden skrev for 18 timer siden: Om trimmingsfirma gir deg dokumentasjon på at deres tuning er identisk med orginal og at all hardvare er 100% identisk. Å øke effekt ved å endre parameter er enkelt. Problemet er at effekt blir påviket av flere parameter som ladetrykk setting, fuel trykk, periode og tenning. I tillegg kan det være settinger for pre og post injeksjon. En normal cr motor har flere tusen parameter. Disse blir fastlagt av massive test program der verdier blir systematisk variert og parameter som makstrykk i sylinder, eksostemeraturer, nox utslipp, partikler, fuel forbruk osv bli registrert. resultat bli vurdert og satt opp mot kriterier for termiske ,mekaniske samt utslipps grenser. dette er en kostbar prosess og krever utstyr for millioner. Har man ikke dette utstyret blir justering av parameter skudd i blinde. Faren for at han som tukler med innstillinger gjør noe som kan ha uheldige konsekvenser for motorens vel er høy. Grenseverdier for termisk og mekanisk belastning er kun volvofabrikkens beregningsavdeling som sitter på. Tror du må ha svært gode kontakter for å få innsyn i disse. har til dags dato kun sett noen ytterst få leverandører som har denne kompetansen. Disse har da som regel nær forbindelse med fabrikken som lager motorene. Amg og alpina er vel slike firma. Hei. Takker for utfyllende tilbakemelding. Fikk nett tilbakemelding fra Volvo Penta forhandler nr 2 at motorene er identiske mekanisk sett. Så da er det "kun" programvaren igjen og hvordan man stoler på den. Man kan si man har en robust 170 hk som tåler 220hk hvis man får "rett" programvare. Pris er 7500 for Tuning og 13000 for propeller, så det er ikke gratis heller....Tror nok eg lar det være men synes det er interessant med en skikkelig tilnærming til det heller enn å berre "synse" ? Redigert 5.September.2017 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 tnlu skrev 1 time siden: Hei. Takker for utfyllende tilbakemelding. Fikk nett tilbakemelding fra Volvo Penta forhandler nr 2 at motorene er identiske mekanisk sett. Så da er det "kun" programvaren igjen og hvordan man stoler på den. Man kan si man har en robust 170 hk som tåler 220hk hvis man får "rett" programvare. Pris er 7500 for Tuning og 13000 for propeller, så det er ikke gratis heller....Tror nok eg lar det være men synes det er interessant med en skikkelig tilnærlig til det heller enn å berre "synse" ? Eureka skrev for 18 timer siden: Uten å vite hva som gjelder for TS sin motor, så har det vært nevnt dimensjonering av kjølere, når folk har spurt om tilsvarende på andre D-motorer. Hei Mulig det gjelder den gamle D3 (160, 190, 220) men nye D3 fra 2009 ser ut til å vere samme kjøler. Ref: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7749500.aspx Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Siden denne ideen da ser ut til å bli lagt i skuffen med ganske mage av de andre med tilnærmet samme ønske.... så tillater jeg meg å si min mening. Konstaterer at ingen av de 5 svarene var i nærheten av å svare på det TS spurte om, og alle trosset det som jeg oppfatter som et ganske arrogant fenomen; "jeg vil bare ha hjelp av de som vet helt sikkert og ikke synserer". Det er heldigvis meget få som har den holdningen her inne og for egen del håper jeg at de blir færre... og ikke flere. Positivt av TS å takke for tilbakemeldingene Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Poenget var å advare mot å bruke tredjepart som umulig eller med liten sansynlighet vet hvordan parameter setting for 170 vs 220 hk motor skal være. Det finnes 100 ulike måter å øke ytelse på en cr motor. Flere kan være rett og mangen kan være feil. Disse tunerne har som regel mest erfaring med bilmotorer. Det som virker bra i 30 sekunder i en bil kan skade en motor som går timer på høy belastning. Om motorene er like mekanisk så kan kammer være justert med ulik overlapp for å kjøle eksosventiler. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 dieselfan skrev On 6.9.2017 at 0.26: Siden denne ideen da ser ut til å bli lagt i skuffen med ganske mage av de andre med tilnærmet samme ønske.... så tillater jeg meg å si min mening. Konstaterer at ingen av de 5 svarene var i nærheten av å svare på det TS spurte om, og alle trosset det som jeg oppfatter som et ganske arrogant fenomen; "jeg vil bare ha hjelp av de som vet helt sikkert og ikke synserer". Det er heldigvis meget få som har den holdningen her inne og for egen del håper jeg at de blir færre... og ikke flere. Positivt av TS å takke for tilbakemeldingene Hei Beklager hvis spørsmålet ble oppfattet arrogant. Det var absolutt ikke meningen ? Meningen var å prøve å få til en faktabasert tilnærming i forhold til Tuning av en spesifikk motortype. Eg har sett av andre inlegg på tema at temaet kanskje glir litt ut i forhold til utgangspunktet for problemstillingen. Derfor presiserte eg (kanskje litt for mye) Til de som måtte ha nytte av det limer eg inn et svar fra et Tuning firma som svarer på de gode problemstillingene som "Ulyden" kom med lenger oppe i denne tråden. Så får alle gjøre seg opp en mening om dette kan være et holdbart alternativt eller ikke. Eg har ikke bestemt meg men føler meg rimelig sikker på at motor er mekanisk identisk. Tuning firma virker og seriøst basert på nettsøk og referert svar på meil under. Så hvem vet ? UTKLIPP FRA MEIL. Hei igjen. Alle motorene fra 170-220 i denne serien er like, og som jeg nevnte i mail til deg 29/8 ;) Du kan få det du ønsker, men og legge inn en blåkopi av 220 filen vil ikke fungere da motor nr og noen konfigurasjonsfiler er unike til din 170 hk. Vi har software som gir denne motoren drøye 240 hk, så vi vet hva vi sysler med. I ditt tilfelle ønsker du en 220 hk versjon, og vi kan gi deg det. Den er isåfall en lik software som original bortsett fra din motor sin unike identitet, og motor vil ha samme holdbarhet som en original 220 fra Volvo. I de tilfelle der kunder ønsker mere effekt i forhold til max fra fabrikk, gjøres dette enkeltvis og etter nøye vurdering i forhold til kunde behov og båttype. Det er også mulig og ta en 220 hk versjon ned til 170 hk hvis en ønsker det. På generelt grunnlag kan jeg si at det er en del firmaer som tilbyr tuning av marine motorer uten og ha relevant bakgrunn, og ofte er det firmaer som selger bilutstyr og deler på postordre. Det skal også nevnes at det finnes mange proffe aktører for biltuning og noen for båt, så det gjelder bare og finne de. Jeg ser i alle tilfelle bort fra de som tilbyr powerbox...styr unna. Tilslutt en liten kommentar til det du la ved. Han har foråvidt rett i mye av det han nevner, men jeg datt litt av når det nevnes "tusenvis av parameter" Fakta er at gamle D3 versjoner har en flash minnebrikke på 512KB og oppererer med CA 150 mapper/parameter og av de 150 er det CA opp til 10 mapper som er forskjellige i de leverte effektversjoner. Den nye D3 versjonen (din) har en 4 MEG flash og har CA 250 mapper/parameter og ca det samme antall som er forskjellig(10-15) i de leverte effektversjoner. I kort versjonen betyr flere mapper bedre kontroll over motor rent sikkerhetsmessig og ikke minst utslipp og NOX. De nyere styreenhetene har også flere prossessorer og jobber mye raskere. De kan derfor kalkulere mye mere info fra sensorer på motor i sanntid. Håper dette gir deg de svar du lurer på Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 dieselfan skrev On 6.9.2017 at 0.26: Siden denne ideen da ser ut til å bli lagt i skuffen med ganske mage av de andre med tilnærmet samme ønske.... så tillater jeg meg å si min mening. Konstaterer at ingen av de 5 svarene var i nærheten av å svare på det TS spurte om, og alle trosset det som jeg oppfatter som et ganske arrogant fenomen; "jeg vil bare ha hjelp av de som vet helt sikkert og ikke synserer". Det er heldigvis meget få som har den holdningen her inne og for egen del håper jeg at de blir færre... og ikke flere. Positivt av TS å takke for tilbakemeldingene Hei Ser eg kan misoppfattes her? Berre for å presisere Det var ikke svaret eg fikk eg synes var "synsete" Det er det eg eventuelt ender opp med som ikke må være det. Før eg eventuelt bestemmer meg må det være to streker under svaret, altså eg våger ikke å tune basert på "usikre" parametre. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 ulyden skrev On 6.9.2017 at 20.57: Poenget var å advare mot å bruke tredjepart som umulig eller med liten sansynlighet vet hvordan parameter setting for 170 vs 220 hk motor skal være. Det finnes 100 ulike måter å øke ytelse på en cr motor. Flere kan være rett og mangen kan være feil. Disse tunerne har som regel mest erfaring med bilmotorer. Det som virker bra i 30 sekunder i en bil kan skade en motor som går timer på høy belastning. Om motorene er like mekanisk så kan kammer være justert med ulik overlapp for å kjøle eksosventiler. Hei Interessant det du skriver om at kammer kan være justert. Ser at alle effekt modellene har samme delenummer på kammen ref link under. Vil de allikevel kunne være forskjellige eller forskjellig justert? (med samme delenummer) Tenker du da eventuelt at kamrem står forskjellig? http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7749500-21-35725.aspx Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Glad for at inntrykket mitt var feil. Du står ovenfor et vanskeliug valg. I en slik prosess respekterer jeg at du primært ønsker å høre det som er 100% relevant i forhold til dine spørsmål. Men på dette forumet er det stort sett åpent for alle å prøve å hjelpe til. I ditt tilfelle så mener jeg oppriktig at folk som ikke en gang vet hvor mange sylindre din motor har kan komme med meget nyttig hjelp ifm avgjørelsen du skal ta. I "chippe" bransjen blir det sagt og gjort så mye som er vansklig å forklare med logikk og det er stor avstand mellom de gode og dårlige (min påstand) at jeg forstår at det er vrient/umulig å føle seg fult ut orienter om hva en "chip'er" egentlig gjør med motoren og det er ikke en god følelse. Er dine varmevekslere identiske som de som befinner seg på D3-220 så er jo mye gjort. Hva du enn bestemmer deg for: ingen chippere kan trylle bort varme... det er det primær/sekundær kjøleren og oljekjøleren som forst og fremst gjør. Et lite bidrag får du også fra lufta i motorrommet. Når VP har valgt å ikke ta mer enn 220hk ut av sin D3 serie så vil jeg påstå at det er relatert til hvor mye varme de klarer å bli kvitt med en rimelig sikkerhetsmargin. Husk, motoren skal også virke når det har gått noen år og den er grodd innvendig og frostvesken er gammel.... Chipper du til 240 nekter jeg å tro at du har noen margin å gå på... Når ulyden skriver om "1000 vis av parametre" så antar jeg at det menes tusenvis av kombinasjoner av parametere ?? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Mener å huske at en av motorstyringene jeg var borti hadde 5000 justerbare parameter. Hva en slik enkel volvo har vet jeg ikke da disse motorene ikke har verken variable kamaklinger , komplisert turbolading eller noe emisjons styring som egr eller scr. Om det er justeringer på strømmen som åpner dysene er mulig men det kan være utelatt. Det er klart at ved ulike kombinasjoner kan det utvikles enorme mengder maps til en motor. Det tuneren sier er forøvrig rett. Hver motor har sin unike kalibrering. Dette for at ytelse og utslipp skal overholdes selv om motorer aldri er 100% identiske mekanisk. som sagt et vanskelig valg. Som kunde ville jeg i alle fall vært beroliget av å se en slik motor i en testbenk der ytelser ble vist over noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Hei igjen.. Hvis eg tuner så er det i tilfelle 220 hk som er aktuelt, vil uansett ikke ta ut mer enn VP. I og med at eg har sammenlignet alle delenummer på D3 170-220hk og funnet de like (inkludert kjøler) så mener eg at motoren mekanisk sett er identisk i forhold til deler. Da står vi igjen med programvare. Siden det er en sperre i VP sin programvare som er knyttet mot motornummer så kan eg ikke "kjøpe" ny hos Volvo. Ser at tuning leverandør skriver "Den er isåfall en lik software som original bortsett fra din motor sin unike identitet, og motor vil ha samme holdbarhet som en original 220 fra Volvo." Leser det slik at det er en kopi, men uten sperre mot motornummer. Skulle vært morsomt om det var noen som faktisk har tunet denne typen motor til 220hk ser denne tråden og kunne kommet med erfaringer. Blir uansett ikke før neste sesong eg tuner. Hvis eg gjør det så skal eg ihvertfall legge inn erfaringer, da det nok er mange som er like usikre / nyskjerrige som meg om dette er ok på denne type motor :-) Legger ved brosjyre for motor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Ønsker du å øke effekt/dreiemoment i din motor for å oppnå høyere toppfart eller for å kunne plane med fler i båten? Dersom du nevner hvilken båttype du har så øker du muligheten for at noen vil dele sin erfaring med deg. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Båten er en 22 foter på ca 1800 kg. Maks turtall på motor er 4000 omin, normalt så går eg på 3200 omin. Da har eg ca 22 knop som eg synes er ok. Er lettdreven båt. Toppfart nå er 33 knop og da på 4000 omin. I utgangspunktet er det for høyere toppfart og litt høyere marsjfart på samme turtall eg ønsker å tune for. Det er plenty krefter i dag for å komme i plan selv om eg har fullastet båt. Trenger egentlig ikke mer krefter men hadde vært artig hvis man kan få det til på en forsvarlig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.