ivar Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 hehe fort gjort å lese litt feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 dieselfan skrev 1 time siden: ...men når produksjonen ikke tar vare på et godt potensiale så blir ikke det ferdige resultatet bra nok. Dette båten ble levert så tung at de fleste med greie på båt fant seg en annen.... Du er ikke frelst av denne båten nei.. :hmm: Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Napoli Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) GH15 er gode båter det - så lenge du ikke ser antydning til sprekkdannelser i innerliner. Dette med tyngden og "de med greie på båt" ville jeg ikke tatt så tungt. Tyngde gir trygg og solid følelse i vannet - og du har uansett ikke tenkt å bruke dette som racerbåt ville jeg tro. Redigert 4.September.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Snusmumrikken Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Igrunn ikke. Med mindre jeg får solgt denne motoren og kommer over en kurant 50/60 E-TEC eller tilsvarende 4T. Båten er fra 1986 har jeg funnet ut av. Men skal se godt etter når jeg får den med hjem. Skal hente den ila uken. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
dieselfan Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Inne i fjordene spiller det nok liten rolle, men for meg og madam som hadde GH14 gen1 og 2, GH 15 Dalmatiner før vi fant 14 g 16 Musling så må jeg være ærlig å si at forskjellen er for stor når man skal kjøre fra Stavern til Arendal på det åpne havet ... GH15 ble støpt på flere steder og i flere versjoner. Burde huske nøyaktig modellnavn men det har forsvinne med åra... Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Såpass ja.. Har du prøvd noen andre GH båter i senere tid? Blir endel kjøring fra Kr.sand (ca sentrum) til Søgne. Er alltid endel bølger med vestergapet. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
alphaman Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 har slept 3 stk med etec i sommer hvorfor kjøpe sånt når de lager best i japan. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Har hatt E-TEC før, min far har E-TEC og jeg liker E-TEC. At du liker dine japsemotorer er helt greit for meg. Jeg liker min Canadiske. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Napoli Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 dieselfan skrev for 3 timer siden: Inne i fjordene spiller det nok liten rolle, men for meg og madam som hadde GH14 gen1 og 2, GH 15 Dalmatiner før vi fant 14 g 16 Musling så må jeg være ærlig å si at forskjellen er for stor når man skal kjøre fra Stavern til Arendal på det åpne havet ... GH15 ble støpt på flere steder og i flere versjoner. Burde huske nøyaktig modellnavn men det har forsvinne med åra... Lingebåtene er nok et hakk vassere ja - og både 12 (370) og 14 (430) fots Musling er supre leke- og fartsbåter. Men 16 fots Musling har jeg ikke hørt om eller prøvd. Men nå var det vel slik at trådstarter spurte om råd på en spesifikk båt - og jeg svarer på det. Ikke på hvilke andre båter som kanskje kunne vært enda bedre. Jeg vil også hevde at GH 15 har fordeler i forhold til Muslingen når det kommer til plass ombord og stødighet/stabilitet. Muslingen er tross vanntunnelen forholdsvis rank og det er jo ikke til å stikke under en stol at den er ganske våt. Det er jo morsomt nok når man putter på en 60 hk - og sprøyten står. Men som fiske- landsted- og transportbåt vil jeg hevde at GH15 går Muslingen en høy gang. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Vantro Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 GunnHegna kunne båter og var forut for sin tid, synd de ikke fikk det til økonomisk. Når det er sagt er det vel en GH 17 du egentlig (innerst inne) vil ha?????? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 YngveKL skrev On 1.9.2017 at 20.52: Fatter hadde en GH15 bygget av Draco, og den var godkjent for 50Hk. Napoli skrev On 1.9.2017 at 21.08: Ja, det er GH 15 DeLuxe med styrekonsoll, den var godkjent for 50 hk, men hadde da full innerliner og veide omtrent 70% mer. YngveKL skrev On 2.9.2017 at 0.14: Nope, det var ikke Deluxe utgaven og ikke med styrekonsoll. Innerliner antagelig, den hadde dobbel bunn hvor det samlet seg enorme mengder vann i løpet av sesongen. Det var "sprutet på sorte prikker" på topcoaten inne i båten. Mener den var 205cm bred, og ganske så tung ja. Det var den 15 foteren som var prikkete oppi som jeg refererer til. Den ble kjøpt brukt men skal ha vært bygd ved Draco i Kragerø. 3 mann klarte ikke å snu den. Den sprakk og lakk vann til dobbelbunn. Bunnen var ikke plan så man måtte sitte på babord side når man var alene i båten. Beklager Snusmumrikken, for at jeg ikke klarer å legge bort de dårlige minnene... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 dieselfan skrev for 2 timer siden: Beklager Snusmumrikken, for at jeg ikke klarer å legge bort de dårlige minnene... Hehe - den der kjenner jeg igjen. Hadde trådstarter spurt om Tehri thermoplast ville vel jeg begynt som du gjør nå ? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Sitat Men 16 fots Musling har jeg ikke hørt om eller prøvd. wesling 16 åpen ble solgt som musling 16 en kort periode Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Jeg fant fram en gammel GH brosjyre hvor det står om GH 15 Standard: Lengde: 4,55m Bredde: 2,05m Vekt: Ca 250Kg Godkjent av veritas for 15kw (20hk)u/styrekonsoll 25kw(35hk) med styrekonsoll Fart Med 25 DML 1 pers 24,9 knop 2 pers 23,9 knop Fart med 30 DML 1 pers 28,5 knop 2 pers 26,9 knop Den gamle yamaha 25 som er testet her mener jeg ikke var av de aller sprekeste... På bakgrunn av dette er vel 25-30hk stort nok! men med mye folk blir det litt knapt........... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Veritas var strenge på den tida mtp motorstørrelser. Tror en 40hk hadde passa bra til båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Jeg visste ikke at Wesling het Musling i en periode. Var det før Westermoen overtok produksjonen? Veldig mange av GH 15 ble solgt med Yamaha 30 hk tresylindret. Det fungerte helt topp som familiebåt tur-retur skjæra med dagsoppakning. Redigert 5.September.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
YngveKL Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) 3 hours ago, Mort1 said: Jeg fant fram en gammel GH brosjyre hvor det står om GH 15 Standard: Lengde: 4,55m Bredde: 2,05m Vekt: Ca 250Kg Godkjent av veritas for 15kw (20hk)u/styrekonsoll 25kw(35hk) med styrekonsoll Fart Med 25 DML 1 pers 24,9 knop 2 pers 23,9 knop Fart med 30 DML 1 pers 28,5 knop 2 pers 26,9 knop Den gamle yamaha 25 som er testet her mener jeg ikke var av de aller sprekeste... På bakgrunn av dette er vel 25-30hk stort nok! men med mye folk blir det litt knapt........... 3 hours ago, ivar said: Veritas var strenge på den tida mtp motorstørrelser. Tror en 40hk hadde passa bra til båten Jeg tror båten til fatter var fra første halvdel av 80 tallet. Standard utgave med "dalmatinerprikker" inni og uten konsoll. Den var som sagt veritasmerket med 50 Hk Max. Hadde ogdå innvendig poppet fast et skilt med "Made by Draco" eller noe i den dur. Utvendig hadde den GH dekalene (rød, blå, grå med 1 bølge under eller hva det var). Den hadde ikke Draco dekaler utvendig som jeg så på det bildet i brosjyren som jeg viste til tidligere i tråden. Og den var tung ja, måtte helst være 3 mann for å snu den med bunnen i været. Redigert 5.September.2017 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Modellen jeg har er en 1986 modell. Den er land av Præsteng. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
dieselfan Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Produsert av Præsteng og orginalt prikkete innvendig ?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 præsteng hadde slik innerliner på flere av båtene sine , mener å huske både 425 og 530 mfl Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Noen som vet om Præsteng overtok GH15 forma når Draco i Kragerø ble lagt ned? eller om de lagde ny? Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Ser på en E-TEC 60HK på finn.no.. Slitt, men relativt OK priset. Må muligens ordne nytt gearhus.. Eneste jeg er skeptisk på er alder.. en 11 år gammel E-TEC med dog. relativt få timer.. :hmm: Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Komodo Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Napoli skrev On 5.9.2017 at 19.54: Jeg visste ikke at Wesling het Musling i en periode. Var det før Westermoen overtok produksjonen? En kamerat av meg hadde en Musling 16 på 80-tallet en gang. Den var helt åpen, kun enkel styrekonsoll. Jeg husker den som en veldig tørr båt som tok sjøen mykt og fint og avviste sprut. Har ikke opplevd GH15 så positivt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Snusmumrikken Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Er 35.000,- en grei pris for pakken forresten? Min har slike prikker innvendig ja. Redigert 6.September.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Napoli Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Komodo skrev for 2 timer siden: En kamerat av meg hadde en Musling 16 på 80-tallet en gang. Den var helt åpen, kun enkel styrekonsoll. Jeg husker den som en veldig tørr båt som tok sjøen mykt og fint og avviste sprut. Har ikke opplevd GH15 så positivt. Dersom det @ivar sier stemmer, at det reelt var Wesling Open som i en periode ble markedsført som Musling, så stemmer det du sier helt sikkert. Weslingen er veldig tørr og fin :) Når jeg snakker om våte Muslinger er det de mindre båtene. De har en annen skrogform enn Weslingen - de er smalere i forhold til lengden. Dette medfører at de har bedre farts- og sjøegenskaper, men blir våtere og rankere. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.