Jump to content

Støt av 12V?


Geir

Recommended Posts

Hadde en selsom opplevelse i helga.

 

Fikk (pga. luft i systemet?) motorstopp rett utenfor Lindholmen ved Tjøme.

Ble tauet inn, og fikk god hjelp av nabobåtene. (Er bortimot analfabet mht motor).

 

Når vi skulle lufte med "luftespaken" på filteret, stakk vi hånden ned på siden av motoren.

Når innsiden av armen kom i kontakt med bart metall, fikk vi "støt" (strømgjennomgang) i armen.

 

Er dette mulig med ett 12V anlegg?

Vil det ikke være slik at dersom det er en overledning så vil det nødvendigvis også være en kortslutning?

 

 

 

Geir

 

P.S.

Oljenivået i motoren min øker etter hvert som jeg bruker båten.

Noen som trenger olje????

Link to post

P.S.

Oljenivået i motoren min øker etter hvert som jeg bruker båten.

Noen som trenger olje????

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det være at du har en vannlekkasje inn i oljesystemet?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Helt korrekt,

 

Høyere spenning gir lettere støt. Vanligvis må spenningen opp i ca 50V for at man skal få støt (tørr hud). Et 12V batteri er helt ufarlig med henhldt til støt. Derimot hvis du er svett eller våt kan man kjenne støt fra et 12V batteri men dette er ufarlig (uansett strømsyrke på batteriet).

 

For de som kjenner ohms lov er det egentlig ganske enkelt:

 

Strøm = Spenning / Motstand

 

Strømmen som går i gjennom deg er derfor spenningen delt på motstanden i kroppen din. Er du våt / svett synker motstanden (saltet spesielt i svetten). Hold deg unna alt over 50V så går det nok bra. Et 12V batteri gir for liten strøm til at det blir farlig.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Stemmer, jeg vil derimot påpeke at en kortsluttning med eksempelvis en skitenøkkel over batteripolene er svært (!!!) farlig, her er det store strømmer ute og går, kan bli sveiseblind bare av tanken. Så respekt skal en ha for 12V også, spesiellt om det er på batterisiden av sikringene. Men støt får en sjelden av slikt.

Link to post

Det Jonny mener er at det er strømmen som er farlig.

Og den er en funksjon av spenning og motstand.

Selv om spenningen er høy trenger man ikke å få støt.

F.eks. hvis man berører 220V når man står på et tørt og rent plastgulv.

 

Er man fuktig på fingrene og tar direkte på batteripolene kan man merke at det går litt strøm.

Men uansett er ikke 12V nok til å gi noe farlig støt.

Link to post

Det er fuktugheten som er poenget her. Normalt vil en ikke kjenne 12V men om en er fuktig på hendene, spesielt om en er skikkelig oppbløtt, som vil en kjenne strømmen. Prøv bare med et 9V batteri på tunga, ikke farlig men svært så ubehagelig..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

HÆ??? :eek:

Kjenner du 12 volt i fingrene Ingar??

En digresjon: Jobbet engang sammen med en gammel trikker; Han måtte spytte på fingrene for å kjenne 230 volt AC :eek: (Han hadde meget tørr hud med skikkelige træler på hendene!)

IKKE prøv på DET stuntet!!

Men å kjenne 12 volten fra batteripolene var NYTT for meg!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Selv om spenningen er høy trenger man ikke å få støt.

F.eks. hvis man berører 220V når man står på et tørt og rent plastgulv.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke helt enig. Tror de fleste av oss ville fått støt av spenning over 50V. Det finnes derimot personer som ikke får støt av f.eks. 220V. De har høy motstand i huden sin (kjenner ingen men hørt om tilfeller).

 

Det er ikke farlig å ta på 220V hvis strømmen ikke kan gå noen steder. Dvs. du holder på en pol og gulvet under deg er isolert. Tar du på begge polene derimot, da sliter du. Det går som oftest bra, men du kjenner det godt. Har kjent det mange ganger og det er like fælt alle gangene :lol: De fleste ulykkene skjer faktisk av personer som faller ned etter å ha fått støt.

 

Og så er det faktisk strømmen som dreper. Er spenningen høy nok og strøm tilførselen god nok så kan man dø av det. Da får man høy effekt tap i kroppen som går over til varme. :rolleyes:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

P.S.

Oljenivået i motoren min øker etter hvert som jeg bruker båten.

Noen som trenger olje????

Kan det være at du har en vannlekkasje inn i oljesystemet?

Dette kan det være nyttig å spandere litt mer enn en liten "PS" på. Det kan være, som Rolf sier, at du får vann inn i oljen. Er olja litt grå? Sjekk både på peilepinnen og i påfyllingshullet. Hvordan er det med ferskvannsnivået (til motoren :wink: ), minker det ?

 

Gerhard

 

P.S. Hvis olja du "produserer" er fyllt med vann, kan det bli vanskelig å selge den.

Link to post

Det farlige med vekselstrøm er at hjertet kommer ut av rytmen. I en bedrift skal normalt sett en person som har blitt utsatt for slik på kontroll av hjertet.

 

Men tilbake til sakens kjerne folkens!

 

12V kilder er farlig fordi den har høy strømkapasitet, men vi er så smarte at vi har sikringer til dette :-P

 

På sekundersiden av sikringen kan du føle deg trygg, du får ikke støt og en kortslutning er en liten gnist og en ødelagt sikring.

 

På den andre siden av sikringen (batteriet) må man være svært forsiktig i forhold til fare for kortslutninger.

Link to post

HÆ??? :eek:

Kjenner du 12 volt i fingrene Ingar??

Mener mine skjøre pianofingre har registrert det ja. Men det kan tenkes jeg husker feil...

Er ikke helt enig. Tror de fleste av oss ville fått støt av spenning over 50V.

For å unngå misforståelse, jeg mente dersom man kun berører med én hånd.

Berører man begge "fasene" med forskjellige kroppdeler vil man utvilsomt kjenne det, uansett hva man står på.... :rolleyes:

Link to post

Hei.

 

Da jeg tilfeldigvis har et powersupply på bordet fremfor meg, testet jeg litt nå nettopp. Men selv med en svett kropp i varmen og våte fingre, kjente jeg ingenting selv opp til 60volt.

 

Men en gang i min ungdom da jeg jobbet i Nordsjøen på boreplattformen Ocean Traveler, ble jeg sendt ned i et av skaftene (80 ' under havnivå) for å skifte en defekt bunnvannsalarm i dårlig vær. Denne gikk på 24volt DC, og det var ikke akkurat behagelig å kjenne nappene i fingrene da jeg skulle skru den defekte giveren ut der jeg sto i vann til knes og med en fuktighet på sånn ca. 99,99%

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Bare for å presisere:

 

Jeg tok ikke på batteripolene, men direkte på motorkroppen...

 

Ett annet alternativ som jeg har tenkt på i dager følgende:

 

Kan en eller annen av båtene som lå der ha hatt i gang ett aggregat med jordfeil?

 

 

 

Dette kan det være nyttig å spandere litt mer enn en liten "PS" på. Det kan være, som Rolf sier, at du får vann inn i oljen. Er olja litt grå? Sjekk både på peilepinnen og i påfyllingshullet. Hvordan er det med ferskvannsnivået (til motoren  ), minker det ?

 

Gerhard

 

P.S. Hvis olja du "produserer" er fyllt med vann, kan det bli vanskelig å selge den.

 

Olja er ikke grå, så jeg mistenker dieselpumpe/dyseproblematikk.

Får prøve å få time hos ett volvoverksted i løpet av neste uke.

 

Geir

Link to post

Olja er ikke grå, så jeg mistenker dieselpumpe/dyseproblematikk.

<{POST_SNAPBACK}>

Mest sannsynlig er lekkasje i fødepumpa som står midt på siden av motoren men det kan også være dysefeil slik som jeg hadde.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Er fødepumpa det samme som dieselpumpa?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei. Nå har du ikke sagt hvilken motor du har men oftest sitter fødepumpen nede på siden av motoren, omtrent midt på. Denne pumper diesel fra tanken via filteret og til innsprøytningspumpen som oftest sitter lenger oppe og framme på siden av motoren. Innsprøytningspumpen er "hjertet" i dieselmotoren og sender en liten dash diesel under høyt trykk (150-200 bar) til hver sylinder i rett øyeblikk. Fødepumpen er ofte en membranpumpe og dersom det går hull i membranet vil dieselen lekke rett inn i bunnpanna.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Nei. Nå har du ikke sagt hvilken motor du har men oftest sitter fødepumpen nede på siden av motoren, omtrent midt på. . Fødepumpen er ofte en membranpumpe og dersom det går hull i membranet vil dieselen lekke rett inn i bunnpanna.

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønner (tror jeg..).

Det er en TAMD31 .

Må denne pumpa byttes, eller finnes det rep.sett.

Er dette en verkstedjobb? (Er ikke sikkert jeg kan få hjelp fra V.P. verksted før i slutten av juli)

 

Geir

Link to post

Må denne pumpa byttes, eller finnes det rep.sett.

Er dette en verkstedjobb?  (Er ikke sikkert jeg kan få hjelp fra V.P. verksted før i slutten av juli)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror ikke der finnes rep.sett men det er nok en relativt billig(?) sak, spesielt om du handler på ikke-VP butikk......

 

Enkel sak å skifte, 2 rør eller slanger løsnes, 2 bolter løsnes og du har den i hånden (kan gjerne sitte litt fast i pakningen). Montering i omvendt rekkefølge, bare pass på at pumpearmen kommer på rett side av kamakselen, mener å huske at den ikke kan monteres feil med mindre du bruker rå makt.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...