Jump to content

Støt av 12V?


Geir

Recommended Posts

Klarer ikke å legge fra meg tanken på att det er uklarheter ifm. strøm og spenninger.

 

Vi må huske på att ohms lov er enkel: U = I x R

Snur vi formelen så er: I = U : R (u/r)

I = Strøm

U = Spenning

R = Motstand

 

For att vi skal få støt i oss av ett lavspennings likespennings nett så må vi kunne få en krets, dvs. att vi har liten motstand på kroppen.

Motstaned trenger ikke å være innvendig, det er nok med fuktighet på kroppen.(veske eller kremer).

 

I ett Vekselspennings nett( hus eller hjelpesp. aggeregat), så er effektene slik att du vil føle spenningen også, kan føles som kramper i musklene.

 

HUSK ATT MENNSKENE IKKE TÅLER EN STRØMGJENNOMGANG OVERHJERTET ( f.eks. venstre hånd til venstre fot) PÅ MERE ENN CA. 0,3 Ampere. UTEN FARE FOR HJERTESTANS.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er jo helt enig i at under normale forhold er det ikke mulig å føle 12 volt med kroppen, men det finnes ihvertfall ett untak og det gjelder induktive kretser.

 

Kople et rele til 12 volt, hold på spenningsterminalene og fjern spenningskilden. Du vil garantert få en karamell. Grunnen til dette er at den induktive energien lagret i relespolen i form av strøm ikke har noen sted å gå når spenningskilden fjernes og dette resulterer i selvinduksjon i relespolen som igjen kan løfte spenningen til flere hundre volt et kortvarig øyeblikk, Mao ved en vakkelkontakt til et rele eller annen spole kan en få strøm i seg fra 12 volt ombord.

 

På samme måte om du er i kontakt med innslaget på startmotornr eller selve startmotoren kan det også generes spenninger som du kan føle på kroppen.

Link to post
Share on other sites

God kveld alle sammen.

Veldi mange som mener at man kan kjenne 12V likestrøm i denne strengen.

I tillegg er det omtrent like mange som ikke tror på det de andre sier. Altså mye skepsis til påstandene. Jeg kan bekrefte at jeg sikkert i alle fall en gang i uka kjenner 12V DC i form av støt igjennom deler av kroppen. Det er ikke alltid vondt, men alltid ubehagelig. Noen liker fetisher som bunner ut i strømstøt og andre sexuelle utskeielser, men ikke jeg. Tror ikke jeg har kjent det i fingrene, der er det for tykk hud. Men i underarmene, der huden er tynn. Dette skjer bare når jeg er forholdsvis svett. Dette skjer gjærne når jeg kobler til +polen med armene over deler av metall som gjærne er jordet.

Dermed er det mulig.

 

Det som er noe mer dramatisk er det JRK beskriver over. Om man er i kontakt med strøm og gods sammtidig som en spole slipper. Mange spoler er forkoblet med diode. Dette er for å forhindre den induserte spenningen å lade seg ut på nettet. Dette er igjenn for å ikke skade microprossesorbasert utstyr. Noen ganger glemmer jeg meg, og setter skaftet på skiftenøkkelen imellom startersolinoiden og inngangen på starteren for å lufte eller prøve å få start. Om dette er en "gammeldags" solinoid uten diode, og om jeg holder andre handa i gods kan det bli en så stor pose med karramellær som bare lar seg oppdrive i taxfree'en på ferjene.

Redigert av hoistthesails (see edit history)

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Jaaaa..., men DA snakker vi ikke om 12 volt DC lengre. Ved inn- og utkoblinger KAN det induseres SPENNINGER (spikes) som kan føles; Årsaken er at SPENNINGEN da blir vesentlig høyere enn 12 volt!

 

OT: Hvor mye spenning "tåler" vi? :rolleyes: På yrkesskolen (elektro sterkstrøm for en liten mannsalder siden), gjorde vi et "eksperiment": Koblet sammen er variak (variabel transformator) og et voltmeter (for å lese av hviken spenning variaken gav ut) og en ledning fra utgangen til hver hånd; Ledningsendene ble holdt mellom peke- og tommelfinger på hver hånd... Så ble spenningen skrudd langsomt opp av en medelev :eek: Resultatet (for mitt vedkommende): Kjente ingenting før 50 volt (liten prikking i fingrene) 60 volt kjentes godt i hendene, ved 70 volt låste fingere seg, ved 80 volt låste musklene i underarmen seg og ved 90 volt ble det vondt i skuldrene :cryin: Enkelte "tøffinger" tålte 110 volt, men DA var det slutt!

DET PRESISERES AT DETTE VAR ET HALSBREKKENDE "STUNT" OG MÅ IKKE UTFØRES DA DET K A N VÆRE LIVSFARLIG!!!

 

Jeg ble engang i tidlig læretid som trikker hengende fast i 230 volt AC; Datt ned av gardintrappa og spenningen ble brudt. Etter DEN opplevelsen skjønte jeg til fulle det gode rådet om å IKKE ta i to ledende gjenstander samtidig! (Ei hand i lomma)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjentar.

 

 

 

 

 

God kveld alle sammen.

Veldi mange som mener at man kan kjenne 12V likestrøm i denne strengen.

I tillegg er det omtrent like mange som ikke tror på det de andre sier. Altså mye skepsis til påstandene. Jeg kan bekrefte at jeg sikkert i alle fall en gang i uka kjenner 12V DC i form av støt igjennom deler av kroppen. Det er ikke alltid vondt, men alltid ubehagelig. Noen liker fetisher som bunner ut i strømstøt og andre sexuelle utskeielser, men ikke jeg. Tror ikke jeg har kjent det i fingrene, der er det for tykk hud. Men i underarmene, der huden er tynn. Dette skjer bare når jeg er forholdsvis svett. Dette skjer gjærne når jeg kobler til +polen med armene over deler av metall som gjærne er jordet.

Dermed er det mulig.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...