Maika Startet 2.September.2017 Link til dette innlegget Startet 2.September.2017 Jeg har et 25kg galvanisert Rocna-anker og har nå kjøpt 8mm syrefast kjetting. Siden galvanisert taper i kontakt med syrefast, har jeg tenkt at jeg burde bruke en galvanisert sjakkel mellom disse som jeg så bytter relativt ofte. Ved en feil har jeg nå en syrefast sjakkel, og godset der sjakkelen festes på ankeret er jo svært tykt. Er det veldig dumt å bruke denne? Hvor fort vil det galvaniserte tæres? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Å svare på det spørsmålet, er å besvare spørsmålet 'hvor lang er en strikk'. Du ser vel når galvaniseringen forsvinner. Tykkelsen på gods er uinteressant. Arealet er interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Hei Hulda. Det er fint om du kan forklara det med arealet. Eg kan lite om emnet, men forutsett at det ikkje er mekanisk slitasje, så er vel tjukna på galvaniseringa av interesse? Kan det vera ein føremon/ verdt bryet å freista å isolera metalla frå kvarandre? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Uten å kunne noe om det så bruker jeg galvansierte sjakkler fordi det ofrerer seg og i praksis aldri løsner/skrur seg ut. Så får en heller bytte av og til. Tror jeg ville prøvd med galvanisert sjakkel en sesong og to og holdt det under oppsyn. Prøvde å få tak i en sjakkel som var sertifisert, eller hvor de opplyste noe om bruddstyrken. Var på Maritim, men de hadde ikke. Men BT opplyser i det minste bruddstyrken, men det er kanskje bare på de syrefaste? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 (redigert) Seatronic selger Wichard. Jeg har en 12mm sertifisert for 5,5 tonn bruddstyrke. Jeg har syrefast sjakkel på galvanisert anker. Videre galvanisert 13mm kjetting fra sjakkel til syrefast svivel. Så 8 mm galvanisert kjetting etter det Redigert 2.September.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Bitteliten skrev On 2.9.2017 at 20.32: Seatronic selger Wichard. Jeg har en 12mm sertifisert for 5,5 tonn bruddstyrke. Jeg har syrefast sjakkel på galvanisert anker. Videre galvanisert 13mm kjetting fra sjakkel til syrefast svivel. Så 8 mm galvanisert kjetting etter det Vis hele sitatet For det mi meining kan vera verd, so syns eg at denne blandingen av syrefast og galvanisert ligner på å folde hendene og be til høgare makter om å få trøbbel. Magne Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Eng, dog vil det hjelpe å tre en slangebit på sjekkelpinnen og feks fiberskiver på sidene... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Ask skrev On 2.9.2017 at 18.58: Hei Hulda. Det er fint om du kan forklara det med arealet. Eg kan lite om emnet, men forutsett at det ikkje er mekanisk slitasje, så er vel tjukna på galvaniseringa av interesse? Kan det vera ein føremon/ verdt bryet å freista å isolera metalla frå kvarandre? Ask Vis hele sitatet Tykkelsen på galvaniseringen er av avgjørende interesse. Mekanikken er som følger: To forhold må være til stede for at galvanisk tæring mellom ulike materialer skal finne sted, elektrolytt for transport av ioner og elektrisk kontakt for transport av elektroner. Ioner kan bare gå fra overflaten. Altså dess større overflate, dess flere ioner kan forflytte seg pr tidsenhet. Materialet som ligger høyest i spenningsrekken rapper både elektroner og ioner. Derfor vil et stort rustfritt anker påvirke en nokså heftig reaksjon på en galvanisert sjakkel. I motsetningen til om ankeret hadde vært galvanisert og sjakkelen hadde vært rustfri. I mitt tilfelle ville jeg heller byttet sjakkel annet hvert år enn å lage noen store greier ut av det. Litt aluminiumspasta på gjengene, så går det å få skrudd den fra hverandre når den er oppbrukt. Jeg låser alltid sjakler med tråd. Men det får være opp til hver enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Har størrelsen på kontaktflaten mellom materialene noe særlig innvirkning, eller er det i hovedsak bare den totale overflaten på komponentene som betyr noe? Og vil tæringen oppstår relativt jevnt over alt, eller mest/bare der materialene ligger inntil hverandre? (Vil ankeret mitt miste galvaniseringen sakte over hele overflaten, eller raskere der det er i kontakt med syrefast skakkel?) Redigert 3.September.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Dinamo skrev On 2.9.2017 at 21.27: For det mi meining kan vera verd, so syns eg at denne blandingen av syrefast og galvanisert ligner på å folde hendene og be til høgare makter om å få trøbbel. Vis hele sitatet Har ankret siden 1987 og har ikke sett behov for svivel, kabularet kjører ankret rett opp hver gang, de jeg har truffet og som hadde problem med at ankret kom skjevt opp så har det blitt bra med å kutte av en løkke. (bare å sikte mot ankret så ser en om sjakkelen er i rett løkke. Når en leser om et par knekte svivler er det to for mye for meg. Jeg sikrer sjakkelen med noen hammerslag og må bruke vinkelkutter hver gang jeg skifter og ofrer to ledd i samme rendet..( når sjakkelen er passe rusten) Ser "Bitteliten" har en smart løsning for svivlen, men hvordan sjekke svivlen? Redigert 3.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Ionene pigger av hurtigst der det er kortest avstand. Det er ikke en linjer funksjon, antar logaritmisk. Svivelen sjekker du etter at den har røket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Blir kanskje seende sånn ut da? Denne kroken har stått i jollas syrefaste baugbøyle i 9 måneder kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Var den kroken galvanisert i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Å jada - tilhengeren var ny i fjor høst Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Ser ut som elektrolytisk galvanisering, tynt belegg som forsvinner ganske raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Som Hulda sier, disse krokene bruker å være elektrolytisk forsinket. Det er en overflatebehandling som foregår i et elektrolysekar, og kan på ingen måte sammenlignes med varmgalvanisering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Bakken Motor mente at dette var helt normal slitasje. De kunne jo ikke vite hva den ar utsatt for sa de. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Bemerkelsesverdig dårlig argumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Nå spør jeg kanskje dumt, men er dette med forskjellig matetialer sammen noe stort problem når det er snakk om ting som for det meste er over vann? Om man ikke ankrer i ukesvis sammenhengende, skal vel en galvet sjakkel leve lenge sammen med syrefast kjetting? Når det gjelder kroken på bildet, er den mest sannsynlig ikke varmgalvet, og ville blitt seende slik ut uansett hva den er kroket i. Det er bare ikke bedre, og trenger vel egentlig ikke å være det heller? Så lenge den kun er utsatt for vær og vind, går det mange år før korrosjonen vil påvirke stryken. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Du synser vel om trent på linje med hva fakta vil fortelle. Dog er min personlige oppfatning at sikkerhetsleppa på kroken kommer til å ta kvelden ganske snart. Bortsett fra det er du på linje med 'ekspertisen' :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Bitteliten, er det noen spesielle forhold der hengeren har vært parkert? Hadde bilen min i en parkeringsgarasje under et nytt leilighetskompleks et par år. Det viste seg at asfaltering/grunnarbeid var fullstendig feil utført slik at jordvarmet vanndamp seg opp i gjennom asfalten og etter en enkelt vinterlagring av mopeder, sykler etc i dette garasjeanlegget var alt av fornikling etc brunt + svært mange andre aksellererte rustangrep på andre gjenstander. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Kaskazi Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 På de to siste båtene mine har jeg hatt en løsning med syrefast anker og galvanisert 8 mm kjetting. Jeg har fulgt med på dette uten å observere korrosjon. Problemet var heller at en bolt av en eller annen grunn sprakk! Se siste bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Som tidligere anført: To betingelser, elektrolytt og elektrisk forbindelse. Mangler en av dem, ingen korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Bay_liner skrev On 4.9.2017 at 19.17: Bitteliten, er det noen spesielle forhold der hengeren har vært parkert? Vis hele sitatet Resten av hengeren er helt fin. Bare kroken som ruster :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Elektrolyttisk forsinket stål tåler ikke å stå ute i regn uten å ruste. Du trenger ikke påskyndte prosessen galvanisk for at det skal bli et problem. Du ser jo også at rustangrepet er helt opp til stroppen, og nesten minst der bøylen fra båten treffer, så det er jo ikke vanskelig å forstå at galvanisk tæring er irrelevant her Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.