Jump to content

Hva slags sjakkel mellom syrefast kjetting og galvanisert anker?

Maika

Recommended Posts

Jeg har et 25kg galvanisert Rocna-anker og har nå kjøpt 8mm syrefast kjetting. Siden galvanisert taper i kontakt med syrefast, har jeg tenkt at jeg burde bruke en galvanisert sjakkel mellom disse som jeg så bytter relativt ofte.

Ved en feil har jeg nå en syrefast sjakkel, og godset der sjakkelen festes på ankeret er jo svært tykt. Er det veldig dumt å bruke denne? Hvor fort vil det galvaniserte tæres?

Guest Avmønstret#

Uten å kunne noe om det så bruker jeg galvansierte sjakkler fordi det ofrerer seg og i praksis aldri løsner/skrur seg ut. Så får en heller bytte av og til. Tror jeg ville prøvd med galvanisert sjakkel en sesong og to og holdt det under oppsyn. 

Prøvde å få tak i en sjakkel som var sertifisert, eller hvor de opplyste noe om bruddstyrken. Var på Maritim, men de hadde ikke. Men BT opplyser i det minste bruddstyrken, men det er kanskje bare på de syrefaste?

Bitteliten skrev On 2.9.2017 at 20.32:

Seatronic selger Wichard. Jeg har en 12mm sertifisert for 5,5 tonn bruddstyrke. 

Jeg har syrefast sjakkel på galvanisert anker. Videre galvanisert 13mm kjetting fra sjakkel til syrefast svivel. Så 8 mm galvanisert kjetting etter det :rolleyes:  

IMG_3720.JPG

Vis hele sitatet  

For det mi meining kan vera verd, so syns eg at denne blandingen av syrefast og galvanisert ligner på å folde hendene og be til høgare makter om å få trøbbel.

Magne

Ask skrev On 2.9.2017 at 18.58:

Hei 

Hulda. Det er fint om du kan forklara det med arealet.

Eg kan lite om emnet, men forutsett at det ikkje er mekanisk slitasje, så er vel tjukna på galvaniseringa av interesse? 

Kan det vera ein føremon/ verdt bryet å freista å isolera metalla frå kvarandre?

Ask 

Vis hele sitatet  

Tykkelsen på galvaniseringen er av avgjørende interesse. Mekanikken er som følger: To forhold må være til stede for at galvanisk tæring mellom ulike materialer skal finne sted, elektrolytt for transport av ioner og elektrisk kontakt for transport av elektroner. Ioner kan bare gå fra overflaten. Altså dess større overflate, dess flere ioner kan forflytte seg pr tidsenhet. Materialet som ligger høyest i spenningsrekken rapper både elektroner og ioner. Derfor vil et stort rustfritt anker påvirke en nokså heftig reaksjon på en galvanisert sjakkel. I motsetningen til om ankeret hadde vært galvanisert og sjakkelen hadde vært rustfri. 

I mitt tilfelle ville jeg heller byttet sjakkel annet hvert år enn å lage noen store greier ut av det. Litt aluminiumspasta på gjengene, så går det å få skrudd den fra hverandre når den er oppbrukt. Jeg låser alltid sjakler med tråd. Men det får være opp til hver enkelt.

Har størrelsen på kontaktflaten mellom materialene noe særlig innvirkning, eller er det i hovedsak bare den totale overflaten på komponentene som betyr noe? Og vil tæringen oppstår relativt jevnt over alt, eller mest/bare der materialene ligger inntil hverandre? (Vil ankeret mitt miste galvaniseringen sakte over hele overflaten, eller raskere der det er i kontakt med syrefast skakkel?)

Redigert av Maika (see edit history)
  Dinamo skrev On 2.9.2017 at 21.27:

For det mi meining kan vera verd, so syns eg at denne blandingen av syrefast og galvanisert ligner på å folde hendene og be til høgare makter om å få trøbbel.

Vis hele sitatet  

:thumbsup:

Har  ankret siden 1987 og har ikke sett behov for svivel,  kabularet  kjører  ankret rett opp hver gang,  de jeg har truffet og som hadde problem med at ankret kom skjevt opp så har det blitt bra med å kutte av en løkke. (bare å sikte mot ankret  så ser en om sjakkelen er i rett løkke.

Når en leser om et par knekte svivler er det to for mye for meg.

Jeg sikrer sjakkelen  med  noen hammerslag og må bruke vinkelkutter hver gang jeg skifter og ofrer to ledd i samme rendet..( når sjakkelen er passe rusten)

Ser "Bitteliten" har en smart løsning  for svivlen, men hvordan sjekke svivlen?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå spør jeg kanskje dumt, men er dette med forskjellig matetialer sammen noe stort problem når det er snakk om ting som for det meste er over vann?

Om man ikke ankrer i ukesvis sammenhengende, skal vel en galvet sjakkel leve lenge sammen med syrefast kjetting?

Når det gjelder kroken på bildet, er den mest sannsynlig ikke varmgalvet, og ville blitt seende slik ut uansett hva den er kroket i. Det er bare ikke bedre, og trenger vel egentlig ikke å være det heller?

Så lenge den kun er utsatt for vær og vind, går det mange år før korrosjonen vil påvirke stryken.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Bitteliten, er det noen spesielle forhold der hengeren har vært parkert? Hadde bilen min i en parkeringsgarasje under et nytt leilighetskompleks et par år. Det viste seg at asfaltering/grunnarbeid var fullstendig feil utført slik at jordvarmet vanndamp seg opp i gjennom asfalten og etter en enkelt vinterlagring av mopeder, sykler etc i dette garasjeanlegget var alt av fornikling etc brunt + svært mange andre aksellererte rustangrep på andre gjenstander.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Elektrolyttisk forsinket stål tåler ikke å stå ute i regn uten å ruste. Du trenger ikke påskyndte prosessen galvanisk for at det skal bli et problem. Du ser jo også at rustangrepet er helt opp til stroppen, og nesten minst der bøylen fra båten treffer, så det er jo ikke vanskelig å forstå at galvanisk tæring er irrelevant her :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...