Jump to content

Nexus Nx Wind Transducer (føler) defekt?


Otzern

Recommended Posts

Hei

 

Jeg nedmonterte den trådløse føleren til mitt Nexus NX vind-instrument i dag. Trodde batteriet var gåent siden jeg ikke så noe data på displayet. Byttet batteri og prøvde å koble til, men det viste seg at det ikke var batteriet som var problemet. Målte med volt-meter på batteriet og fant ut at dette fungerte og at det gav strøm til kretskortet.

 

På føleren sitter en liten knapp og en LED. Denne knappen skal man trykke på for å parre føleren med boksen. Når man trykker på knappen skal LED-en lyse og blinke for å vise status. Uansett hva jeg gjør så er det ingen liv i LED-en. Jeg har målt spenning flere steder på kretskortet og knappen fungerer feks.

 

Har noen samme eller liknende produkt og har vært borti liknende problem? Er hele føleren gåen og må byttes, eller kan man gjøre noe for å fikse det?

 

Regner vel egentlig med å måtte kjøpe ny føler, men det er veldig vanskelig å finne noe til salgs på nettet. De nye Garmin-følerne (Garmin kjøpte opp Nexus) er sinnsykt dyre (600-1000 USD!!)... Hvis noen vet om hvor man kan få kjøpt sånt utstyr, evt. brukt, så tar jeg gjerne imot tips! :)

Redigert av Otzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Har vært i kontakt med Garmin. De informerer om at de har en ordning som er at man kan sende inn en gammel defekt Nexus føler og få en tilsvarende i oppgradert (Garmin) versjon til en litt redusert pris tilbake. Dette koster et mellomlegg på 4.500,-. 

 

Bra med sånn løsning, men ikke skjønner jeg hvordan en sånn dings kan koste så sinnsykt mye, men sånn er det vel...

Link to post
Share on other sites

Oppdatering her i tilfelle noen har samme problem:

 

Jeg tok ut og inn batteeiet og holdt på å måle, så plutselig blinket det i LED-en. Etter mye testing frem og tilbake, ta ut kretskortet, måle de fleste kretser, ++, fant jeg ut at hvis jeg koblet fra batteriet i 10-15 minutter og deretter satt det inn igjen, så blinket LED-en i den riktig sekvens. Konklusjonen var at microprosessoren og LEDen virket som det skulle. Jeg hadde også målt spenning på batteriet og solcellen. Problemet var fortsatt at ingenting skjedde når jeg trykket på knappen. Det var altså knappen (kretsen fra knappen var litt korrodert) som ikke fungerte.

 

HELDIGVIS har visst Microprosessoren (på denne føleren ihvertfall) tydligevis en funksjon som gjør at etter batteriet er tatt ut og inn igjen etter en viss periode, så kjører den parringsmodus.

Dermed var løsningen veldig enkel: sette mottakeren i parringsmodus og koble inn batteriet (etter det hadde vært ute etter noen minutter). Jippi. Problemet løst, og masse penger spart! :)

 

 

Redigert av Otzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

"sette mottakeren i parringsmodus" - vildet si side C15 på displayet? Eller er det noen annen måte å sette mottakeren i parringsmodus?
Ser på instruksjoner på U-tube, at på side 15 skal en sette tallene til 00.4 (men det er vel et eksempel). I alle fall, tallet forran "." får jeg ikke endret. Så nå står det til 1.04.
Har prøvd alt på denne videoen:

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg lurer også på hva det vil si å sette mottakeren i parringsmodus. Man kunne jo tro at det fantes en mulighet til å resette hele systemet tilbake til fabrikkinnstillinger, men det ser ikke slik ut. Min giver kan så vidt jeg skjønner nullstilles ved å holde inne knappen i fem sekunder, men jeg får ingen respons på mottakeren. Er det noen som har peiling, eller vet hvor man kan finne noen som har peiling? Jeg sendte en mail til Garmin, men det har gitt null respons.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...