PiperBill Startet 3.September.2017 Link til dette innlegget Startet 3.September.2017 Jeg har nettopp solgt båten min. En Bever 740 fra 86. (kjøpte Scand Baltic i samme slengen) Jeg skal muligens levere Bever'n til Sandefjord fra Høysand i Østfold. Det ser ut som det er mer eller mindre rett fram ut Sekken og over fjorden men bør jeg gå nord eller sør Tistler? Er det andre ting jeg bør være obs på turen i forhold til navigering/rute? Tenkt å vente på en forholdvis rolig dag med lite vind og gjerne etter en rolig vind periode. Båten har en marsjfart på 8 – 9 knop hvis det er lite sjø. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Blir vel korteste veien for deg å gå ut litt nordover først om du skal krysse tvers over Oslofjorden. Men de gangene jeg har gått på utsiden av Hvaler runder jeg alltid sør for Tistler, men er jo like greit å gå på innsiden egentlig.. Og er det stille og fint så må det vel være greit å skjære over mellom Torbjørnskjær og Mefjorbåen ett sted det ikke er for grunt. Er det for dårlig vær så går du bak Hvaler, ut Lera og evt inn ved Strømtangen. Da kan du gå i le så langt nordover i Oslofjorden som du føler du trenger før du krysser over. Fra Missingene og vest tvers over mot Rauer er vel sånn ca det korteste en får til. Da kan du snirkle deg i le sånn ca hele veien unntatt ved Tønsberg Tønne. Og hold unna Strømstadferja :-) Kan være greit å vite sånn ca hvilken rute den pleier å gå. Kan være uventet mye sjø i Sekken, men det går fort over. Og også i begynnelsen ved Lera, men det også på et begrenset strekk/område. Og Strømtangen da, og Tønsberg Tønne, men det er normalt godt kjent at er fæle plasser ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Hvorfor skal du absolutt ut Sekken? Bare tråkig omvei. Raskere og bedre gjennom Puttesundet. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Fra innerst i Singlfjord så er Sekken bare rett fram.. men jeg er åpen for bedre løsninger. Det er jo derfor jeg spør :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Karl Norge skrev On 3.9.2017 at 18.20: Hvorfor skal du absolutt ut Sekken? Bare tråkig omvei. Raskere og bedre gjennom Puttesundet. Vis hele sitatet Ja han har jo ikke mast! :-) Selvfølgelig. Ingen grunn til å gå ut Sekken da. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Denne ruta ville jeg valgt. Forbi Karlsøya, nord for Singleøya, så kurs rett mot Asmalsundet. Ut Asmalsund, nord for Akerøya og rett over mot Holtskjær utenfor Sandefjord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Ja den likte jeg Komodo. Ca 6 timer totalt og 2.5 timer over Oslofjord. :-) Er det lurt å få båten på land og høytrykkspylt får å få bort alt gror før turen? Redigert 4.September.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
LALUNA II Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Er det mye groe og rur så mister du fort en knop eller to og det merkes på tiden i saktegående fartøy Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
PiperBill Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Nå har jeg vurdert dette opp og ned i mente og kommet fram til at det er enklest og bare gå ut Sekken, litt sør for Tistler og så rett over til Sandefjord. Da kan jeg kjører marsjfart nesten hele veien fra Høysand. De andre rutene jeg har vurdert gir kortere reise over fjorden men det er mye mere komplisert og med mye saktegående før jeg kommer ut fra Hvalerøyene Jeg følger med på værmeldingen og Barentswatch. Jeg kommer til å krysse alene og tenkte å kalle opp Tjøme før jeg gå ut av Sekken og så når jeg ankommer Sandefjord. Er Sekken for tøff denne dagen så er resten av turen også for tøff og da er det bare å snu. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bigmac Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Vurdert å legge deg i hekken på Strømstad-Sandefjord ferga da? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Som alltid er de samme kverulantene ute her og maler Fanden på veggen og gjør ting 100 ganger vanskeligere enn det egentlig er. @Bigmac gir deg jo den enkle løsningen. Disse fergene går vel ca hver annen time og er enkle å henge seg på i god sjø og klarvær. Er forholdene for dårlige til å henge på de har du ikke noe utpå der å gjøre i en båt av den størrelse du beskriver. God tur ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) ??? Hvem var kverulantene som svartmalte og gjorde ting 100 ganger vanskeligere her? Redigert 10.September.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Tror ikke jeg har nok fart til å følge etter ferjen men kanskje de kan slepe meg over? Forresten hvorfor er det så viktig å «holde seg langt unna Strømstadferjen». Er det noe spes regler på det eller er det pga av hekkesjø dems? Om jeg møter de med flere hundre meters avstand så er vel ikke det noe farlig. Kan vinker til alle harryhandlerene jeg J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bigmac Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Neida, ikke farlige de fergene. Går stort sett i 15knop. Alternativt, kan du gå til Skjærhalden, sjekk Marinetraffic eller rutetabell for ferga. Gå så ut ved Homlungen, så treffer du ferga på nordsiden av Tisler. Heng deg på til Sandefjord. Fergene bruker om lag 2t15 min på Strømstad-Sandefjord. De er på nordsiden av Tisler om lag 30-35minutter etter avgang Strømstad. Tror det distansemessig er om trent det samme som å rusle lengre vest gjennom Hvaler (Vesterøy), som å gå rett ned til Skjærhalden. PS. Er du usikker på hvor stor sjøen er, så kjenner du det tidlig ved Homlungen. Da kan du legge båten på Skjærhalden, ta bussen hjem og vente på bedre vær :) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Bigmac skrev On 10.9.2017 at 10.53: Heng deg på til Sandefjord. Vis hele sitatet Nå har vel TS nevnt to ganger at han ikke har marsjfart til å henge på fergene, men du gir deg ikke... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
PiperBill Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) Tenkt å gå sør for Tistler. 26 Nm litt under 3 timer hvis jeg ta det rolig. Sør for Tjøme ser veldig "risky" ut for meg som ikke kjenner område og da går jeg gjerne litt lengre for å unngå det. Til helgen er det meldt rolig nordavind 4m/s. Tror jeg satser på det men skal følger med på barentswatch før det. Redigert 10.September.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) Eller at jeg tar en pause ved Skjærhalden og går nord for Torbjørnskjær. WP9 kan sikkert ligge lengre nord. Redigert 10.September.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Komodo Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Himla omvei du legger opp til da. Hvorfor ikke dure rett ut Skjelsbusundet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Komodo skrev On 10.9.2017 at 15.42: Himla omvei du legger opp til da. Hvorfor ikke dure rett ut Skjelsbusundet? Vis hele sitatet Mest fordi det er ukjent farvann Singløy og til utløp Skjelsbusund. Da ville jeg ha tatt det veldig forsiktig (les sakte) og dermed total reisetid blir lengre. Høysand Skjærhalden eller ut Sekken har jeg kjørt flere ganger og vet at jeg kan ta det ganske fort. Det er ca. 6 Nm lenger slik jeg har planlagt med jeg slipper mye stress på første etappe. Vet ikke om jeg miste landsyn totalt midt ut i fjorden men det spiller ingen rolle. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 PiperBill skrev On 10.9.2017 at 16.08: Vet ikke om jeg miste landsyn totalt midt ut i fjorden men det spiller ingen rolle. Vis hele sitatet Jeg pleier å miste mobildekningen en stund. Så en får en ørliten følelse av frihet, så lenge det varer... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.