Jump to content

Vanntette sylindrer til å legger navnelapp oppi

Mastiff

Recommended Posts

Med de nye reglene for hummerfiske vil jeg tro at hobbyfiskere får nytt nummer hvert år (det skal jo bli register med nummer). Og da skal teinene merkes med dette. Så det enkleste ville jo vært å hatt en form for plastsylindere der man kan legge oppi en lapp (gjerne laminert) med navn, adresse og fiskernummer. Jeg har prøvd å finne noe sånt på eBay og andre steder, men uten å lykkes. Er det noen som vet om noe sånt som man kan kjøpe noe sted? Noe som kan bindes eller festes med strips/klemme/snor til dobbene. Jeg tror ikke laminert papir (eller forseglet med vakuummaskin) vil tåle å ligge så lenge, og det er kjipt å bli tatt for en umerket teine.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Små papirlapper med nummer på. Varmlaminere med lim. Nok kant rundt til at kan klippes opp, og en side med et par cm plast. Hullemaskin. Strips.

Lett å feste til blåse. Lett å bytte hvis ødelagt. Koster nesten ingenting.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo, du burde vite nå at jeg alltid tenker for komplisert, men til slutt finner ut av det. :giggle: Problemet med tusjen er at den må oppfriskes minst 2-3 ganger i året når jeg fisker både krabber, kreps og hummer, og diverse med havteiner, og jeg hater å skrive for hånd, og jeg skriver som en gris. Det skal ikke være veldig uleselig før snuten blir sure og beslaglegger teinene, ifølge det jeg har hørt her. Derfor ønsker jeg noe som jeg kan gjøre på min måte - kjøre ut på pc-skriveren.

Grand Banks jr, det er en mulighet jeg har tenkt på, men slått fra meg. Den kan for lett rives løs i uvær. Hvis det skulle skje, risikerer jeg bot og inndragelse for ikke å ha merket teinene. Jeg har en fast kombinasjon av blåser som er veldig lett å kjenne igjen, så de vil skjønne at det er jeg som eier dem uansett, men det hjelper dem bare med å sende meg fakturaen, de viser ingen nåde her.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Grand Banks jr, jeg har faktisk tenkt på det, ja. En av planene mine var å få laget små laserskårne plastskilt, problemet er at man skal bytte fiskernummer hvert år. Men det går absolutt an å feste noe der nede også.

Komodo, det slites av ved gnikking. Det har jeg sett hos andre som også har doble dobber. Og hvis du tror hun tar instruksjoner fra meg, så kjenner du ikke kona! :lol: (Vel, det gjør du jo faktisk ikke...så vidt jeg vet!)

Mastiff skrev On 9/3/2017 at 19.10:

Med de nye reglene for hummerfiske vil jeg tro at hobbyfiskere får nytt nummer hvert år (det skal jo bli register med nummer). Og da skal teinene merkes med dette. Så det enkleste ville jo vært å hatt en form for plastsylindere der man kan legge oppi en lapp (gjerne laminert) med navn, adresse og fiskernummer. Jeg har prøvd å finne noe sånt på eBay og andre steder, men uten å lykkes. Er det noen som vet om noe sånt som man kan kjøpe noe sted? Noe som kan bindes eller festes med strips/klemme/snor til dobbene. Jeg tror ikke laminert papir (eller forseglet med vakuummaskin) vil tåle å ligge så lenge, og det er kjipt å bli tatt for en umerket teine.

25 stk testrør (80ml - 34x116mm): https://www.aliexpress.com/item/80ml-Plastic-Package-Cann-PET-34X92mm-Candy-Package-Plastic-Packing-Bottle-Tea-Jar-Pack-25-All/32541477992.html?spm=2114.10010108.1000023.2.4b24ae2bUok03h

50 stk testrør (40ml - 25x142ml): https://www.aliexpress.com/item/Packing-Tube-Plastic-Test-Tube-With-Cap-Packaging-Bottle-40ml-25x142mm-5-6-Inch-Aluminum-Cap/32296211681.html?spm=2114.search0104.8.3.nYfKld

Jeg ville ikke stolt på at de var 100% vanntette over tid, så bruk plastidip, smeltelim eller noe annet på hele tuppen etter at korken er skrudd på.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

NilsPils skrev On 4.9.2017 at 18.17:

Bruke svipenn på en bit vannfast kryssfiner som festes med strips. Har prøvd det, det virker.

Til nå, det beste forslaget.

Hvis du kan finne noe annet en plastikk strips til å feste det med.

Mitt og andres forslag, er jo plastikk, som vi bør unngå å bruke mtp. faren for at det kan komme på avveie.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg har sendt 880 en PM om de stålbrikkene, uten å få noe svar. Så det blir vel NilsPils-varianten, tror jeg. Men kanskje ikke med kryssfiner, det er noen ville priser på dem, og jeg trenger jo bare en brøkdel av en plate. Så jeg skal prøve med både impregnerte terrassebord og Fibo Trespo baderomspanel, som jeg har en del rester av. Så får vi se hvilken av dem som holder best.

56 minutes ago, Mastiff said:

Jeg har sendt 880 en PM om de stålbrikkene, uten å få noe svar. Så det blir vel NilsPils-varianten, tror jeg. Men kanskje ikke med kryssfiner, det er noen ville priser på dem, og jeg trenger jo bare en brøkdel av en plate. Så jeg skal prøve med både impregnerte terrassebord og Fibo Trespo baderomspanel, som jeg har en del rester av. Så får vi se hvilken av dem som holder best.

De fleste som selger kryssfiner har gjerne en samling kapp som selges til kvadratmeterpris. Jeg kjøpte nettop en liten platebit for 20 kroner hos Maxbo og noen fine biter bjerkefiner hos Billingstad Trelast for et litt større beløp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...