Jump to content

Natene løser seg opp noen steder på teak dekket

Villemor11

Recommended Posts

Sitat

Ellers var det i denne tråden mange fine oppskrifter på hvordan man ødelegger et fint teakdekk . . . .

Sånne kommentarer synes jeg er litt unødvendig når det er flere her i tråden som faktisk etterspør hjelp og svar på hva som har skjedd med deres dekk. Spesifiser gjerne meningene da om man mener noe er drepen for teakdekk :yesnod:.

BP er jo i motsetning til andre forum et opplysende og positivt båtforum, så fortsett å opplys oss :thumbsup:

Ikke for å ta motet fra dere med klissete nater - men det er vel akkurat det jeg gjør !

Har natene først begynt å bli bløte og klissete er det nok dessverre bare i drømmene de kan bli fast og fine igjen neste sommer.

Min erfaring er at det finnes bare en løsning: - Nye nater.

Legger ved et par linker som viser at dere er langt fra de første med disse problemene (og garantert ikke de siste):

https://baatplassen.no/i/topic/121589-natene-p%C3%A5-teakdekk-l%C3%B8ses-opp-og-klisser-noen-tips/

https://baatplassen.no/i/topic/132301-noen-som-har-erfaringer-med-extreme-teakrens-12/?tab=comments#comment-1906446

2 hours ago, Ms Fortuna said:

Sånne kommentarer synes jeg er litt unødvendig når det er flere her i tråden som faktisk etterspør hjelp og svar på hva som har skjedd med deres dekk. Spesifiser gjerne meningene da om man mener noe er drepen for teakdekk :yesnod:.

BP er jo i motsetning til andre forum et opplysende og positivt båtforum, så fortsett å opplys oss :thumbsup:

Du siterer ikke hele innlegget mitt . . 

Jeg gir jo faktisk også et opplysende råd: bruk kun saltvann for å rengjøre teak og børst forsiktig på tvers av fibrene.

Teak inneholder naturlig konservering. Derfor må en være forsiktig med alle typer såpe og rensemidler. Sterke løsningsmidler er fy, både for treverk og nater. Dersom man velger å olje teaken kan det ofte bli veldig bra utseende, men en må da regne med at den trekker til seg skitt og må renses etter en tid med de ulemper og farer det kan medføre, både for treverk og nater.

Såkalt teakrens kan være fornuftig dersom man har stygg overflate som skal lakkeres. Det fjerner flekker og misfarging. Jeg har prøvd det på dollbordet til Saowanee som hadde en del flekker og småskader. Det ga veldig bra resultat. På teakdekket ellers vasker jeg bare med saltvann. Etter snart ti år er dekket helt som nytt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for gode innspill og linker, man lærer litt mer for hver dag som går. Jeg reagerte bare på at de ble hengende en setning i lufta om at her var det mange måter å drepe et teakdekk på uten å komme inn på hvilke, for oss som ikke er så bevandret innen dette.

Jeg også skjønner at her må en eller annen kombo ha slått feil i år for meg, men det rare er da hvorfor dette ikke har skjedd de siste årene jeg har gjort akkurat det samme... Jeg er nok også smertelig klar over mitt håp om at dette går over henger i en særdeles tynn tråd hehehe... men håpet er det siste som forsvinner.

Men det er akkurat i slike anledninger dette forumet er så fantastisk, for det går faktisk an å få hjelp, og meninger fra båtfolk med erfaring og kunnskap, så takk for det.

Superenkelt å fjerne dårilge bløte nater. Jeg tok bare skrutrekker med samme bredde og skrapet vekk det bløte (hele naten).

Tec7 natemassen jeg kjøpte og fyllte på, var overraskende tyntflytende, men det gikk superfint på legge inn nye natestriper. Dette klarer alle, vil jeg påstå. (trenger jo ikke ta alle,da :giggle: .. det tar tid)

Redigert av Worry II (see edit history)

Vil bare presisere at jeg ALDRI har brukt løsemidler eller såpe for den saks skyld på mine Teak-dekk og nater. Min 655 er 2001-modell som første eier hadde kun noen få måneder før jeg kjøpte den sensommeren 2001. I følge første eier ble Teak-dekkene våren 2001 oljet flere omganger med Owatrol 1 og til slutt dekket med Owatrol 2. Dette trengte jeg ikke gjøre noe med før jeg sommeren 2010 slipte Teakflatene framme og bak på båten (ikke i cockpit!) og deretter igjen oljet (flere omganger) med Owatrol 1 og dekket med Owatrol 2. Teak OG nater var da helt fine fram til sommeren 2016 (i fjor) da vi første gang oppdaget at noen få nater foran og bak var blitt bløte. Men det har altså ikke de i cockpit!!  I år var det enda verre og de verste natene måtte fjernes/fikses på ny.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...