Jump to content

Dufour 3800, primer flaker på kjølen

Erlenkal

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte seilbåt (dufour 3800) i sommer og har den nå på land for å bunnstoffe. Den ser generelt veldig fin ut. Men på den venstre siden kan jeg pirke av større flak slik at jeg når inn til metallet. Har jeg rett i at dette er epoxyprimer? Videre er det litt rusttendenser.

Bør jeg knekke av så mye jeg kan og legge på nytt? Eller er det bedre å klatte på litt primer på de åpne flekkene og på den måten 'forsegle' det? Hvilken primer? Eller bør jeg gjøre noe annet?

Jeg har i utgangspunktet bare morgendagen. Er det dumt å gjøre det fort nå og så vente til våren igjen?

Jeg kan ta flere bilder hvis det er til hjelp.

- Erlend

IMG_20170904_201107.jpg

IMG_20170904_201056.jpg

IMG_20170904_201032.jpg

Guest Avmønstret#

Jeg googlet litt for å se om dette var en konstruksjon hvor jernkjøl er støpt inn i glassfiber.. men det er vel ikke så vanlig på ordinære finnekjølsbåter? 

Men om ikke, hva gjør glassfiberen der? Kan det være at kjølen er sparklet med glassfibersparkel eller noe, men ser jo ut som hel matte.. eller?

Uansett, med kun morgendagen tilgjengelig.. primer og plopp ut igjen for å så ha det som et prosjekt å finne ut hva som må gjøres når båten skal opp over en lengre periode. 

Guest Avmønstret#

Er jo ikke utenkelig at det er sparkling/fix av skader på kjølen dette, det er jo på rett plass.

Ville satt av litt tid til å gå over foran/bak kjøl for å se om det er "noe" som skiller seg ut der. Dunke og lytte, og om du har tid og verktøy så ville jeg slipt ned bunnstoff og primer foran/bak kjøl for inspisere om det er gjort reparasjoner. Om du sliper av bunnstoff/primer i en stripe på noen cm bredde fra kjølen og bakover, og fremover så vil du se om det er gjort noe i området. Nå har du jo primer til kjølen så da kan du prime der du sliper ned og legge bunnstoff etterpå før båten skal ut. 

Ville også tatt en runde innvendig og sjekket kjølbolter og i foran/bak boltene/innfestingen osv. 

Sparkling osv på kjølen er "blåbær". Det viktige er å finne ut om tidligere grunnstøtinger har gitt noen skader videre i konstruksjonen. Alle båter med noen år på nakken har hatt noen berøringer med moder jord så litt skader nede/foran på kjølen er ingen krise og trenger ikke å være tegn på noe som helst, men om du ikke sjekket bolter og overgang kjøl/skrog grundig ved kjøp så er tiden inne nå tenker jeg.  Om ikke annet så bare for å få det ut av verden :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...