SøndreSvaberg Startet 4.September.2017 Del på Facebook Startet 4.September.2017 (redigert) Her om dagen fant jeg fuktighet på beltet. Antok det var kondens, da jeg har hatt en lekk kalesje i sommer og det ligger vann i bunnen av båten... Demonterte derfor beltet, strammet opp de fleste slangeklemmene i nørheten og tørket beltet godt. Kjørte en tur og sjekket at beltet var tørt, satt motorrommet åpent da jeg dro fra båten. Fuktigheten er nå tilbake :( Hvordan lokaliserer jeg denne lekasjen? Redigert 4.September.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
DieselDahl Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Det kan se ut som noe oljesvetting og da kommer det nok fra veivakseltetningen. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 4.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2017 Kan det være kjølevæske? Mener væsken var mer lik vann enn olje... Hva må av for å tette veivaksling? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
DieselDahl Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Jeg så at det var en brun stripe på veggen der..... du må nok kjenne etter om det er olje eller frostvæske. Det kan være så enkelt som at det har blåst ut litt fra trykklokket på varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 4.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2017 (redigert) Jeg får sjekke mer neste anledning. Merket meg sist at reima var helt tørr når jeg dro fra båten, men jeg mener den var fuktig igjen på samme måte som bildene et par dager etter. Hva enn det er, så har det sivet ut gradvis... Om det er oljesøl fra veiva, så er det rart at reima er fuktig øverst ved dynamo? Noe annet jeg bør sjekke ved neste anledning? Tips til tester jeg bør utføre? Takk for innspill! Redigert 4.September.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 (redigert) Feil funnet... Det er sjøvannspumpa som lekker. Når jeg holder hånda ved pumpa ved 1500+ rpm blir hånda for klissvåt ganske kjapt. Byttet impeller i fjor, må ha vært uheldig ifm montering. Spruter godt her... Fuktig hånd... Smaker salt :/ Lekkasje lokalisert... Redigert 6.September.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 Det hadde også kommet litt væske ut av varmeveksleren. Det luktet nemlig varm kjølevæske i motorrommet etter kjøreturen i dag. Det var lokket som ikke var helt på. Har skrudd det bedre til og satser på at det ikke lekker mer herfra. Tørket av fuktigheten på varmeveksler og omegn før tur. Det var ingen fuktighet her etter turen. Har rendt litt herfra ned på beltet. Lokket ser OK ut, så jeg håper feilen var at det satt litt løst... Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 Er det riktig av meg å anta at kjølevæska gjorde beltet fuktig? Sjøvannspumpa hjalp vel til? Beltet nok en gang var fuktig når jeg kom i båten i dag. Beltet var helt tørt etter motoren var stoppet. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 Jeg planlegger reprasjon/tetting av sjøvannspumpa og har tittet på service manual for min motor og på gamle bilder fra da jeg byttet impeller i fjor. Er det andre veier vannet kan ta ut av pumpa enn: Slangene (kjølevann inn)? Pakningen som holder de to delene av pumpehuset tett? Se bildet under. Før jeg begynner å skru ut sjøvannspumpa igjen (ikke lett å skru ut), så tenker jeg å finne ut nøyaktig hvor vannet kommer fra. Ref bilde av meget funktig sjøvannspumpe over, så er det ikke så lett. Er det en metode som er bedre enn: Tørke skikkelig godt av sjøvannspumpa og se hvor vannet kommer ut først? Bildet er av de to delene i pumpehuset (og er tatt før jeg skiftet impeller og pakningen høsten 2016) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
DieselDahl Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Det lekker vel mest sannsynlig gjennom akseltetningen. I bakkant vil det vel lekke når motoren står. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Det skal være 2 dreneringshull for akselen i godset mellom huset og reimskiva. Hvis simmerringene i pumpa er blitt dårlige renner det vann ut av disse dreneringshullene. Til å begynne med antagelig kun når motoren går og etterhvert konstant, mer ved bruk. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tangkvast Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 (redigert) Jeg fikk samme problemet med sjøvannspumpa på min 2 år gamle 350 MAG nå i ferien. Hadde lagt merke til litt fuktighet på reima som du, og etter en tur ble jeg ganske sjokkert når det dryppet ganske bra fra pumpa. De på verkstedet bytta aksling, simmeringer og lagere(krevde hele bytta på garanti, men de sa dette var standard prosedyre...). Fikk selv se delene de hadde utmontert, og det var skremmende å se hvor dårlig det ene lageret var. Klarte så vidt å rotere det for hånd. En elendig konstruksjon spør du meg, og når det skjer neste gang håper jeg motoren er utenfor garantitiden, og da blir hele greia bytta med denne sjøvannspumpa som jeg har mere tro på. http://www.hardin-marine.com/p-16817-stainless-steel-gen-7-sea-pump-for-mercury-350-mag-496-mag-ho-82l-mag-and-502-mag-with-pulley.aspx Redigert 7.September.2017 av tangkvast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Merkelig at disse pumpene holderr så dårlig. Hadde et lager som gikk etter 8 år men det var pga at dreneringshullene var blokkert av en eller annen grunn. Et lokalt mek verksted fikset pumpen med lager og en (1) Sim, de hadde kun en som passet og denne rep holdt i 11 år. Kjøpte da ny uoriginal på ebay til under 2000 lappen inkl serpentinhjul som var minst like bra kvalitet som originalen. Gad ikke ha forsinkelser nær i Frien. Vurderte en slik fra Jabsco eller tilsvarende som er mye rimeligere, se linkene under men gikk for "standard" enn så lenge. http://www.ebay.com/itm/Jabsco-43210-0001-PUMP-BRONZE-SEAWATER-REPL-/182172525895?epid=1322166021&hash=item2a6a542547:g:iJUAAOSwepJXYds-&vxp=mtr Finnes flere rimelige av denne typen: (Ellers mange av disse til mye rimeligere priser.) http://www.ebay.com/itm/NEW-Raw-Sea-Water-Pump-Mercruiser-Bravo-Serpentine-PULLEY-GLM-12097-46-807151A9-/292147825873?hash=item44055e0cd1:g:-TcAAOSwZ8ZW4MEq&vxp=mtr http://www.ebay.com/itm/MERCRUISER-MARINE-SEA-WATER-PUMP-INBOARD-BRAVO-46-807151A12-46-72774A32-MERCURY-/291825602780?hash=item43f22950dc:g:zSQAAOSwGotWoTC~&vxp=mtr http://www.ebay.com/itm/NEW-Raw-Sea-Water-Pump-for-Mercruiser-4-3-5-0-5-7-46-862914T3-46-862914T10-/262252539696?hash=item3d0f782f30:g:fAcAAOSwX~dWoTOJ&vxp=mtr Men en del av disse må ha annet reimhjul ller en må sette over det en har. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
SøndreSvaberg Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 Jeg googlet litt tidligere i dag for å se på om dette var et kjent problem - ser slik ut ja. MEN som @tangkvast opplevde: Defekt etter 2 år, det var skikkelig dårlig... Godt for pumpa mi at den overlevde 9 år da (selv om jeg kjøpte båten i fjor). Fikk lyst på en av disse nye pumpene gitt... Vinteren kommer jo som kjent snart (GoT), så da kan jeg jo uproblematisk vente litt på leveranse fra langt-vekk-i-staden... MEN jeg ønsker jo å bruke minst mulig av både tid og penger. Så jeg må sjekke litt mer om det er fra akslingen eller fra et-annet-sted det lekker. Og om det er noe jeg kan gjøre for å fikse det. Skal sjekke om det lekker mens båten ligger stille. Hva er vanntrykket ved 1500+ RPM? Vil tro det er betydelig høyere enn ved 0 RPM. Jeg sjekket om jeg kunne snurre på pumpa når jeg hadde av beltet her om dagen, og mener det gikk fint. Det er dog en stund siden og mye kan ha skjedd siden da mtp rusting. Setter det på todo-lista. Ser meg nok uansett nødt til å skru av pumpa en gang til :( uansett om jeg kommer til å bytte den eller reparere den. Er det enkelt å vinterkonservere båten med pumpa ute? Jeg tenker på å montere en overgang for kunne koble hageslangen direkte på vann inn... Kanskje ikke så enkelt å få til å dytte inn blå kjøpevæske da? Takk for hjelpa! Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Da er pumphuset demontert og sent inn for vurdering. Jeg fikk tilbud på 1. Utbedring av gammel pumpehus: 3960,- (jobb og deler). 2. Nytt pumpehus inkl flytte remhjul: 4600,- (jobb og deler). Jeg liker egentlig å gjøre slikt selv, men jeg trenger spesialverktøy for å kunne gjøre jobben med å de-/montere remhjul. Hvor kan jeg få tak i slikt verktøy? Trenger jeg ytterligere spesialverktøy for å demontere aksel m.m.? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.