MIMA IV Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 (redigert) Glemte å nevne at de nå er 11 og 14 år. Etterhvert som de har blitt eldre er også behovet for jolle endret seg.... begynte med en liten 250 jolle m/3,5hk på.... Redigert 7.September.2017 av MIMA II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Er ikke nødvendigvis enig i dette med at man skal lære å kjøre med styrekult først. Det de kommer til å bruke etterhvert som de blir eldre er ratt og fjernkontroll. Rattet er også noe de kan intuitivt da det svinger "riktig" vei, i motsetning til en styrekult som svinger motsatt vei. En annen faktor er at jeg vil hevde at det er lettere for barna å få start på motoren dersom den har ratt. De kan da sette motoren i riktig posisjon og begynne å dra. Jeg angrer som en hund på at jeg dro guttungen gjennom styrekult først. Det eneste jeg oppnådde med det var at han ble redd for å gi gass, da det var vanskelig å styre når man hadde gasspådrag. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Lundstad Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Jolletiden... Gode minner! Første "egen" båt var en GH 11 med Yamaha 9,9 kjøpt for sparepenger da jeg var 12. Hadde med med fatter de første turene, så var det ut på egen hånd. Utforsket hver krik og krok av Viksfjord med den jolla. Forøvrig kan jeg ikke skjønne annet enn at GH 11 må være den beste jolla/ungdomsbåten som finnes. Helt objektivt, selvsagt... Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 ivar skrev 1 time siden: som andre sier, jeg ville startet med årer. deretter 4 hesteren. Unger i denne alderen har ingen problemer med å beherske å kjøre med styrekult. Så heller oppgradert til 9.9 / styrekonsoll osv etterhvert. (og noen av dagens 9.9 hk kan også oppgraderes til 20 hk når den tid kommer) Ikke uenig der. Årer er nødt til å være med. Småttisa synes det også er artig å prøve å ro, og det er også viktig dersom motoren stopper, selvsagt. Dette er en av årsakene til at jeg lurte på om Pioner 325 Sport kan være en grei start, for her kan en tydeligvis med enkle håndgrep rett og slett fjerne konsollen og bruke den som robåt. Så dette i en Finn-annonse. Ingen velegnet robåt, kanskje, men på stille vann funker det jo. Ellers, dette er en nyttig tråd, og ikke minst lærerik. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Enig, å ro er basiskunnskap som må på plass. Gikk læretiden ved årene i en Pioner 10. Funket det og... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 325 er muligens ikke optimal robåt nei , men det gjelder vel de aller fleste båter som går fint med motor. Husker uansett fra min egen barndom, at hvilkensomhelst båt, hvor beskjeden den måtte være, er myye bedre enn ingen båt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Det fine med å begynne med styrekult er at man lærer seg hvordan båten beveger seg når man styrer. Jeg mener det er lettere å få inn forståelsen/følelsen på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Glemte et viktig moment for at vi valgte Pioner:Pioner 8 mini er en genial robåt for barn. Pga langsgående tofte passer den fra 4 år og opp til voksen. Man kan sitte der det er naturlig mtp rygglengde, armlengde etc. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.