Jump to content

Hva er å regne som en fin “startbåt” til gutt på 11?

AnjaAnderson

Recommended Posts

Er på utkikk etter en fin startjolle til guttungen. Han er 11 og glad i å ferdes på sjøen. Har sett på flere alternativer. Èn av disse er en steady 260, 5hk motor. Tenker ikke det bør være noe over den styrken. Både mannen min og jeg er glad i å ferdes på sjøen og tenker det er en fin måte for sønnen vår å sette i gang. Synes også det er et bra førstevalg da båten tåler en “trøkk”...

Noen av dere gamle sjøulker som har tips å komme med? Har et budsjett på 10 000 å holde oss innafor og tenker kjøpe brukt. Det bør jo gå greit å få tak i både motor og brukt båt til den prisen.

Og så til et annet spørsmål jeg har. Når lar dere barna deres ferdes alene på sjøen? Jeg vil la ungen ferdes alene, men under oppsyn. Mener selv at 11 års alderen er for tidlig til å rase rundt alene, men kanskje jeg tar feil. Her er det såklart snakk om å bruke redningsvest, sikkerhetsline og alle andre nødvendigheter.

Tja.... jeg fikk min første båt når jeg var 12 (er 44 nå). 800 kroner gav fatter på politiets auksjon for en with 8 fot med en 8,5 hesters Crescent. Betingelsen jeg fikk for å kunne bruke båten var at jeg tok båtførerprøven. Så den tok jeg på friundervisningen den første sommeren ja. Jeg var suverent den yngste på det kurset, og er vel usikker på hvor stor nytte jeg hadde av det kurset den gangen. Men jeg husker(-ish) fremdeles det vi lærte :-) Jeg var helt alene den 3-4 gangen jeg var ute. De første timene gikk med i havneområdet aller, aller innerst i Viksfjord, Larvik. Observer guttungen hvordan han oppfører seg i båten. Sett av noen timer til å følge med på ham fra land/båten de første gangene. Går nok bra dette :-)

Redigert av YngveKL (see edit history)
AnjaAnderson skrev for 7 timer siden:

Og så til et annet spørsmål jeg har. Når lar dere barna deres ferdes alene på sjøen? Jeg vil la ungen ferdes alene, men under oppsyn. Mener selv at 11 års alderen er for tidlig til å rase rundt alene, men kanskje jeg tar feil. Her er det såklart snakk om å bruke redningsvest, sikkerhetsline og alle andre nødvendigheter.

11 er for tidlig heilt aleine (dvs utan oppsyn fra båt/land). Der støtter eg deg.

Vi lar de kjøre jolla aleine under oppsyn fra de klarer å handtere den. Det vil sei at dei må kunne ro, og klare å handtere jolla rolig inn til brygga med motor. Før dei handterer det skikkelig må dei slite med ein vaksen som "passasjer".

Men aleine uten oppsyn er ikkje eit tema før dei kan gjøre det lovlig. Ofte ligg vi fleire båte i lag i uthavner, då beheld vi ei jolle med motor på så vi vaksne kan kjøre ut og assistere ved behov. Dei får ikkje kjøre så vi ikkje ser dei, og vi er strenge på at alt skal foregå i rolige former.

Vi har ei Steady 230 m/5hk ungene brukte når de var små. Nå har vi også en River 350XR m/9,9/15hk. Min erfaring er at Steady-jollene er artige og fine båter, men baugformen gjør dem ganske bløte i litt motsjø. De slår vannet opp og fram, og dermed havner spruten ombord. Ikke noe problem på flatt vann, men som sagt i litt sjø er de ikke optimale hvis man foretrekker å være tørr. River-jollen derimot har en mye bedre form foran med høyere baug. Så min anbefaling er å gå for ei River jolle fremfor Steady basert på våre erfaringer. 

Du bør ikke over 5hk på ei slik jolle for en 11-12 åring. De planer fint og går egentlig for fort. Vår River med Tohatsu 9,9 trimma til 15 gjør nærmere 20 knop. Men nå har ungene mine runda 16 så da er det greit for vår del :)

Redigert av Honduras (see edit history)

Barna våre er 9 og 11 (blir 12 snart), og når det begynner å bli dårlig badetemperatur pleier vi å ha med en 270 RIB-jolle som de ror med. De får ikke lov til å ro lenger enn at vi kan se dem. Motor har det ikke vært spørsmål om, de liker å ro. Synes vel egentlig også det er helt unødvendig med motor, men vi har en 6 hester stående når behovet melder seg. De kan holde på å ro timesvis, og skulle de surret rundt med motor på den jolla i timesvis hadde det blitt en meget unødvendig støyforurensning. Jeg synes det er viktigere at de lærer seg å ro og håndtere og fortøye båten enn at de skal surre rundt med en påhenger. Men selvfølgelig, det blir påhenger etterhvert.

Lagt til:

Vi har også en 15 fot Steady som slepejolle, og den er helt uegnet å ro. Vi vurderer å bytte begge jollene mot en 13-14 fot Pioner. De har et helt annet skrog enn disse "pontongbåtene", og er mer egnet for både roing og motor. 10 fot synes jeg fort blir for lite og vinglete. litt større båt er stødigere og mye sikrere å sende ungene ut med. Det blir uansett en båt i PE (altså rotasjonsstøpt), ikke RIB.

Redigert av Komodo (see edit history)
Honduras skrev for 3 timer siden:

Vi har ei Steady 230 m/5hk ungene brukte når de var små. Nå har vi også en River 350XR m/9,9/15hk. Min erfaring er at Steady-jollene er artige og fine båter, men baugformen gjør dem ganske bløte i litt motsjø. 

Enig med deg i forhold til skrogform, men sammenligningen blir noe urettferdig, siden 260 er mindre, og ikke kommer opp av vannet. Steady 320 vil være en rettferdig match.

Jeg har praktisert at de først må lære å ro, så seile, så motor.  Du kan sikkert hoppe over seilingen, men å kunne ro er viktig slik at han kan ro seg i land når motoren stopper.  Egenet båt kan kanskje være pioner 8 eller lignende?  Walker bay med seil kan jo kanskje være et alternativ hvis du vil han skal ha den muligheten, men jolleseiling bør nok læres innenfor trygge rammer på et kurs i regi av seilforening.

Vi har en Achilles LS4 som jeg har hektet 2.3 hK Honda på etter at eldstedatteren vår var ferdig med optimistjollekurs.  Angående å la 11-åringen ferdes alene, men under oppsyn:  Dette er veldig individuellt, det er en jente som har seilt rundt jorden alene da hun var 13-14 år gammel, så jeg tror det går greit å la en 11-åring kjøre båten alene i beskyttet farvann sålenge han kan håndtere båten, kan sjøveisreglene og ellers er moden nok.

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Enig med deg i forhold til skrogform, men sammenligningen blir noe urettferdig, siden 260 er mindre, og ikke kommer opp av vannet. Steady 320 vil være en rettferdig match.

Mente ikke å sammenligne Steady 230 med River 350, er enig i at det er urettferdig. Men hvis man ser på Steady 260 og River 290, så vil jeg hevde at River er en mye tørrere båt når man ser på utformingen av baugpartiet. Bakover blir det vel litt hipp som happ.

Ser det ligger 3 stk River280/290 m/4-5Hk motor for under 10' på Finn nå, og det ville nok vært min anbefaling.

Rotostøp-joller er helt topp for unger. De kan smelle i brygga, dunke i fjellet eller hva som helst uten at de tar skade eller blir stygge.

Vår Steady230 har vi brukt på hytta i ca 15år. Når vi forlot hytta dro jeg jolla rett opp på svaberget, og når vi kom ut igjen var det bare å sparke til den og la den gli ut i sjøen. Etter 15 år er det bare litt striper i plasten under pontongene. Forstår at man vil ha oppblåsbar pga vekt hvis man skal ha den bak på badeplattform, men utenom det er bøtteplasten overlegen som jollemateriale. Pioneer er vel litt dølle eller... :wink:

Mine barn startet sine båtførerkarrierer i en Pioner Junior med en 8hk yamaha. Guttungen var 11 og jentungen var 9. Båten gikk som et uvær, og de dro blant annet hverandre i rumperister med denne. Begge var alltid ansvarsfulle og tok hensyn til alle andre som var utpå. Mulig jeg bare har vært heldig, men manglet ikke modenhet i forhold til kjøringen hos de i alle fall. Dette foregikk på en innsjø, og jeg hadde egen båt tilgjengelig, så jeg var aldri urolig for dette.

Pioner Junior er kanskje ikke så lett å få tak i lengre, men har alltid vært den perfekte barne-/ungdomsbåt for meg i alle fall.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Om 5 år kan 11åringen kjøre båt med en større motor og høyere fart. 

Er det en ide å kjøpe en båt som kan brukes i mange år fremover? -som kan ha større motor. 

Busteren jeg brukte i oppveksten hadde som sagt 4 hk inntil jeg ble 16. Da fikk jeg lov til å kjøpe 9.9 og båten gjorde over 20 knop. 

Det var nok det til å nesten henge med de andre kompisene som fikk større motor, men hadde tyngre båter.. 

har båten fortsatt, men båten har nå 25 hk og går over 30 knop... 

nå sier jeg ikke at buster mini er "båten å kjøpe ", men den har holdt i 30 år. Ikke en spesielt kul båt den gang heller.. ?

Vi stod ovenfor samme valg i år. Guttungen er 10, blir 11 i januar. Endte opp med å kjøpe en 5 år gammel Pioner 8 mini med en totakter 4 hk. Betalte 6000,-

Har målt farten med å kjøre min båt ved siden av. Han alene i båten gjør 13 knop på maks på blankt vann. Med lillebroren (7) i tillegg så går han i 9,5-10,2 knop. Med en kompis litt senere. I alle tilfeller i plan.

Båten oppleves trygg i alle forhold han har kjørt i. Vi har en del sjø fra Skagerrak, og i år har det jo vært en del vibd og ditto bølger...

Vi har hatt en del langturer (times tid) der jeg har latt han styre fart, retning og kjøremønster. Jeg har ligget bak og et godt stykke på siden.

Jeg har opplevd at han kjører trygt, overholder fartsgrenser og heller reduserer farten enn å prøve krumspring på sjøen.

Basert på det jeg har sett så er jeg ikke redd for å slippe han ut alene. Nå mener jeg ikke på tur noen timer, men det å kunne ta jolle ut på en kjøretur i nærheten av der vi er. Da med avtalt område.

Før han slapp ut med motor lærte han å ro. Det er også en viktig årsak til at vi valgte en Pioner. Den er ro-vennlig, i tillegg til at vi kan ha den i daviterne når jeg får montert del til vinteren.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Syns ikke alder er det viktigste her. Mer at de har lært grunnleggende ferdigheter og tankegang. Lære å ro, forstå at sjøen ikke er asfaltert og at de må ta hensyn til andre. I tillegg må de kunne starte motoren alene, knytte noen enkle knuter og kunne sjekke bensinnivået. Vår gutt på 11 kjører en Bever 350 med 9.9 og jeg har ingen betenkeligheter med det. Nå skal det sies at han har kjørt mye båt fra relativt liten av. Når det gjelder dette med fart går jo ikke den båten raskere enn han kan sykle.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Man ser ofte på egen oppvekst når man tenker hvordan ting kan være, selv om tidene gjerne forandrer seg:wink: Fikk lov å ferdes under oppsyn (innenfor synsvidde) med årer fra jeg var rundt 7 år og fritt fra 9-10 år i en 14-fots Rana (ligner på de gamle hvite og oransje Askeladdene). Så og si helt fri ferdsel, men med begrensningene at jeg måtte ha med en eller to kamerater (fikk ikke være ute helt alene), holde meg innenfor de ytre holmene og komme tilbake innen et visst klokkeslett. Kom vi ikke tilbake til avtalt klokkeslett skulle det svært god forklaring til for å unngå inndragelse av båtrettighetene:giggle: Lærte mye  om både vind, strøm, bølger og båt disse årene. For ikke å snakke om livet på grunna, husker en av yndlingsaktivitetene våre var å ro inn over grunn sandbunn og studerer fiskelivet der, fikk se både store flyndrer, kreps og diverse annet småtjafs. Det sto en 4hk Johnson på båten, den fikk jeg bruke fra 11-12-års alderen. Fritt innaskjærs, så lenge jeg hadde med en kamerat og kom hjem til avtalt klokkeslett. En gang fikk vi så mye makrell at han ene kameraten min måtte sykle hjem til foreldrene mine og si fra at vi var kommet i land, men at vi var for opptatte med å sløye og vaske til at vi kunne komme hjem enda:lol: Fra konfirmasjonsalder ble båtførerbeviset tatt, kompass og kart over Ryfylke kjøpt inn, båten ble to fot større og motoren vokste til en Yamaha 9,9. Da økte friheten enda mer, og jeg fikk dra ut alene.

Hadde jeg fått barn selv tenker jeg de hadde fått lignende frihet under ansvar som jeg selv fikk. Den praktiske lærdommen av å ferdes utpå, gjerne sammen med andre, overgår det meste man kan lære på et båtførerkurs (selv om dette også er viktig). Så klart vil graden av frihet man kan gi et barn være avhengig av barnets modenhet, båten og forholdene rundt, hadde ikke sluppet en 12-åring avgårde alene i lita jolle en plass det er mye strøm og bølger. Det er en vesentlig forskjell på rolige forhold innaskjærs og storhavet utfor vestre Karmøy.

Steady eller River er stødige båter med god oppdrift selv om de skulle fylles med vann. Har brukt en Steady 260 en del, så og si umulig å velte. Jeg hadde nok også valgt en slik om jeg skulle sende avgårde unger på sjøen i dag. Gjerne sørget for at åregaflene er solide nok (åregaflene i plast er pyton, dette gjelder alle de med slike, både Steady, Pioner og andre) til å kunne ro på litt, for så senere gitt barna gleden av å få bruke en mindre motor når de har vist at de takler båten bra med årer. En stor fordel i dag er at poden kan få med seg en mobiltelefon, det er mye sikkerhet i den med tanke på å ringe hjem, komme med statusrapporter, osv. Bare sørge for å holde den tørr!

Enig med siste talar. Her er mykje fornuftig. Elles - det finst ikkje fasit på dette spørsmålet. Ein 11 åring kan vere svært ulik ein annan 11 åring, både når det gjeld modenhet og intelligens. Det er uansett viktig å la borna prøve seg ut, men basis i det nivået dei er på. I mange høve er foreldra dei rette til å vurdere dette, men dessverre ikkje i alle..?

Hvordan er Pioner 325 Sport?

En kamerat skal hjelpe guttungen sin på 10 (11 neste år, altså) med å skaffe en førstegangsbåt til å bruke rundt campingen der de har vogn på rot. Tanken er en stødig jolle som tåler litt og som kan ha en 9,9 med el-start på hekken, pluss styrekonsoll. Han vil gjerne ha elstart og styrekonsoll, da han kan fokusere mer på det som skjer forover og kan sitte bedre, samt at dersom motoren stopper/han stopper motoren, er det lettere å få start igjen.

9,9 på 11-foter går fort 20 knop, så jeg vil i hvert fall på det sterkeste anbefale han å holde seg til lovverk og sikkerhet. Det er en grunn til at reglene er som de er.

Vil anta det er grei skuring å "plombere" gassen selv, på en 9,9'er? I hvert fall på en slik måte at 11-åringen ikke vet hvordan han skal få mer enn 5, 6 knop!?

Det er for øvrig et lavt budsjett her også, så det kan nok bli vanskelig å få oppfylt alle ønskene her, men båten det viktigste å få tak i i første omgang. Kameraten har for øvrig en splitter ny Yamaha 4-hester liggende, til dogebruk på den store båten, men den kan jo fungere utmerket som førstegangsmotor for sneipen i stedet!

Har rodd rundt i 12fots trebåt siden jeg var 9 år. Når jeg var rundt elve år fikk vi bruke Hansvik 14fotern på halv gass. Bestandig redningsvest. Og bare i bukta så vi kunne sees. Bestandig respektert det. 13/14. Full gass og kjøre i bølgene til hurtigbåten :giggle:  det har sikkert med utvikling og folk er forskjellige og foreldre må se sine barn for det di er. Og heller ikke sy for mange puter under armene på di og la di oppdage og tenke litt selv men samtidig være godt mentorer i livet demmes og lære dem rett og galt og sikkerhet og bruke hodet? 

Så mange fine og gjennomtenkte svar ?  Det som kanskje overrasker meg mest, er at så mange andre har barn i samme alder og må ta en lignende avgjørelse. Ser også at meningene er veldig delte med flere gode barndomsminner. 

Tror det vi kan enes om, er at 11 åringer bør kunne få ferdes alene i båt så lenge de vet hva de driver med. Altså at de kan knyte knuter, sjekke bensin og ikke minst...svømme. Kanskje jeg er litt "sveiseblind" som forelder, men tror guttungen vil klare seg fint. Det vil likevel være under oppsyn fra land, og i roligere farvann (innaskjærs). 

Også mange artige forslag med buster aluminiumsbåt, robåt pioneer etc. Takk for tipsene! ?

ko-stens skrev for 14 timer siden:

Det er for øvrig et lavt budsjett her også, så det kan nok bli vanskelig å få oppfylt alle ønskene her, men båten det viktigste å få tak i i første omgang. Kameraten har for øvrig en splitter ny Yamaha 4-hester liggende, til dogebruk på den store båten, men den kan jo fungere utmerket som førstegangsmotor for sneipen i stedet!

som andre sier, jeg ville startet med årer.  deretter 4 hesteren.  Unger i denne alderen har ingen problemer med å beherske å kjøre med styrekult.   Så heller oppgradert til 9.9 / styrekonsoll osv etterhvert. (og noen av dagens 9.9 hk kan også oppgraderes til 20 hk når den tid kommer)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Først og frems ville jeg tenkt på hvor han skulle ferdes. Det er stor forskjell om det er i traffikerte strøk eller på en innsjø.

Deretter støtter jeg at alle bør lære å ro. Båten bør styres direkte på motoren slik at man lærer å få føling med styringen. Ikke ratt.

Kjøp ikke for liten båt. 14 fot åpen eldre f.eks. Askeladden tåler litt sjøsprøyt og er lett å manøvrere. Den gir også mer følelse ved manøvrering enn en liten gummibåt/jolle. 

Den er også god å fiske fra, og han kan ta med seg kompiser på tur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...