-Luna- Startet 5.September.2017 Link til dette innlegget Startet 5.September.2017 Hei, Vi er i gang med å planlegge neste sommerferie og tenkte å leie seilbåt i Kroatia. Det er mange tråder om dette på båtplassen og jeg har lest de fleste av dem. Jeg føler å ha kontoroll på det meste, men har ingen seilbåt erfaring i det hele tatt. Dette har jeg ett år på å opparbeide meg så det skal nok gå bra. Men det jeg lurer på er, hvilken båt bør jeg leie? Da først med tanke på å ligge til i havner o.l. Har sett på Dufour 382 som virker som den perfekte båten for oss. 1.Er det vanskeligere å ligge til med seilbåt? Bakke inn i en trang bås? Ser at den ikke har baugpropell, men det trenger den vel ikke? Seildrev? 2.Er dette en båt det er lett å seile (kommer sikkert til å gå mye med motor)? 3.Eventuelt, hvilken båt vil dere anbefale oss å leie som første båt. Helt grønn på seilbåt! Har erfaring fra 38 fot motorbåt som er vår nåværende båt. Vurderte å leie motorbåt, men prisene er relativt stive i forhold til seilbåt. Takker for innspill! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Chiefengineer Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Jeg har ingen seilerfaring men rorvirkningen er jo langt bedre i en seilbåt enn på en gjennomsnittlig planende motorbåt. Ser man på mange av de som manuvrerer i havn med seilere og stort sett snur på femøringen så må dette være svært lettmanøvrerte båter. Iallefall om man husker å ta ned seilet før anløp. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Chiefengineer skrev 2 minutter siden: Iallefall om man husker å ta ned seilet før anløp. Forskjellen er at en ikke trenger motoren i gir for styring. Så lenge en har fart vil vannstrømmen forbi kjølen stoppe avdrift og rorbladet har styring nesten ned til null fart. Kan også holde mye lavere fart, 1 knops fart er ofte helt ok (økes i mye vind). Min oppfattning er at en 40 foter ikke trenger baugpropell, en klarer å plassere båten der en vil ha den uten. Samtidig er den lett nok til at en klarer å dytte båten når det trengs. Med helt ukjent båt ville jeg funnet en bøye og "fortøyd" mot, for å lære hvordan båten oppfører seg uten noe rundt. Med seildrev er det liten effekt av retning på propell, så en kan fortøye til begge sider uten problemer. Husk også at det er liten motor og propell, så akselerasjon er ikke veldig bra, spesielt bakover hvis det er foldepropell er effekten dårlig. Jeg antar en som er god med motorbåt vil fikse fortøyning med seilbåt etter litt trening ved en bøye. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Har selv leid seilbåt i Koratsia. Hadde da aldri kjørt en seilbåt før, vi leide en 38 fots båt. De er så enkle å manurere at det over hode ikke er noe problem. Baugpropell er helt bortkastet på slike båter. Vi ble helt hektet på seilbåt så da vi kom hjem kjøpte vi os en Bavaria 40 som vi koste oss med i 8 år. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Hvis du er vant til å håndtere 38 fots motorbåt, bør du ikke ha problemer med 38 fots seilbåt. Seilbåt har mindre vindfang, større retningstabilitet og større ror. I havnesituasjon svinger båten om kjølen. Benytt deg av vannstrømmen over roret. Om du i havna skal snu på liten sirkel, legg fullt ror, gi en god fart fremover i 3-5 sek, da begynner båten p vri seg, uten å oppnå særlig fart, sett hard bakk to sek for å bremse igjen, ikke rør rattet, for vannstrømmen over roret har ikke snudd. Gjenta to-tre ganger, så har du snudd 90 -180 grader. Avhengig av propellretning vil det være enklere å gå en vei enn den andre. Oftest er fortøyning med helken inn. Ofte må du bruke eget anker. Da må rormann ha god kontakt med den som legger anker, holde igjen om baugen driver, men ikke mer enn at du fortsatt bakker. Når du går fra forover fart til bakk, så vent noen sek med å legge over roret, vannstrømmen har ikke snudd før båten går bakover... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Code0 skrev 5 minutter siden: Om du i havna skal snu på liten sirkel, legg fullt ror, gi en god fart fremover i 3-5 sek, da begynner båten å vri seg, uten å oppnå særlig fart, sett hard bakk to sek for å bremse igjen, ikke rør rattet, for vannstrømmen over roret har ikke snudd. Gjenta to-tre ganger, så har du snudd 90 -180 grader. Avhengig av propellretning vil det være enklere å gå en vei enn den andre. Hvordan er denne manøveren å gjøre med foldepropell? Jeg ble forklart når jeg kjøpte min båt at jeg skulle vente litt i fra forover til bakk så propellen fikk mulighet til å "resette seg". Har ikke turt å prøve denne selv pga propellen men er misunnelig på de som snur på 5-øringen :) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Var selv i samme situasjon for 4 år siden, men hadde ikke kjørt snekke på 15år. Har tilsammen leid i 3 uker uten problemer. Fungerte utrolig greit, i alle havner la vi til med hekken først og det var moringstau over alt. Bare å glede seg :-) Selv har jeg endt opp med en 41 fot seiler hjemme uten baugpropell. Baugpropellen savnet jeg kun første sesongen. Ellers er det bare å søke på "med mooring" på youtube så ser du hvordan det foregår. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Enig med alle over og vil kanskje legge til at min erfaring er at på grunn av kjøl og de store rorene er seilbåter svært retningsstabile og manøvrerbare i revers, å bakke inn i en bås eller mellom to andre båter er ikke noe problem. Det er en helt annen verden enn hva jeg er vant med i motorbåter. Gitt at man har styrefart er de (nesten) like stabile og forutsigbare forover som bakover, man må bare tørre å ha nok fart (du får jo ikke nytte av propellstrømmen når du bakker). Bare vær obs på at få ror er balanserte i revers, det vil si at om du gir mye ror mens du bakker vil den store flaten potensielt gi mye kraft opp til rormann. Redigert 5.September.2017 av Sondreland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 En annen ting som kanskje er relevant for dine spesifikke ferieplaner: Vi leide en Bavaria 40 i Kroatia nå i sommer. Vi seilte ut fra Split og var innom Vis, Hvar og Brac og i samtlige havnene vi besøkte lå det klart tykke trosser (synketau) som er festet med snor inn til bryggen og forankret i bunnen rundt 20-25 meter ut fra bryggen. Du trenger med andre ord ikke bruke anker, så det var en mindre ting å bekymre seg for. Bare bakk inn på plassen din så rekker en fra havnen deg linen som du fester i baugen, veldig behagelig. Trengte aldri å be om hjelp heller, de stod klare når vi kom. Fantastisk ferie som kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Sondreland skrev 40 minutter siden: Bare vær obs på at få ror er balanserte i revers, det vil si at om du gir mye ror mens du bakker vil den store flaten potensielt gi mye kraft opp til rormann. For mye ror når du bakker er også mindre effektivt enn passe .. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Krimart Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Anbefaler å prøve seg frem litt med båten du har leid før du skal legge til første gang, feks ved å bakke inn mot et eller annet punkt, en bøye eller noe. Vanskeligst er det med vinden inn mot "båsen" fordi baugen "blåser av" hvis du ikke har nok fart, lettest med fralandsvind. Er det sterk sidevind er det greit å kunne støtte seg litt på andre båter som allerede ligger i havnen, men generelt sett er det viktig å få på plass tau fra lo side først, da kan du enkelt holde båten på plass selv i sterk sidevind med motorkraft til moringstauet er festet. Jeg pleier ofte å bakke inn i trange havner eller marinaer, snur gjerne utenfor havnen. Da er det enkelt å komme ut igjen om det skulle gå skeis. Genrelt sett er det bedre å ha en plan B om ting ikke går som planalgt, prøve et par ganger og gi seg enn å "låse seg" på at nå eller aldri. Husk å ha alle tau, fendre etc. klar i god tid. Som andre har nevnt: husk at rormanen ikke gir for stort rorutslag ved bakking, (kan være tungt å holde) Du kan justere plassering av "rumpa" ved å stoppe, gi fult rorutsalg og gi en kort støt fremover. Da flytter akterenden seg noen meter sidelengs uten at du går noe serlig fremover. Når du skal ut igjen i mye sidevind, slipp le tau først , gi gass fremover og hold båten på gassen mens man løsner moringstauet, og la så le tau gå når moringstauet har sunket. Da har du bra driv når du går ut og unngår å drive ned på nabobåten. Bare pass på å ikke få tau i propellen.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Ta noen runder og kjenn på hvor mye propellen drar i den ene eller andre retningen når du bakker eller drar på fremover fra stillestående. Det kan være nyttig å ta i bruk når du skal legge til osv. Og blåser det nok sidevind når du skal bakke så har de seilbåtene jeg har prøvd en temmelig solid tendens til å ville ha hekken opp mot vinden, dvs at baugen driver av. Men så lenge du vet om det så kan du ta høyde for det. Ville prøvd litt bakking i god sidevind bare for å kjenne på i hvilken hastighet den evt begynner å vri hekken mot vinden. Opplever ikke det samme om jeg går fremover, da har du kjølen "foran" og propellstrøm på roret og du er i praksis kongen av havnemanøvre ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Vi har en Dufour 385, som vel er en ganske sammenlignbar båt som Dufour 382 rent manøvreringsmessig. Det er sjelden noe problem å styre båten, og fordi det er en seilbåt med finnekjøl så snur den nesten på femøringen. Det er tre ting som det er greit å være klar over: Når du bakker så trekker rumpa mot styrbord pga propelldreiningen hvis båten har en Volvo Penta-motor. Det gjør det enklere å legge til longside med styrbord enn babord side, for når du legger inn reversen så trekker rumpa seg inntil mot styrbord. Hvis du skal snu på femøringen så bør du snu mot babord om mulig, for da kan du veksle mellom forover og revers på motoren, og hver gang du legger inn revers vil propellen dra rumpa litt mot styrbord og dermed baugen mot babord. Når du bakker må du ha båtfart for å få rorvirkning. Dette fordi du ikke har propellstrøm over roret når du bakker, så du er avhengig av fart for å få vannstrøm over roret. Inntil du har fått styrefart bakover så trekker rumpa mot styrbord, ref. punkt 1. Du må derfor opparbeide fart bakover, og så setter du motoren i fri (for å unngå at denne fortsetter å trekke rumpa mot styrbord) og så siger du dit du skal. Ikke ta veldig store rorutslag bakover - det hjelper lite, og det gjør det bare tyngre å dreie roret tilbake mot midten. Dette skjer fordi roret er digert, og får du roret på tvers, dvs ytterutslag på roret, så må det litt krefter til for å rette opp igjen. Hold deg under halvt rattutslag mens du bakker, og beregn heller godt med plass aktoverover før du begynner å bakke. Da har du tid og rom til å korrigere underveis. I alle andre sammenhenger så er det en enkel og grei båt å håndtere. Det Pinkvin nevner om at båten vil dreie hekken mot vinden når det blåser er korrekt, dvs det er egentlig det motsatte som skjer: Baugen blåser vekk fra vinden fordi den knapt er nedi vannet og dermed ikke har særlig motstand mot å dreie. Vi har aldri opplevd det som noe stort problem så lenge du har fart i båten, fordi da har du kjøl og ror som hjelper deg å holdle en kurs forover eller bakover. Det er kun i minimal fart eller ved stilleligge jeg har reagert på at baugen er litt vrien å holde på plass. Når det gjelder det andre du spurte om, så er det en enkel båt å seile. Den er typisk "familierigget", og er ingen regattabåt. Det er begrenset med tau å dra i, og dermed mindre som kan forvirre eller gå galt. Av alternative båter så er vel Bavaria og Jeanneau populære charterbåter, men jeg vil tro at de er relativt like å håndtere. De har de samme utfordringene ved bakking, og jeg antar at de er relativt likt utstyr for seiling. Redigert 5.September.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pacuare Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Kan ta med ett lite poeng til. Båten dreier rundt kjølen når du svinger, gjelder både fremover og bakover. Skal du bakke inn begynn gjerne tidlig, gjør ikke noe å bakke noen hundre meter. Båten er stabil bakover, og en har god oversikt. Må innrømme at jeg bruker maks rorutslag også bakover. Men helst ikke i høy fart. Har definitivt mye mer virkning med fullt utslag enn halvt, men vær obs på kreftene. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Høres ut som det er enklere enn med den båten vi eier i dag. En stor fordel må vel være at man kan se hekken/badeplattformen når man bakker inn. Det har jeg ikke mulighet til i vår båt. Jeg skal se om jeg får meg litt seilbåt erfaring hvis/når vi har bestilt seilbåt. Bavaria 37 cruser er også en båt vi har sett en del på. Jeg hadde den oppfatning av at hvis man skal ha mulighet til å styre ved bakking trengte man baugpropell. Slik har det vært i alle motorbåter jeg har eid. Det var derfor beroligende å høre at det store roret kan brukes her! Høres ut som seilbåt ikke er så skummelt likevel :-) Tar til meg alle gode tips her og kommer til å øve litt i åpent farvann etter vi har overtatt båten. Håpet er at vi skal kunne mestre seiling innen den tiden vi skal leie båten. Tenkte å mede meg som mannskap om noen vil ha en fersk seiler med på tur :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Popeye70 Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Kom plutselig på noe... Ved to tilfeller har jeg måttet gi masse gass bakover sammen med endel rorutslag (relativt kraftig sidevind, skulle bakke bakover ut fra longsideplass etter å ha springet ut rumpa). Begge ganger har det endt med at kjedet mellom rattstammen og roret har hoppet over noen tenner på tannhjulet på rattstammen. Det har skjedd fordi jeg har gitt godt med gass bakover, og pga kreftene på roret har det smelt rett i maksutslag når jeg har begynt å dreie på rattet, og så har kjedet hoppet på tannhjulet. I verste fall kunne kjedet hoppet helt av tannhjulet, ikke bare hoppet over noen tenner, og da hadde jeg hatt problemer. Jeg er usikker på om ratt nummer 2 vil fungere som normalt hvis kjedet på nummer 1 hopper av, og jeg har ikke tenkt å teste det ut i befolket havn med endel vind for å si det sånn. Derfor er jeg litt forsiktig med store rattutslag når jeg må gi godt med gass bakover. Dufour 385 (og 382, i følge bildene) har store, ubalanserte ror, så når du bakker blir presset på roret stort, og det er store krefter som presser på roret og gjør det tungt å holde igjen rattet og deretter rette opp igjen etterhvert som du får fart bakover. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 -Luna- skrev 1 minutt siden: Jeg hadde den oppfatning av at hvis man skal ha mulighet til å styre ved bakking trengte man baugpropell. Slik har det vært i alle motorbåter jeg har eid. Det var derfor beroligende å høre at det store roret kan brukes her! Høres ut som seilbåt ikke er så skummelt likevel :-) Seilbåt er ikke skummelt! Det jeg (og sikkert flere av de andre) har beskrevet ovenfor er ekstremtilfeller som du forhåpentligvis ikke møter i løpet av en charteruke eller to, men det kan være greit å vite om det. Anyway - ta det med ro og vær forsiktig, så er det ikke noe problem å håndtere en seilbåt av denne størrelsen. Det går så greit, så! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 -Luna- skrev 1 minutt siden: Jeg hadde den oppfatning av at hvis man skal ha mulighet til å styre ved bakking trengte man baugpropell. En seilbåt styrer utmerket bakover dersom den har litt fart. Spesiellt hvis den har seildrev. Da står propellenleger fremme i båten og det blir mnimalt propwalk. Du kan gjøre spektakulære manøvrer med seilbåt. (Øv først). Få god fart akterover, gi godt med ror, vent til båten ligger godt i sving. Da gir du full pinne forover og roret til den andre siden. Det ser ut som om båten har en tre-fire thrustere i alle ender der den spinner rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 To fine serier å se på for noen enkle tips og triks; RYA Simon Jinks: http://www.youtube.com/playlist?list=PL-FxIU5-8cSt0ntNqS-HVweBWHUPFVRaG FlexiSail Boat Handling Clinics - Fuss Free Manoeuvres: http://www.youtube.com/playlist?list=PLLV2OGO8QSjEP-TAL8W5Dz1Qy9bS5EMWr Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Takk for tips! Da er båten reservert til neste sommer :-) Det ble en 2016 mod Bavaria 37 cruiser. Kom akkurat på at jeg ikke har vært ombord i en seilbåt før. Dette blir morro! Da er det bare til å lære seg å seile :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Ventus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Flott båt! Hvis den er med rullemast så lag en liten huskeliste for utrulling og innrulling av seil - det er noen småting som er viktige for at det går helt glatt - hver gang. Noen enkle seiltrimregler får du også her: Storseil: https://www.youtube.com/watch?v=FEafvAR9Ix8 Genoa/Fokk: https://www.youtube.com/watch?v=2_tNKQDHWeM Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 En ting som ikke er nevnt: forseilet er et stort vindfang også når det er rullet sammen, og det "ruler" i alle manøvre med liten fart. Dvs at baugen blåser fort og kraftig av om du får litt vind fra siden når du ligger stille eller har liten fart. Ta hensy til dette når du plasserer deg i et trangt område slik at du ikke havner i "dødens posisjon" : innerst i en bukt/krok uten mulighet til å rett båten opp med baugen mot vinden. Du har alltid best kontroll over vinden hvis du går med rumpa mot den ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Luna pass deg nå djævl.......seilbåt er vanedannende....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
-Luna- Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Kjenner til "dødens posisjon" fra motorbåt. Husker en gang jeg hadde en snekke og vi drev innover i en bukt med mye vind. Klarte å få båten opp mot vinden på tredje forsøk med full gass. Ekkel følelse! Leiebåten vil jeg anta har rulleseil. Baugpropell og "electric winches", så litt hjelpemidler følger med. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Krimart Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) On 6.9.2017 at 7:21 PM, -Luna- said: Kjenner til "dødens posisjon" fra motorbåt. Husker en gang jeg hadde en snekke og vi drev innover i en bukt med mye vind. Klarte å få båten opp mot vinden på tredje forsøk med full gass. Ekkel følelse! Leiebåten vil jeg anta har rulleseil. Baugpropell og "electric winches", så litt hjelpemidler følger med. Snu baugen opp mot vinden er ikke nødvendig, sving motsatt og bakk ut mot vinden. Rulleseil kan være køddete, pass på å få god instruks om inn-og utrulling, høyde på bom etc. Redigert 8.September.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.