Jump to content

Manøvrering av seilbåt når man er vant til motorbåt

-Luna-

Recommended Posts

1 hour ago, Krimart said:

Snu baugen opp mot vinden er ikke nødvendig, sving motsatt og bakk ut mot vinden. Rulleseil kan være køddete, pass på å få god instruks om inn-og utrulling, høyde på bom etc. 

Jeg ser at det er en fordel å bakke ut av vinden. Den gang med snekken hadde vi ikke noe valg. Den gikk rett bakover når man bakket.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

On 6.9.2017 at 7:18 PM, Gunga Din said:

Luna pass deg nå djævl.......seilbåt er vanedannende.......

Hehe, vi har faktisk spøkt med å kjøpe seilbåt etter ferien. Jeg er  alt på gli til å konvertere, men fruen snakker om å holde kaffekoppen på skakke og måtte operere tauverk på dekk. Blir morro å prøve :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 10 måneder senere...
sunnmøre skrev On 8.9.2017 at 20.25:

Er i Kroatia no. Rett nok ikkje på seiltur, men har vore litt i området rundt Dubrovnik. Har faktisk stussa litt på at svært mange av seilbåtene ikkje har rullestorseil. Har nokre dagar til i landet, så eg skal fortsette å sjå litt på dette. Overraska meg litt, men det kan hende utleigarane har gjort seg erfaringar?

...sikkert billigere med Slab reefing, og mindre service pga ukyndig betjening. Keep it simple...

3 hours ago, Code0 said:

Så bra! Ble katamaran ser jeg, da er det andre regler som gjelder ved manøvrering :-) Eller er bildet tatt fra ‘din’ båt...? Fortsatt god ferie, ønsker oppdateringer!!

Bilde er tatt fra vår båt, en Bavaria 37. Skal komme med flere oppdateringer ?

Guest Avmønstret#
Lanber skrev On 10.9.2017 at 18.04:

Moderne seilbåter som ikke har lang kjøl er veldig enkle å manøvrere både forover og bakover. De lystrer roret lett og du trenger ikke stor fart.  En kompis av meg som hadde langkjølet båt tok roret den tid jeg hadde B31 og la hardt over i marsjfart. Da var det mye som gikk i dørken når båten viste frem bunnsmurningen

Har begynt å komme dobbelror på mange seilbåter den siste tiden. 

Da kan en glemme videoen over og gå for baugtrøster med en gang ;-) 

Har bare seilt to forskjellige båter med to ror de siste årene. Rorene er så små at de har dårlig styrevirkning. Blir noe helt annet å fortøye med. Baugpropell er totalt uaktuelt på begge. Bruke masse penger på å få båten så lett som mulig, for så å installere noe som veier alt for mye og bremser. Litt underholdende å sette nye folk (men erfarne) til å fortøye. Ha fendere klare. Vanlig seilbåt er mye enklere. Men ser at min drømmebåt har to ror. Hvis jeg ikke havner på en produksjonsmodell, økonomien er litt mer fornuftig. 

Popeye70 skrev On ‎05‎.‎09‎.‎2017 at 14.31:

Det er tre ting som det er greit å være klar over:

• Når du bakker så trekker rumpa mot styrbord pga propelldreiningen hvis båten har en Volvo Penta-motor. Det gjør det enklere å legge til longside med styrbord enn babord side, for når du legger inn reversen så trekker rumpa seg inntil mot styrbord. Hvis du skal snu på femøringen så bør du snu mot babord om mulig, for da kan du veksle mellom forover og revers på motoren, og hver gang du legger inn revers vil propellen dra rumpa litt mot styrbord og dermed baugen mot babord.
  • Når du bakker må du ha båtfart for å få rorvirkning. Dette fordi du ikke har propellstrøm over roret når du bakker, så du er avhengig av fart for å få vannstrøm over roret. Inntil du har fått styrefart bakover så trekker rumpa mot styrbord, ref. punkt 1. Du må derfor opparbeide fart bakover, og så setter du motoren i fri (for å unngå at denne fortsetter å trekke rumpa mot styrbord) og så siger du dit du skal.
  • Ikke ta veldig store rorutslag bakover - det hjelper lite, og det gjør det bare tyngre å dreie roret tilbake mot midten. Dette skjer fordi roret er digert, og får du roret på tvers, dvs ytterutslag på roret, så må det litt krefter til for å rette opp igjen. Hold deg under halvt rattutslag mens du bakker, og beregn heller godt med plass aktoverover før du begynner å bakke. Da har du tid og rom til å korrigere underveis.

Om båten har fast aksling, er den bedre å styre, da propellen er rett foran roret. Har den seildrev, blir der større avstand til roret fra propellen. Sidevirkningen av propellen er størst på båter med fast aksling. Årsaken er at propellen har lengre arm å virke på (ved at den sitter lengre bak enn ved seildrev). Volvo motor drar til styrbord, når du bakker. Er det Yanmar, roterer propellen motsatt vei og drar til babord ved bakking.

Min båt har fast aksling og Yanmar motor. Jeg bruker normalt å legge til med babord side. Jeg har ca 30-40 grader i forhold til brygga og like før forreste fender møter brygga, setter jeg den i revers og gir litt gass og båten blir dratt inntil av propellen. Er det vind mot brygga, så lar jeg vinden ta meg inn til brygga, da jeg skal bruke sidevirkningen av propellen, når jeg forlate brygga. Jeg setter den i revers og den begynner å dreie utover og etter hvert går den akterover.

Årsaken til sidevirkningen er at vannet har større tetthet i nedre halvdel av propellen enn i øvre halvdel.

Når du bakker, så er det sentrifugalkraften som holder propellvingene ute og du må gi noe mer gass enn om du går framover, for å få den like effektiv.

arkmarin skrev for 2 timer siden:

Årsaken til sidevirkningen er at vannet har større tetthet i nedre halvdel av propellen enn i øvre halvdel

Feil.

Vannets tetthet varierer ikke med dybden.

Men resultatet er som du erfarer, som om nedre det lav propellen får bedre feste.

Kompliserte krefter i sving, google prop walk så finner man mange forsøk på å forklare fenomenet.

Code0 skrev for 9 timer siden:

Feil.

Vannets tetthet varierer ikke med dybden.

Men resultatet er som du erfarer, som om nedre det lav propellen får bedre feste.

Kompliserte krefter i sving, google prop walk så finner man mange forsøk på å forklare fenomenet.

Det er kanskje galt å btuke uttrykket tetthet, men trykket er større dess dypere du kommer.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Som motorbåtmann fikk jeg faktisk lyst til å håndtere seilbåt i havner og spesielt Sirius :rolleyes:

Thomas er ekstremt dyktig, ikke tvil om det, men du verden så mye mer stabilitet og kontroll man har med
en seilbåt kontra en motorbåt. Har jo hørt at seilbåter skal være noe enklere, men ikke i nærheten av dette!

En rask sjekk på finn.no og ser at en Sirius er dyrere enn det meste andre som finnes der i tilsvarende størrelser...

Er de så mange hakk bedre? Hvilke andre seilbåter tilbyr tilsvarende konsepter?

Sorry til TS for å hijacke tråden din, men vi trenger flere motor/seil sammenligninger :-) 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Guest Avmønstret#

Vil vel si at alle seilbåter (med "vanlig" konfigurasjon, dvs finnekjølt og propell foran ror) egentlig er sånn ca der du ser Siriusen. 

Ting som kan gjøre utslag i ene og andre retningen er foldepropell som skal åpne/lukke seg og hvor kraftig motor du har og oppsettet på motor/gear og hvilken propell du har. Rorkult er jo også en stor fordel da en svinger fullt utslag på ett blunk uten å sveive på ett ratt, og du ser og kjenner kraften på roret med en gang. Med øvelse vil du kunne få til dette med en helt "ordinær" seilbåt, ikke noe spesielt med Siriusen i såmåte. 

Men som en nevnte i tråden her så gearet han vel mer i løpet av den videoen enn hva vanlige folk gjør i løpet av ett år ;-) 

• 3 uker senere...

Hei igjen,

14 dager i Kroatia gikk unna på et blunk. En fantastisk fin ferie! Når det gjelder manøvreringen så gikk den fint, men vi fikk litt å bryne oss på!

Dag to fikk vi 10 m/s vind og bra med bølger. Vi seilte 6,5 knop med bare genoa. Den første tilleggingen ble bakking mot molo med ganske kraftig vind mot land (var kun ledig plass på utsiden av moloen). Faren var da at båten skulle blåse med siden mot kaien og bli liggende fast. Vi bakket i god styre fart og stoppet perfekt 1,5m fra moloen. Havevakten gaulet og hoiet slik at vi fikk satt fast tau i bauen og bak mot molo. Tror også han var litt bekymret. Tauene ble så stammet ved hjelp av motorkraft både forover og bakover. Når vi gikk neste dag måtte vi ha hjelp av havnens gummibåt for å få bauen ut mot vinden. Baugpropellen var for svak for å klare denne jobben. Batteriet dabbet fort av og propellen mistet kraft. Vi la da slik til at bauen pekte mot land.

I Vela Luca var vi en av de siste båtene som ankom havnen. Havnevakten anviste en plass mellom to båter (å nei). Altså bakke inn med sidevind. Vi startet å bakke allerede på andre siden og fikk god styrefart. Vi traff godt på båsen. Nok en gang god hjelp av havnevakten.

Fikk også prøve oss på en trang havn (Corcula) som var ganske full. Sikksakk inn i havnen og rolig inn med bauen mot kaien. Full tørn slik at bauen pekte utover og bakk inn ved siden av en seilbåt som lå fortøyd. Det gikk bra denne gangen også! Her var det ikke mye rom for feil! Trengte en ankerdram rett etterpå!

Vi styrte litt med å ligge på svai i starten før vi oppdaget at dybden ikke bør være mer enn ca 10m. Ankeret ble kjørt godt fast hver gang. Opplevde ganske kraftig strøm og vind utenfor Hvar, men ankeret holdt.

Så mange som strevde med å legge til på turen. Enkelte ble nesten dyttet på plass av havnens gummibåt.

Jeg er veldig fornøyd med båtens egenskaper. Så lenge man har styrefart har man kontroll. Mer vind betyr mer styrefart. Baugpropellen var en stor skuffelse. Båten hadde for liten batteribank for å forsyne denne. Vi savnet den heller ikke.

Min mening er: Denne seilbåten er lettere å bakke med og styre i lav fart enn vår egen motorbåt. Fordelen med motorbåt er at man kan tørne lettere og gå sidelengs ut/inn til kai.

Seilingen gikk fint! Tok det rolig og heiste kun seil i åpent farvann. Seilte i flere timer i samme retning med autopiloten på, stille og behagelig.

Når det gjelder turen til Kroatia kan den anbefales på det varmeste! Det kan jeg lage et eget innlegg på om noen har interesse....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...