Jump to content

Manøvrering av seilbåt når man er vant til motorbåt


-Luna-

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

Ok, da kommer litt om turen.....

 

Vi hentet vår Bavaria 37 i Marina Kremik Primosten. En times tur i taxi fra flyplassen. Alt er litt kaotisk første dag med barn, båt ,taxi og varer som skal leveres på kaien. Så er det gjennomgang av båten og alle er sultne før vi må komme oss av sted før det blir mørkt. I 7-8 tiden.

 

Anbefaler å bestille varer på kaien så slipper man å bære alt til båten. Det var vaaaarmt!

 

Hadde lagt opp til en kort tur første dag da man har liten tid før dagen er omme. Vi hadde valgt en uthavn Borovica ca en time unna. Ankeret ble droppet og vi valgte å bakke til land siden det var ganske dypt. Vi svømte tauet til land. Eller dvs noen måtte meldte seg frivillig ?

 

Så var barna sultne. Oppdaget at gass blusset ikke lot seg tenne uten fyrstikker. Kapteinen måtte svømme til nabobåten for å hente fyrstikker. Nå var det min tur! Svenskene i nabobåten ble litt forskrekket da de lå en mann i sjøen og ønsket fyr. De fikk seg en god latter og barna fikk mat.

 

De voksne fikk litt vin i kroppen og roen senket seg ?

 

Fortsettelse følger....

 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Bukten vi hadde valgt som vårt første stopp var ikke noen plass til annet enn å overnatte. Tilkomsten til land var vanskelig. Etter en dukkert satte vi kursen videre mot øyen Solta.

 

Jeg brukte Navionics på nettbrett for å legge opp rutene. Kartet var lastet ned før reisen, men ruten ble laget kvelden før under veis i ferien. Ruten endret seg ofte under veis etter mannskapets ønsker.

 

Vi fikk god seilvind og gikk utaskjærs til den lille byen Maslinica. Vi prøvde først å droppe anker mellom de små øyene på utsiden, men de beste plassene var alt tatt. Vi fikk ikke feste og gikk derfor til marinaen.

 

Ble liggende på utsiden av moloen siden de har begrenset med plass og alt var oppbestillt. Fellesferie.

 

En koselig liten plass med yrene liv og god mat. Høy pris, men gode fasiliteter og liten badestrand rett ved. Kan anbefales!

 

20180729_180846.jpg

20180729_180851.jpg

20180729_210300.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Guest Avmønstret#
-Luna- skrev On 16.8.2018 at 21.26:

....vi gikk neste dag måtte vi ha hjelp av havnens gummibåt for å få bauen ut mot vinden. Baugpropellen var for svak for å klare denne jobben. Batteriet dabbet fort av og propellen mistet kraft. Vi la da slik til at bauen pekte mot land.

 

 

Flotte beskrivelser fra et fint seilområde :-)

 

En dag kommer det sikkert trøstere sterke nok på turseilere til å kunne presse de ut fra kai med vind i siden, som enkelte motorbåter kan i dag. Men pr nå er de mest for å kunne svinge enda mer effektivt, og særlig når en mangler styrefart. Baugpropell på seilbåt fungerer egentlig best når en har minst bruk for den, dvs i lite vind ;-)

 

I din situasjon ville en spring antagelig gjort susen, men det er best å ha øvd på først. Har presset 39 fot som var "lukeparkert" mellom andre båter med kuling i sia ut fra flytebrygge med spring. Men da skal timing og alt klaffe ellers kan en fort kløne det til... Spring og full motorkraft slår trøstere i de fleste sammenhenger. Men en får ikke gått rett ut sidelengs som en motorbåt... men en dag kommer det til seilbåter også.

Link to post

Båten lå med hekken mot kaien. Vi prøvde å bare ha ene fortøyningen festet bak på en side og gi gass forover med roret til siden, men båten klarte ikke å presse bauen mot styrbord. Det er vel lite vann som passerer roret på en seilbåt uten styrefart?

 

Siden vi hadde liten plass på den siden der bauen ble presset valgte vi å spørre om hjelp. Hadde lite lyst å havne på stranden eller ta noen badegjester med propellen. 

 

Bølgene var såpass store at å havne med siden mot kaien var ikke en ønskesituasjon.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Som dere sikkert fikk med dere blåste det friskt når vi valgte å gå videre. Vindmåleren viste 10 m/s og vi heiste storseilet. Dette var mer enn nok da vi seilte 6-8 knop. Vi satte kursen for Vis og satte autopiloten på. Rørte verken pilot eller seil i 4 timer. Det er et ganske stort og åpent område fra Solta til Hvar så bølgene hadde bygget seg opp en del (ca 1-1,5m). Barna var litt grønne da vi ankom en fin uthavn med strand.

 

Vi snirklet oss så langt inn vi turde og slapp ankeret. Dybdemåleren viste 2,5m. Svømte tauet til land. En av mannskapet fikk dette som sin faste oppgave ?

 

En fin badevik nesten for oss selv. Vi fikk en nydelig solnedgang, barn og voksne fikk badet i timevis.

 

Det straffet seg å ligge så nært land pga mygg og veps. Neste dag hadde alle myggstikk. Ta med myggspray om dere ligger i uthavn nært land! Det ble forbud mot søte drikker på dekk etter dette.

 

Pga varmen var alle luker åpne. Vi var et lett bytte.

20180730_210226.jpg

20180730_203125.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Turen gikk videre til Stari Grad, litt for seil og litt for motor. Ikke helt den store seilvinden og seiltrim er helt klart noe som man kan jobbe med.

 

En sjarmerende by med trange bakgater og gode restauranter. Vinden hadde stilnet helt og det var kvelende varmt. Termometeret var rundt 40 grader og store og små slet med varmen.

 

Det ble handlet myggspray og drikkevarer (og litt mat).

 

Fin plass med yrende liv. Vi shoppet og spiste ute etter at solen hadde gått ned. 

 

 

20180731_165637.jpg

20180731_190508.jpg

20180731_235707.jpg

20180801_013222.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Stari Grad er en av Europas eldste byer og en plass vi kan tenke oss å besøke igjen. Alle var enig om at vi måtte få vind i seilene igjen grunnet varmen.

 

Turen gikk nå til Paklinski øyene. Vi prøvde først å få en bøye i en bukt på nordsiden av øyen, men alt var fullt.

 

Vi la oss utenfor Bekitna Plaza, en sjømat resturant. Alt var fullt her også, men vi la oss for anker i sundet.

 

Her var det fin bris og fine badeforhold. Sandbunn med ca 8m dybde. 

 

Vi prøvde sjømaten som svarte til forventningene. Man kunne bruke fasilitetene på land om man handlet mat og drikke.

 

Vi ble her i to netter. Tok taxi båt til byen Hvar den andre kvelden. Taxi båt var dyrt! Vi fikk prutet prisen ned til 800nok for 8 personer. Her var det mange som hadde mye penger og flotte båter.

 

Krystallklart vann og yrende liv! Helt klart en av favorittplassene fra turen. Det kom båt som solgte frukt, brød og drikke om morgenen.

 

Hvar by var også verdt et besøk. God mat over alt i Kroatia.

20180801_204115.jpg

20180802_084211.jpg

20180802_201529.jpg

20180802_084251.jpg

hvar-pakleni-islands-zdrilca-003-1365109252_huge.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
17 minutes ago, Kenneth82 said:

Veldig kjekt å lese om turen, og se bildene! Hvor på Vis ankret dere opp? 

 

Vi kopierer nok litt av ruten deres i sommer, håper kanskje å seile til Maslinica første dagen for å få noen nm på oss allerede da.. Er det mulig, og vil du anbefale, å forhåndsbooke plass i marinaene?

Vi ankret opp i bukten du ser på det siste bilde. 

 

Den første dagen forsvinner fort. Egentlig bør man ta seg tid til en god gjennomgang av båten. Også en dukkert på undresiden, noe vi ikke tok oss tid til. Båten vår var skadet på roret noe som vi heldigvis ikke fikk skylden for. Vi ville heller ikke seile når det var mørkt. Marinaene og bøyene er opptatt ca etter kl 16. Man kan bestille plass, men det er som oftest en ekstra kostnad.

 

Vi kontaktet marinaene og hørte om de hadde plass. Vi fikk alltid plass om vi var der før kl 16. Helst før kl 14. Den beste seilvinden er tidlig på dagen og det er lurt å utnytte dette.

 

Dere starter fra Split?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Vi hadde vår siste natt rett ved Marina Frapa. På nordspissen er det en badestrand med bøyer. Kostet vel og merke 400kr natten men da får dere en kort første etappe.

 

Vi tok jollen over bukten for å spise.

 

Om dere har tid kan dere ha et lengre alternativ. Dette kan også være en grei avslutning bare for å ha kort reisevei siste dag.

 

 

20180809_194441.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
-Luna- skrev for 16 timer siden:

Båten lå med hekken mot kaien. Vi prøvde å bare ha ene fortøyningen festet bak på en side og gi gass forover med roret til siden, men båten klarte ikke å presse bauen mot styrbord. Det er vel lite vann som passerer roret på en seilbåt uten styrefart?

 

Siden vi hadde liten plass på den siden der bauen ble presset valgte vi å spørre om hjelp. Hadde lite lyst å havne på stranden eller ta noen badegjester med propellen. 

 

Bølgene var såpass store at å havne med siden mot kaien var ikke en ønskesituasjon.

 

hvis det  var en båt med rorbladet i senter (ikke doble ror) skal dette fungere godt, men du må ha tauet festet på lo side og gi en del gass. 

Link to post

Etter to late dager i sundet måtte vi komme oss videre. Noen i reisefølget skulle mønstre av i Korcula by. Siden vi hadde lagt her i to dager hadde vi en lang etappe foran oss.

 

Vi startet tidlig og tok kaffe/frokost under veis. Tidlig vil si kl 10, er jo tross alt ferie.

 

I dag var det nesten vindstille så vi gikk for motor. Seilet ble prøvd men 2-3 knop var ikke mye å skryte av. Autopilot på og late timer.

 

Sjekket diesel tank måleren. Helt fullt etter en uke på tur, den må være defekt tenkte jeg. Det viste seg senere at den virket fint.

 

Nesten ingen andre båter å se. Nå var vi kommet langt bort fra de mest besøkte stedene.

 

Korcula by var en opplevelse. Som en reise tilbake i tid. Lite trengsel og mye å se. Besøkte Marco Polo museet og trasket i de gamle gatene.

20180803_085137.jpg

20180804_122001.jpg

20180803_134539.jpg

20180803_173953.jpg

20180803_180105.jpg

20180803_175441.jpg

received_10160963981590495.jpeg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Nå var vi klare for bading igjen. Ikke veldig lysten på bading i havnene med tanke på trafikk og utslipp.

 

Vi gikk tilbake samme vei og stoppet i Samograd bay.  En fin, men litt åpen vik på nordsiden av Korcula. Tanken var å ta et badestopp, men siden det var vindstille og værmeldingen var god ble vi likegodt natten over. Ankeret ble kjørt godt fast og vi lå fint. Tok den obligatoriske dykkerten for å se om ankeret holdt. Sov veldig godt denne natten. Hadde ikke ligget slik i Norge!

 

Litt turister/lokale fra omliggende tettsteder på dagtid, men var eneste båt som overnattet her. Bare en sti til denne stranden på land.

 

Store fine rullesteiner på stranden. Rester av en gammel hage på land med oliven, frukter og blomster. 

 

Barna svømte ikke ombord før det var blitt mørkt. Bare bading og snorkling ?

 

Fantastisk plass!

 

 

20180804_180326.jpg

20180804_180448.jpg

20180804_192519.jpg

20180804_181045.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Nok en dag uten vind. Som motorbåt eier er været perfekt, men seileren i meg er litt skuffet. Vi fortsetter vestover på Korcula og vi får bekreftet at diesel tank måleren flytter på seg.

 

Vi tar et badestopp ved øyen Proizd. Går helt inn på grunnen og slipper ankeret. Den obligatoriske dukkerten for å sjekke ankeret viser at vi dregger på steinbunn.  Etter litt bading setter vi derfor kursen videre mot Vela Luca.

 

Jeg stoler ikke helt på kartplotteren og går rolig gjennom passasjen på innsiden av øyen. Ekkoloddet viste 1,8m på det grunneste. Kartplotteren viste ca 4m.

 

Fikk plass i havnen i Vela Luca. Ikke den beste plassen vi har besøkt og angret at vi ikke la oss i bukten Gradina på vei inn eller i en bøye istenfor ved kaien. Mye tafikk fra en bensinstasjon på kaien.

 

Men god mat som alltid ?

20180805_093429.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Vi går nordover for å nærme oss plassen vi skal levere båten tilbake.

 

Vi har ikke noen steder vi "må" besøke og tar ting så det kommer. Vi setter kurs for Paklinski øyene og håper på bøye plass i bukten med sjømat resturanten Laganini Lounge.

 

Overfarten går for seil da vinden har tatt seg litt opp. Vi seiler skarp slør og setter alle kluter til. Farten blir ikke mer enn 3-5 knop og jeg får jobbe litt med trimming.

 

Når vi ankommer Paklinski blir vi møtt av en rib som forteller oss at alt er opptatt i bukten, her må man reservere plass! Vi bestemmer oss for å gå til kjente farvann og tar en natt i uthavnen vi var tidligere på Hvar. 

 

Neste dag setter vi kursen for øyen Brac og den lille byen Milna. Nok en fin dag med moderat seilvind. Det ser ur som det alltid blåser fra nord vest her i Kroatia?

 

Vi velger den lille havnen Marina Vlaska som ligger i ytterkant av byen (vil ikke ha biltrafikk en gang til) . Her er det flytebrygger og fine havneforhold. En rolig plass med resturanter og badestrand bare minutter unna. Vi blir her i to netter. En plass vi ville ha besøkt igjen! Fine forhold for å droppe anker utenfor byen også.

 

Marinaen hadde en fin bar med god utsikt der bildene er tatt fra.

20180808_190750.jpg

20180808_194112.jpg

Redigert av -Luna- (see edit history)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Etter to fine dager i Marina Vlaska er det på tide å gå nærmere havnen vi skal levere båten tilbake i.

 

Vi hadde hørt at det var lurt å fylle diesel tanken før siste dagen og krysset bukten til pumpestasjonen. Her er det 3 båter i kø for å fylle. Etter ca 20 min gidder vi ikke vente mer og går videre.

 

Vi går for motor på øst siden av Solta mot øyen Drevenik Veli og Blue Lagoon. Når vi ser bukten merker vi at det ligger masse båter her. Vi hadde mistanke om at dette var en "turistfelle" og velger å gå forbi.

 

Vi får god seilvind rett i mot og velger å seile litt. Vi krysser oppover på innsiden av Drevenik Veli og Mali. Vi får virkelig føle på natur kreftene når vi seiler mot vinden. Morro å kjenne at vi klarer å beherske båten i frisk vind. Min datter på 14 tar roret og jeg håndterer seilene.

 

På innsiden av Arkandel velger vi å gå for motor igjen. Vi går inn mot byen Rogoznica og ligger oss i bøye ved innløpet. Her er det fin badestrand. Barna er fornøyde.

 

Det er havfiske konkurranse på andre siden av bukten og vi tar jollen over for å spise og se på folkelivet.

 

Båten skal leveres neste dag.

 

 

20180809_194410.jpg

20180809_194350.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Vi fikk en kort etappe til Marina Kremik neste dag. Diesel bryggen hadde ingen kø og alt gikk smertefritt. 1000kr i diesel totalt på 14 dager er ikke noe å klage på.

 

Leverte båten tilbake og de gikk gjennom hele båten, også under. Alt ok.

 

Tok en natt i Split før vi reiste hjem. Det var en stor skuffelse! Trengsel og skittent over alt. Mulig vi var blitt litt for godt vant ute på øyene :-)

 

Flyplassen var alt for liten for alle turistene. Det virker som turismen har vokst for fort i Kroatia.

 

Men alt i alt en fantastisk ferie!

20180811_142726.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...