Lars H. Startet 5.September.2017 Del på Facebook Startet 5.September.2017 Jeg har i år montert en SE60 Sleipner baugpropell og kunne egentlig tenkt meg en fjernkontroll til denne. Sleipner leverer dette, men til en pris av to og en halv lapp! Er det noen som har vært borti noe lignende Kina-produkt fra feks. eBay? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
volvo_penta_ Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Ser det er en på torget på Finn.no som selger slike, om en søker på fjernkontroll sleipner. Har ikke prøvd de selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Prøvde, men de trengte ikke gjennom skroget. Sleipner var den eneste som fungerte hos meg (jern). Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 (redigert) Finns i parti och minut på Ebay och AliExpress. Sök på 'Remote 2 channels' Kostar i regel under hundralappen fritt levererat. Jag köpte en i våras och installerade på min 'Pasarelle' (='hydraulisk landgång') Fungerar ok med lite reservation för räckvidden. Redigert 5.September.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Når bruker man fjernkontroll til baugpropell ? har hatt baugpropell nå i 16 år, men kan ikke huske at jeg savnet en fjernkontroll..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Når jeg er alene, og fralandsvind, kan jeg bakke inntil, slenge tauet rundt pullerten. Gå på land og kjøre baugen inntil. Bruker fjernkontrollen til stadighet. Har den også ute i cockpit, den bryterpanelet står på innvendig styrepos. hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2017 Da kunne det vel være en ide å bestille en slik sak? Når jeg skal bruke en slik sak? Jo, når vi går fra kai der vi har ligget med baug inn mot brygge og tamper i land og en tamp akter til bøye. Da går Trude frem og løsner tampene mens jeg står på hekken og drar oss ut til bøyen. Der har jeg en stor karabinkrok i enden av tampen som jeg løsner fra ringen på bøyen. Da hender det at vinden tar tak i baugen og vrir båten i en uønsket retning før jeg rekker å komme inn i båten igjen og rette opp med trusteren. greit å kunne gjøre det men jeg står der bak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Duppe Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Interessante greier dette. Håper noen etterhvert kan forklare en legmann hvordan dette evt. skal kobles. Kunne virkelig trengt til ankervinsjen også hvis det er bare å koble til hvilken som helst bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Det er vel i prinsippet bare at man bruker mottakeren til fjernkontrollen til å slutte kretsen som joysticken eller knappene normalt styrer? Så kanal 1, når den sender signal, f.eks slutter kretsen til "babord retning" og at kanal 2 slutter kretsen til "styrbord retning"? Med ankervinsjen blir det det samme, bare "opp" og "ned" i stedet. Jeg har fjernkontroll til ankervinsjen og synes det er mye bedre enn uten. Da kan jeg stå på land og stramme opp ankertauet akkurat perfekt, og jeg kan gå akter når jeg skal ta opp ankeret og se på, i stedet for at kona skal stå der og vi skal rope til hverandre. Selv om det er koselig å høre på hos dem på land Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 5.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2017 Det er slik jeg har tenkt det også Grand Banks jr. Forutsetningen er at utgangsreleet på mottaskeren kun er lukket så lenge en holder inne knappen, ikke noe slik: ett trykk på, neste trykk av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Lars H. skrev for 1 time siden: Da kunne det vel være en ide å bestille en slik sak? Når jeg skal bruke en slik sak? Jo, når vi går fra kai der vi har ligget med baug inn mot brygge og tamper i land og en tamp akter til bøye. Da går Trude frem og løsner tampene mens jeg står på hekken og drar oss ut til bøyen. Der har jeg en stor karabinkrok i enden av tampen som jeg løsner fra ringen på bøyen. Da hender det at vinden tar tak i baugen og vrir båten i en uønsket retning før jeg rekker å komme inn i båten igjen og rette opp med trusteren. greit å kunne gjøre det men jeg står der bak. Kjøper den LarsH........ vi bruker nesten utelukkende dobbeltamp til bøye......så losser alltid fra båten. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
StorStas Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Lars H. skrev for 2 timer siden: Da kunne det vel være en ide å bestille en slik sak? Spennende tips det der . Sørg for å få 433mhz utgaven, er vel strengt tatt bare den som er lovlig her til lands. Regner med at du holder muligheten åpen for at den ikke er i marin kvalitet dog :) Kan sikkert med fordel fuktsikres litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 (redigert) Nettbåt har en som kan styre både vinsj og baugpropell. Det er også kinamodell. Men har rekkevidde på ca 75 meter. Det har jeg selv testet. Å de fungerer bra. Knapper som slipper, så brytes Strømmen til releet. https://webshop.nettbaat.no/products/fjernkontroll-vinsj-og-baugpropell-mod-400i Ser de har fått ny modell, denne kjenner jeg ikke så godt som forrige modell. Den hadde jeg to utgaver, i de to forrige båtene jeg hadde. Monterte selv, det er lettere enn en skulle tro. Redigert 5.September.2017 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
dacapo Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Her er flere varianter: https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=remote+control&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xremote+control+winch.TRS0&_nkw=remote+control+winch&_sacat=0 Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 StorStas skrev for 9 timer siden: Regner med at du holder muligheten åpen for at den ikke er i marin kvalitet dog :) Kan sikkert med fordel fuktsikres litt. Masker kontakter, bryter og jumper, og gi kortet et strøk med lakk så blir det nesten "marin kvalitet" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 shipahoy skrev 5 minutter siden: Masker kontakter, bryter og jumper, og gi kortet et strøk med lakk så blir det nesten "marin kvalitet" :-) Apropos det - kan man pensle sånne ting med Plasti Dip, eller vil det gi problemer...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
GeirFrode Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Jeg har den forrige modellen som Nettbåt solgte. Og den har fungert bra i flere år. Fjernkontrollen er blå. Vurderte også de billige fra Ebay o.l. Men hvordan er det med frekvensen og "telegrammet" disse billige fjernkontrollene sender til mottakeren? Er det noen slags form for "id" eller andre ting som skiller signalet, slik at ikke en hvilken som helst fjernkontroll virker på alle andre mottakere også? Må de kodes/parres på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Popeye70 skrev 17 minutter siden: Apropos det - kan man pensle sånne ting med Plasti Dip, eller vil det gi problemer...? Lurer på det samme. Eneste jeg er redd for (kanskje helt grunnløst), er muligheten for å isolere inne noe som produserer varme, type resistor el.l. På små kort så har jeg prøvd meg litt frem med å pensle over s.k. "heat sink glue" fra ebay. Blir til et nesten gummiaktig belegg når det tørker, det leder bort varme og later til å bli vanntett. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 (redigert) http://www.instructables.com/id/How-to-waterproof-circuit-boards-epoxy-method/ Her er en som forsegler med epoxy, som vistnok leder varme bedre enn luft slik at det ikke er noe problematikk rundt det. Hvordan det fungerer i lengden sier historien ingenting om. Redigert 6.September.2017 av Sondreland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Eg kjøpte på ebay for ca 4 år sidan, men eg finn ikkje liknande no for å vise. Mottaker er ikkje særleg beskytta, grå boks med teleskopantenne på, men inni der kan eg bytta om på dipswither og velge om eg vil ha konstant lukket eller åpen kontakt, om den skal holde/åpne til neste signal eller lukke bare ved signal. Fjernkontrollane er små og vanntette. Har 4 knapper og kan styre feks winsj i tilleg. Kosta ein 70 lapp. Bare å smi litt av isolasjonen på kablene under joystikk og paralellkoble mottaker der, så trur hovedboks til thruster at det er joystikk som betjenast. Virkar utan at eg treng aktivere sperra med "diodelyset" på joystikk. Rekkevidde ca 20m fra båten. Aluminiumsbåt. Supert med fjernkontroll når man ikkje har matros med, kan sikre fortøyning akter og holda baugen der eg vil til eg får på tau framme. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Vi bruker Plasti Dip på elektronikk i RC/ droneverden. Har ikke hørt om varmgang der. Så jeg anser Plasti Dip som veldig god løsning for å beskytte elektronikken mot fukt i alle fall. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 (redigert) Litt OT: Jeg brukte også Plasti Dip som midlertidig forsegler for å finne ut hvor dieselmaskinen sugde falsk luft. Var en Mercedes sugediesel med hundre og ørten små plastrør rundt dieselfilteret. Kunne ikke se hvor den sugde luft. Men ved å pensle på Plasti Dip på ett og ett rør fant jeg det defekte røret. Kunne ikke se noe på det. Men med PD så var det greit å feilsøke... Redigert 6.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Langedahl Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Lars H. Jeg har den typen du linker til på Ankervinsjen, funker som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 Da har jeg bestilt fjernbetjening til kr.73. Og den er for 433MHz, så det skulle være greit. Link til eBay her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
StorStas Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 (redigert) Blir spennende. Husk å bestille batterier til fjernkontrollen, type "12V 27A" om du ikke allerede har gjort det. Godt under halv pris på ebay. Jeg går i flokk i dag, og bestilte det samme til ankervinsjen min. Og takker for tips her . Redigert 6.September.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.