Jump to content

Tips om brukbar Kina-fjernkontroll for baugpropell?


Lars H.

Recommended Posts

Siden tråden er åt skogen.

China batteri og  China batteri fru Blom, kjøpte et China batteri  3,7V 1400mAh til kamera det har tapt seg ca. 50% mot det originale Nikov 3,7V 1050 mAh som har påtrykk CELL Made in China, Further processed in indonesia på 3 år.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har kina-kontrolleren kommet, men det finnes ikke bruksanvisning bortsett fra bildene som sto i annonsen. Er jo forsåvidt greit, men noen som skjønner hva jumperen gjør? Momentary, Toggle og Latched? Betyr det hvordan man holder nede knappen? Altså momentary gjør at det virker når knappen holdes nede, mens toggle er 1 klikk for på og 1 klikk til for av? Hva er latch i så fall?

 

bc8avY5.jpg

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne viser en kontroller som ser bortimot identisk ut med den du har: 

 

 

Momentary oppfatter jeg som ‘på så lenge knappen holdes inne’. Toggle er kort trykk for å veksle. Latch er ‘forblir på etter kort trykk, til nytt trykk slår av igjen’. Interlocking må være kun ett rele på av gangen, dvs veksler, men ‘inching’ og ‘self-locking’ var litt mystisk.. 

 

For en vinsj må vel momentary være det du ønsker? Dvs ett rele på så lenge knapp holdes inne, og aldri samtidig. 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her ville jeg absolutt brukt momentary. Tenk deg at kjettingen nesten er inne, så er batteriet dødt eller fjernkontrollen har feilet, eller du har ramlet I vannet med den. Eller en helt annen problemstilling du har glemt å slå av denne mottakeren og er ute på tur, så slår naboen på sin fjernkontroll og den aktiverer din mottaker. Det er nok en grunn til at alle, absolutt alle fjernkontrollere til vinsj og thrustere har momentary knapper. Dette er en av grunnen til at jeg er skeptisk til billige fjernkontrollere der det er tyngre motordrifter.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 6.9.2017 at 13.30:

Da har jeg bestilt fjernbetjening til kr.73. Og den er for 433MHz, så det skulle være greit. Link til eBay her.

 

remote_truster.jpg.2c68087e287defe23d222c3aa7b08b73.jpg

 

 

Og så var fjernbetjeningen i hus og programmert. Det er sannelig ikke store sakene. Får lage meg en håndleddstropp til senderen så den ikke går i sjøen ved et uhell. I kveld drar vi til båten i hjemmehavnen og videre ti høstferie på Oscarsborg imorgen. Så får jeg se om jeg kobler den opp i løpet av uken.

 

winsj_remote.jpg.36eb50f739adb26e27e0d7aadb3a30b9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er fjernbetjeningen montert, og den fungerte som et skudd. Trustere og vinsjer på nabobåtene holdt seg i ro, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er under kontroll, jeg hadde en "håndstropp" fra et gammelt defekt Canon IXUS-kamera liggende.

 

stropp.jpg.ca56e74d8d917639052b63813392439b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Har nå endelig fått montert fjernkontrollen. Satte på ankervinsj i første omgang. Deilig å kunne stå foran på baugen å sette på ankerkroker, se avstandsmerker og når ankeret kommer opp osv istedet for å gå fram og tilbake.

 

Kjøpte denne typen fra AliExpress (433Mhz) Rekkevidden virker å være ca. 20 meter.

 

Koblet meg på reléet (som satt bak en luke nede ved førerposisjon), men kan også kobles på den vanlige bryteren på dashbordet. Satte på dobbelflatstift for å få på kabelsko med ledningene fra fjernkontrollboksen på kontaktene sammen med de eksisterende. fu2tnjO.jpg

Hadde først planer om å ha egen bryter på dashen til å skru av hele fjernkontrollenheten for å sikre at vinsjen ikke plutselig skulle starte av seg selv hvis den feilet eller fikk inn signal fra noen andre osv, men ankerkjettingen er uansett fysisk sikret med krok og det er vel sikkert nok.

 

Koblingsskjema:

v6ZMJ8w.jpg

no1 og no2 = normally open = kretsen er vanligvis åpen = betyr at bryteren skal skru kretsen på (aktiverer) Jeg brukte disse.
nc1 og nc2 = normally closed = kretsen er vanligvis lukket = betyr at bryteren skal skru kretsen av (deaktiverer)
com1 og com2 = common = felles = (12volt pluss i mitt tilfelle)

 

Før montering:

hdGU24Z.jpg

 

Koblingseksempel (Lewmar ankervinsj relé):

zpuPu1r.jpg

 

Etter montering (ble ikke pent etter å ha stripset boksen fast, men turte ikke å sette skrue i sideskroget og den sitter uansett ok):

Nbjcyry.jpg

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, bare et lite tips, nå vet jeg ikke om ankervinsjen tar skade hvis du trykker inn både opp og ned knappen på fjernkontrollen samtidig ved en feiltakelse.

for å unngå dette kan du istedenfor å koble + til begge com portene på rele til at at bare kobler + til den ene com porten og tar + til den andre com porten fra NC porten til det reelet som har + på com porten. Da vil det kun være mulig å få + ut av en av NO portene hvis begge knappene trykkes inn. 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Kjøpte denne fjernkontrollen til ankerspillet....Lofrans project 1000

 

https://www.ebay.com/itm/Wireless-2-Remote-Control-Receiver-Set-Winch-Kit-For-Car-Bulldog-Jeep-ATV-SUV/153454925595?epid=2256256783&hash=item23baa0571b:g:d0UAAOSw7L1Zw4yb

 

funker som bare den.......lang rekkevidde.

 

men.....alltid ett men:smiley:

 

ett veldi kjapt trykk på fjernkontrollen resulterer i att ankerspillet jobber lenger....enn trykket på kontrollen

med kjapt mener jeg att jeg vill ha inn si 2 lenker på kjettingen.....men spillet fortsetter o kjører inn si 10 lenker

får ikke fjernkontrollen å bare gi impuls-signaler til spillet

 

tips til modifikasjon ?

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...