Jump to content

Tips om brukbar Kina-fjernkontroll for baugpropell?

Lars H.

Recommended Posts

Batteri glemte jeg å tenke på, så jeg får slenge inn en bestilling på det også. 5stk batterier fraktfritt til kr.13,47 er jo billiger enn 1stk til kr.11,90 hos BT. Og så får jeg det rett i postkassen og slipper å gå 10min til nærmeste BT-butikk, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg vil jo helst ikke ta gleden fra noen som gjør gode kjøp, men blir nesten litt skremt her. Det er stor forskjell på fjernkontroller.

Hva tåler de av varme, kulde fukt?

Hva tåler de av elektromagnetisk stråling?

Hva slags kontroll finnes på at kommunikasjonen som overføres er rett?

Hva slags garanti har du for at signalene fjerkontrollen mottar er beregnet på din mottaker? (toveiskommunikasjon)

Alle disse svarene kan besvares positivt om du velger Sleipner eller tidligere Engbo. Derfor koster de mer. Tar dere virkelig sjansen på at thrusteren starter uten at du er til stede?

JRK skrev 21 minutter siden:

Jeg vil jo helst ikke ta gleden fra noen som gjør gode kjøp, men blir nesten litt skremt her. Det er stor forskjell på fjernkontroller.

Hva tåler de av varme, kulde fukt? - Sikkert ikke all verden

Hva tåler de av elektromagnetisk stråling? - Garantert ikke etter reglene da jeg designet utstyr i Tandberg Data

Hva slags kontroll finnes på at kommunikasjonen som overføres er rett? - Virker det, så virker det?

Hva slags garanti har du for at signalene fjerkontrollen mottar er beregnet på din mottaker? (toveiskommunikasjon) - Neppe toveis her?

Alle disse svarene kan besvares positivt om du velger Sleipner eller tidligere Engbo. Derfor koster de mer. Tar dere virkelig sjansen på at thrusteren starter uten at du er til stede? - Så snart jeg slår av trusteren med betjeningen inne i båten, kobles spenningen bort både fra Kina-mottakeren og paddleswitchen i båten. Og det gjør jeg så snart jeg er ferdig med thrusterbruk.

Jo da, fjernkontrollen fra Sleipner er sikkert super, men jeg betaler ikke 2600 kroner for noe som kun er "kjekt å ha". Jeg har klart meg uten fjernkontroll i år, og før det: 30 år uten thruster.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mulig man burde vært det, men jeg er ikke så veldig bekymret før jeg har fått dette hjem og testet det.  Denne teknologien er vel ikke lenger "rocket science", og derfor heller ikke vanskelig hverken å kopiere eller produsere, selv for kineserne.  Jeg tror også at om sender og mottaker ikke er kompatible eller kommuniserer feil, så vil det merkes ganske raskt. 

Min ringe erfaring med slik billig-elektronikk er ellers at det i utgangspunktet stort sett fungerer som det skal, tross alt.  Er for øvrig ikke i tvil om at det er kvalitetsforskjeller mellom "kina" og kvalitetsleverandørene, og dette med "marin kvalitet" har allerede vært tema her.  Om thruster eller vinsj skulle starte helt umotivert så er jo det en betydelig risiko, men man har forhåpentligvis en hovedbryter som hindrer utilsiktet bruk utenfor den korte perioden den skal benyttes.  Disse sender/mottakere må jo også parres for å fungere, og med en rekkevidde på 20m så skal det være små muligheter for at de påvirker hverandre eller andre enheter.

Litt OT kanskje, men min hittil eneste skikkelig skumle erfaring med vinsjkobling skjedde en gang den manuelle fotbryteren til ankervinsjen hang seg opp (irret kontakt innvendig) med ankeret på vei opp.  Det ble tidenes raskeste spurt fra baugen og ned i salongen for å få av hovedbryteren før ankeret nådde baugbeslaget.  Klarte det med litt klaring, men etter den episoden så har jeg innsett at også "kvalitetsprodukter" kan feile.  I det tilfellet var det en utvendig montert Quick fotbryter som ikke holdt tett.

StorStas skrev 1 time siden:

Litt OT kanskje, men min hittil eneste skikkelig skumle erfaring med vinsjkobling skjedde en gang den manuelle fotbryteren til ankervinsjen hang seg opp (irret kontakt innvendig) med ankeret på vei opp.  Det ble tidenes raskeste spurt fra baugen og ned i salongen for å få av hovedbryteren før ankeret nådde baugbeslaget.  Klarte det med litt klaring, men etter den episoden så har jeg innsett at også "kvalitetsprodukter" kan feile.  I det tilfellet var det en utvendig montert Quick fotbryter som ikke holdt tett.

Må berømme deg for å være snartenkt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Går ikkje scenarioet til Lars H enkelt å løyse med lengre tauverk i baugen, og å bruke tau som går gjennom bøya og tilbake til båten? Så lenge vi er to ombord har eg aldri reflektert på denne problemstillinga. Den som står framme slepp naturlegvis ikkje laust før det er klart akter, slepp ev sakte ut. Men - alltid artig med knappar, så lenge det fungerer?

Jo da, det er mange måter å fortøye på. Men nå er det nå slik at vi har funnet en metode som passer best for oss. Vi er tross alt pensjonister på 65år og 74 år som ikke flir like raskt frem og til bake på dollboard mellom hekk og baug.

Frem og tilbake tau akter som fruen måtte ordne ville føre til at vi var fremme ved land lenge før hun hadde mulighet til å komme seg frem på baugen. Ekstra langt tau fremme ved avgang har vi brukt i ekstreme situasjoner. Nå håper jeg fjernstyring av truster fra meg bak på hekken kan eliminere dette. Men takk for gode råd.

Lars H.

Kjøpte en på Ebay (Ikke det peneste jeg har sett) men jeg har ikke bruk for den. Byttet ut hele båten isteden lol :-) Du kan få den gratis av meg. Kan sende i posten. Eller er det noen andre som vil ha?

kontrol.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev On 9/6/2017 at 20.43:

Kjøpte en på Ebay (Ikke det peneste jeg har sett) men jeg har ikke bruk for den. Byttet ut hele båten isteden lol :-) Du kan få den gratis av meg. Kan sende i posten. Eller er det noen andre som vil ha?

Jeg tar den gjerne hvis den fremdeles er tilgjengelig. Kan betale en slant hvis ønskelig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Fjernkontroll på ankervinsj og baugpropell er jevngodt med minst 1 matros etter min mening. Da jeg fikk montert ankervinsj for noen år siden fikk jeg fjernkontrollen i neven av han som monterte. Han hadde koplet opp baugpropellen også på eget initiativ slik at han 'slapp å komme tilbake for å gjøre det'. Han hadde veldig rett.

Jeg benytter en slik på tredje året nå på ankervinsj:

http://www.ebay.com/itm/DC-12V-2-CH-Wireless-Tech-Remote-Control-Momentary-Switch-Transmitter-Receiver-/182129996640?hash=item2a67cb3360:g:Wg8AAOSwRUhY-JMB

Utrolig lettvint og trekke båten ut fra land med vinsj når jeg skal en tur på land i uthavn.

Fungerer ca 20-30meter fra båt. har montert enheten inni hardtop over vinduer.

Det blir en slik for thrustere også, har noen flere liggende.

Min virker bra, men som med alt med kina er man enten heldig eller uheldig med varen man får.

Lars H. skrev On ‎06‎.‎09‎.‎2017 at 15.25:

Jo da, fjernkontrollen fra Sleipner er sikkert super, men jeg betaler ikke 2600 kroner for noe som kun er "kjekt å ha". Jeg har klart meg uten fjernkontroll i år, og før det: 30 år uten thruster.

Når dingsen jeg har fra Sleipner en gang i fremtiden konker, så blir det kinakontroll. Bare batteriet i fjernkontrollen til Sleipner koster halvparten av det som en komplett kontroll fra Kina koster. Om jeg så skal pakke inn kinakontrollen i en plastpose og lime den fast på hyttetaket. 

Popeye70 skrev for 18 timer siden:

Jeg tar den gjerne hvis den fremdeles er tilgjengelig. Kan betale en slant hvis ønskelig.

Sorry den ble tatt med en gang :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hulda skrev for 1 time siden:

Bare batteriet i fjernkontrollen til Sleipner koster halvparten av det som en komplett kontroll fra Kina koster.

Batteri til Kina-kontrolleren koster ca. 12 kroner hos Biltema. Jeg har bestilt en pakke med 5stk fra Kina for 15 kroner. Håper i hvert fall et par av dem ikke er helt utladet, he he.

På flere moderne båter I dag er hovestrømsbryterne plassert ved batterikassen I dørken av båten. I følge brukermanual slår man ikke av disse, men bare den rene forbrukbryteren som star I cocpit, når man forlater båten.

Det betyr at om fjernkontrollmottageren skulle bli aktivert eller at det blir overslag internt I denne så starter thrusteren uavhengig av om du er I båten eller ikke. Med en slik fjernkontrol/mottager så ville jeg ihvertfall sikret meg med å slå av hovedbryteren near den ikke er I bruk, som Lars skriver.

Har selv kjøpt en av disse til hjemmebruk. Den er ulakkert. Denne ville nok virket første sesong, men hva som hadde skjedd med hensyn på irring I rele og overslag på kretsene etter noen vinterlagringer, med kondens vil jeg helst ikke tenke på.

Ønsker ikke å være negativ, er bare skeptisk etter å ha sett mye rart.

Ellers så vil jeg gratulere trådstarter med ny thruster. Denne åpner faktisk helt nye muligheter, for tryggere fortøyning og avgang.

Hmm, duverden, det nå jeg si. Denne problematikken har  jeg egentlig aldri tatt i betraktning. Hos meg er det tørt, dette er ikke en åpen skjærgårdsjeep. Det er heller ikke båten til Lars H, den er også såpass tørr innvendig at kondens ikke burde påvirke i særlig grad. I så fall skulle selvstarteren konket en gang i året. I Hulda har jeg en bryter som heter 'Thruster'. Slår på bryteren, 'klikk' sier det i et rele. Problem solved, ingen strømlekkasje. Husker ikke når jeg monterte inn dingsen fra Sleipner til famøse 'noen tusen spenn', men den funker fremdeles etter ca. 15 år. Har verken irret eller sluttet å fungere. Testet den senest i går. 

Hei Hulda,

Det jeg snakker om her er billig kinaelektronikk. Det at din fjernkontroll har virket I 15 år er vel nettopp fordi den er laget for et maritimt miljø.

Ellers så er jeg uenig I at det er "tørt" I alle tette båter. Fukt vil kondensere I vinterhalvåret om båten ikke er I bruk eller har varme stående på hele tiden. Det er nettopp derfor båtelektronikk er beskyttet ned lakk, epoxy eller tett kapsling. Det er stor forskjell på ett rele med god avstand, og 12 volt spenning mellom kontaktpinnene og et lite kretskort med 0,5 mm mellom kobberbanene og lave spenninger. I ett maritimt miljø uten lakk, på slik aktiv elektronikk I et fuktig korrosivt miljø er det ikke snakk om det kan ryke, men når ;)

Men som flere skriver her, med funksjoner som sikrer utilsiktet start av thruster så funker det jo så lege det funker.

Allikevel tror jeg hadde blitt rimelig flau frempå fordekket med fjerkontrollen I hånda, når jeg drar meg ut på ankeret og kjører thrustere for å unngå å dunke borti andre båter, om thrusterne skulle gå bananas. 

God helg folkens

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...