Jump to content

Anker: Tester og vurderinger


Duppe

Recommended Posts

Har lyst på nytt anker og derfor sjekket tester, og denne på Youtube virket bra og troverdig fra en vanlig kar som virkelig har lagt ned stor innsats, all ære til han.

 

Han har ikke med Rocna i sammenlignen linket til over, men blir testet etterpå og det kommer stort sett like godt ut som favorittene Spade, Mantus, Excel og Fortress.

 

Mantus hadde jeg tidligere sett produsenten 'teste' på Youtube på nærmest komisk falsk vis som gjorde at jeg hadde slått det fra meg, men det er altså et veldig bra anker, og kanskje det beste med tanke på hvor raskt det setter? Er forøvrig en interessant diskusjon om Mantus mot Rocna her: http://www.cruisersforum.com/forums/f118/mantus-vs-rocna-128795.html

 

Har du noen vurderinger eller gjort/vet om andre bra tester?

Link to post
Share on other sites

Veldig bra at du gjør research på anker :-)

De fleste moderne anker kommer godt ut i tester. Alle har sine fordeler og ulemper, men velger du ett av overnevnte, ligger du godt an. Rocna har forøvrig en kjent svakhet: om vinden dreier 180 grader, kan det hoppe ut og ha problemer med å sette seg igjen om det sitter mye mudder fast på bladet. Men det er en sjelden problemstilling.

Uansett vil du nok ligge mye bedre an enn hordene som kjøper Bruce-kopier (norges folkeanker) på Biltema, og håper på det beste.

Det er ikke på anker man sparer noen tusenlapper. De tjener man fort inn igjen på god nattesøvn, og dersom det blåser opp til kuling.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke bare nattesøvnen, men hvis ankeret setter seg raskt og ikke rikker seg mye reduseres sjansene for at det setter seg fast og da sparer man bry og kanskje penger også i forhold til å dumpe anker og kjetting.

 

For å ha det nevnt, Rocna kommer i en versjon uten bøyle til å passe flere ankerspill og heter da Vulcan. Og et annet anker som jeg ser får gode skussmål men som koster mye er Ultra (ligner på Spade, men i rustfritt stål).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...