skips gutten Startet 7.September.2017 Link til dette innlegget Startet 7.September.2017 Som emnet sier " Er det farlig å dra ut på sjøen med diesellekkasje? Jeg har en BMC motor som der drypper en del diesel fra når den er i gang. Jeg er litt skeptisk til å dra på sjøen når den lekker sånn, det blir jo varmt i motorrommet etter en stund. Legger ved et bilde av den delen det drypper fra. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Farlig og farlig.. men ville vel fikset det før jeg drar på tur. Du lekker jo diesel og pumper det på havet.. og blir mye lukt i båt og setter seg i treverket. Så.. fiks det? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Er det farlig å kjøre i butikken med bilen full av dynamitt? Vanligvis ikke, men det kan smelle når som helst. Stort sett så går det vel bra med diesellekkasje, det er jo noe som skjer hele tiden, både på biler og båter, uten at de brenner ned eller eksploderer av den grunn. Innimellom dog, så både brenner det og eksploderer, og man vil neppe være en del av den statistikken. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Diesel selvantenner ved 225 grader C. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
nomen Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Alle båtturer er farlige! Det man gjør er å redusere faren ved å vedlikeholde og utstyre båten riktig. Jeg vil påstå at det er idioti å legge ut på tur med en motor man vet ikke er iorden. Det er farlig for deg, båten, miljøet og de som evt. må dra ut for å berge deg. La båten ligge til lekkasjen er fikset, og nyt heller neste tur. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Sånne gamle engelskmenn er vel skjelden helt tette, men om du klarer å få redusert lekkasjen hadde det gitt mindre diesellukt I båten I det minste. Jeg ville ikke vært like bekymret for varmen, men lukten og risikoen for en plutselig økning av lekkasje og evt motorstopp burde være en grei pådriver for å få fikset opp litt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) "Delen" som du kaller det som det lekker fra er vel regulatoren på dieselpumpa. Hvis jeg husker riktig sitter den på andre siden av motoren for eksosmanifolden? I så tilfelle skal det jo litt til at du får diesel på varme deler. Ellers helt enig med Adeneo; ville du latt barna dine leke med fyrstikker i et rom med dynamitt? Jeg ville prioritert å fikse pumpa framfor å bruke båten. Redigert 8.September.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
YngveKL Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 40 minutes ago, nomen said: Alle båtturer er farlige! Hehh?!?? Denne må du utdype... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Synes egentlig at spørsmålet er litt tåpelig. Slikt reparerer man med en gang det oppstår, om ikke som en del av det prevantive vedlikeholdet. Pakninger og koblinger forringes og irrer hele tiden så slikt burde ikke være et tema engang i en godt vedlikeholdt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 index skrev 1 time siden: Sånne gamle engelskmenn er vel skjelden helt tette, men om du klarer å få redusert lekkasjen hadde det gitt mindre diesellukt I båten I det minste. Jeg ville ikke vært like bekymret for varmen, men lukten og risikoen for en plutselig økning av lekkasje og evt motorstopp burde være en grei pådriver for å få fikset opp litt. Støtter Index jeg ;-) En balansert tilnærming. At man i perioder kan ha dieseldrypp/oljedrypp fra en eldre båtmotor er ikke, i mine øyne, det samme som ferdselsforbud. Selvsagt fikser man det når man har muligheten for det, men om man i mellomtiden har det under oppsikt og kanskje er litt mer forsiktig med å belaste motoren enn vanlig så går nok dette helt fint. Legg et par bleier der dryppet lander så slipper du at dieselen renner utover i kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Rekord i antall båtbranner. Er det gammel snekke du bruker til teiner så kan du vurdere egen sikkerhet, holde oppsyn og ta det rolig. Er dette noe du vurderer å ta kone og barn med ut på sjøen i så .... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joltus Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Kjellg skrev for 2 timer siden: Synes egentlig at spørsmålet er litt tåpelig. Slikt reparerer man med en gang det oppstår, om ikke som en del av det prevantive vedlikeholdet. Pakninger og koblinger forringes og irrer hele tiden så slikt burde ikke være et tema engang i en godt vedlikeholdt båt. Du mener at det er utenkelig at noe som dette kan skje i en eldre godt vedlikeholdt båt? Syns det er litt voldsomt å påstå. Å tillegge noen stempelet å foreta dårlig vedlikehold i en båt på bakgrunn av en drypplekkasje er tynt mener eg. Tipper ta ikke har planer om å la dette gå ufikset, men det er dessverre ikke alltid man kan reparere med en gang. Og da er spørsmålet om man virkelig må legge skuta i opplag grunnet en liten drypplekkasje? Det er diesel, ikke nitroglyserin. Syns ts gjør det riktige eg. Etterspørre om det er ting han kan ha oversett som kan gjøre det farlig. Og da er kommentarer som over her mtp plassering av lekkasje i forhold til varme kilder en god kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Den lekkasjen kan være en ganske enkel sak å ordne. Er du heldig, er det bare en morken O-ring omkring regulatorakselen. Mener å huske at det finnes flere beskrivelser på hvordan dette ordnes her, og det som er vanskeligst i løpet av prosessen er å unngå å miste smådeler inn under motoren. :) Hvis det ikke flommer ut med diesel, kan du som flere er inne på prøve å samle opp det som lekker inntil du får bestilt og mottatt deler til å fikse det. Hadde jeg gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Bleie for å samle opp diesel? Dynk en bleie i diesel, stikk en fyrstikk borti og se reaksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) Nå ....Hulda hadde du brukt en fyrstikk til å tenne på en bleie full av diesel. ville vel stått litt legere unna. Uansett så er en diesel lekkasje en alvorlig sak som en må ta seriøst. Diesel damp i et varmt motorrom er ikke å spøke med. Meg fortalt så brenner det flere båter med diesel motor en med bensinmotor. Kanskje årsaken ligger i at man tror dieselen er mindre farlig en bensin.. Redigert 8.September.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Hulda skrev 1 time siden: Bleie for å samle opp diesel? Dynk en bleie i diesel, stikk en fyrstikk borti og se reaksjonen. Flammesikre bleier selvsagt ;-) Fra spøk til alvor, ser den. En må jo selv vurdere om det er en god løsning eller ikke i egen båt, sitt maskinrom. Jeg tar litt for gitt at en ikke har åpen flamme i maskinrommet på noe som helst tidspunkt. -- Men for å være praktisk. Finnes det noen måte å senke flammepunktet på diesel? Hva om en har en sterk zaloløsning så dieselen blander seg med vann når den drypper ned? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) Diesel har jo flammepunktet på 60 grader. Ligger det litt diesel i vann i bunn i motorrommet så skal det jamen være varmt for å få nok avdamping til å mette lufta til over lel og dermed kunne antenne.... I tillegg skal det være en god del mengde diesel som lekker ut. Faren med denne drypplekkasjen (gitt at det er nettopp det....) er jo hvis det drypper ned på noe varmt. Siden diesel selvantenner relativt lavt. Redigert 8.September.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 S/Y Emma skrev for 10 timer siden: Diesel selvantenner ved 225 grader C. Når diesel selvantenner er det stor underholdning. Fikk 50 liter diesel til å selvantenne, hadde det vært i en båt hadde største gjenværende bit av båten vært på tennisball størrelse. Skal man prøve på dette bruk fullt sett brannklær og ha en del brannslanger og ubegrenset vann tilgjengelig. Diesel som brenner bekymrer lite, jeg ville ikke nølt med å tenne på en blieie med diesel. Men ha også der slukkningsutstyr tilgjengelig. Selv om litt diesel i båt ikke bekymerer meg mye ville jeg fikset lekasjen så fort som mulig. Jeg hadde ikke brukt båten, også på grunn av lukt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 nomen skrev for 9 timer siden: Alle båtturer er farlige! Det man gjør er å redusere faren ved å vedlikeholde og utstyre båten riktig. YngveKL skrev for 8 timer siden: Hehh?!?? Denne må du utdype... Jo alle båtturer er farlige, men de fleste av oss gjør, eller har gjort tiltak som gjør at farene blir mindre/eliminert. F.eks. man sørger for at bunnventiler er ok Rør og propell er ok Vester er på eller tilgjengelig Brannslukker er montert og iorden Karter er oppdatert, og man kan lese dem Motoren er vedlikeholdt og iorden. Alle disse momentene og 100 til samlet,gjør at turen ikke lenger er farlig, men tar man bort en ting, kan den bli det. Å tøffe rundt med en motor som lekker diesel, er ihvertfall ikke det jeg kaller kos. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
skips gutten Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Det er en risiko med alt egentlig Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 @nomen Hehe, sorry, jeg skulle ikke spurt... tenker man slik er det "farlig" bare å gå ut døra hjemme. Anyway, jeg stopper der siden det er seriøst avsporing fra TS intensjon med tråden. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Nå må dere roe dere. Det er ikke farlig å gå på sjøen med litt diesel i kjølen. Med mindre man driver sveisearbeid der. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Komodo Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Litt diesel i kjølen er ikke farlig, men hva med om lekkasjen øker og han får en stråle over eksosmanifolden? Når det først lekker, hvilken garanti har han for at lekkasjen ikke øker? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Komodo skrev for 6 timer siden: Litt diesel i kjølen er ikke farlig, men hva med om lekkasjen øker og han får en stråle over eksosmanifolden? Når det først lekker, hvilken garanti har han for at lekkasjen ikke øker? Vel, den garantien finnes ikke, selv ikke når motoren ikke lekker så kan den begynne å lekke, og stråle over eksosmanifolene. Jeg sier ikke at det er optimalt, og ja, jeg er med på at en lekkasje kan øke sjansen for ytterlige lekkasje, men det trenger ikke være sånn. En kan også gå i åresvis med drypp på ett og samme punkt uten at lekkasjen øker. Så forsiktig bruk og ekstra oppsyn frem til en får reparert. Men om ting endrer seg underveis, at ting ikke er stabilt, så ville jeg pålagt bruksforbud for da har man ikke "rimelig kontroll". Og uansett fikse så snart en kan. --- Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Nå skal båten straks opp på land, Så da skal jeg få ordnet den lekkasjen sånn at jeg for vasket og luftet ut den diesellukta i løpet av vinteren. Prøver bare å finne et sted jeg kan kjøpe deler. Jeg skal jo ikke kjøpe helt ny pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.