Jump to content

Er det farlig å dra ut på sjøen med diesellekkasje?

skips gutten

Recommended Posts

Er det farlig å kjøre i butikken med bilen full av dynamitt?

Vanligvis ikke, men det kan smelle når som helst.

Stort sett så går det vel bra med diesellekkasje, det er jo noe som skjer hele tiden, både på biler og båter, uten at de brenner ned eller eksploderer av den grunn.

Innimellom dog, så både brenner det og eksploderer, og man vil neppe være en del av den statistikken.

Alle båtturer er farlige!

Det man gjør er å redusere faren ved å vedlikeholde og utstyre båten riktig. 

Jeg vil påstå at det er idioti å legge ut på tur med en motor man vet ikke er iorden. 

Det er farlig for deg, båten, miljøet og de som evt. må dra ut for å berge deg.

La båten ligge til lekkasjen er fikset, og nyt heller neste tur.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sånne gamle engelskmenn er vel skjelden helt tette, men om du klarer å få redusert lekkasjen hadde det gitt mindre diesellukt I båten I det minste. Jeg ville ikke vært like bekymret for varmen, men lukten og risikoen for en plutselig økning av lekkasje og evt motorstopp burde være en grei pådriver for å få fikset opp litt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

"Delen" som du kaller det som det lekker fra er vel regulatoren på dieselpumpa. Hvis jeg husker riktig sitter den på andre siden av motoren for eksosmanifolden? I så tilfelle skal det jo litt til at du får diesel på varme deler. 

Ellers helt enig med Adeneo; ville du latt barna dine leke med fyrstikker i et rom med dynamitt?  Jeg ville prioritert å fikse pumpa framfor å bruke båten. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Guest Avmønstret#
index skrev 1 time siden:

Sånne gamle engelskmenn er vel skjelden helt tette, men om du klarer å få redusert lekkasjen hadde det gitt mindre diesellukt I båten I det minste. Jeg ville ikke vært like bekymret for varmen, men lukten og risikoen for en plutselig økning av lekkasje og evt motorstopp burde være en grei pådriver for å få fikset opp litt.

Støtter Index jeg ;-) En balansert tilnærming. 

At man i perioder kan ha dieseldrypp/oljedrypp fra en eldre båtmotor er ikke, i mine øyne, det samme som ferdselsforbud. Selvsagt fikser man det når man har muligheten for det, men om man i mellomtiden har det under oppsikt og kanskje er litt mer forsiktig med å belaste motoren enn vanlig så går nok dette helt fint. Legg et par bleier der dryppet lander så slipper du at dieselen renner utover i kjølsvinet. 

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Synes egentlig at spørsmålet er litt tåpelig. Slikt reparerer man med en gang det oppstår, om ikke som en del av det prevantive vedlikeholdet. Pakninger og koblinger forringes og irrer hele tiden så slikt burde ikke være et tema engang i en godt vedlikeholdt båt. 

Du mener at det er utenkelig at noe som dette kan skje i en eldre godt vedlikeholdt båt? 

Syns det er litt voldsomt å påstå. Å tillegge noen stempelet å foreta dårlig vedlikehold i en båt på bakgrunn av en drypplekkasje er tynt mener eg. 

Tipper ta ikke har planer om å la dette gå ufikset, men det er dessverre ikke alltid man kan reparere med en gang. Og da er spørsmålet om man virkelig må legge skuta i opplag grunnet en liten drypplekkasje? 

Det er diesel, ikke nitroglyserin. 

Syns ts gjør det riktige eg. Etterspørre om det er ting han kan ha oversett som kan gjøre det farlig. Og da er kommentarer som over her mtp plassering av lekkasje i forhold til varme kilder en god kommentar. 

Den lekkasjen kan være en ganske enkel sak å ordne. Er du heldig, er det bare en morken O-ring omkring regulatorakselen. Mener å huske at det finnes flere beskrivelser på hvordan dette ordnes her, og det som er vanskeligst i løpet av prosessen er å unngå å miste smådeler inn under motoren. :)

Hvis det ikke flommer ut med diesel, kan du som flere er inne på prøve å samle opp det som lekker inntil du får bestilt og mottatt deler til å fikse det. Hadde jeg gjort.

Nå ....:giggle:Hulda hadde du brukt en fyrstikk til å tenne på en bleie full av diesel. ville vel stått litt legere unna.

Uansett så er en diesel lekkasje en alvorlig sak som en må ta seriøst. Diesel damp i et varmt motorrom er ikke å spøke med. Meg fortalt så brenner det flere båter med diesel motor en med bensinmotor. Kanskje årsaken ligger i at man tror dieselen er mindre farlig en bensin..

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 1 time siden:

Bleie for å samle opp diesel? Dynk en bleie i diesel, stikk en fyrstikk borti og se reaksjonen. 

Flammesikre bleier selvsagt ;-) Fra spøk til alvor, ser den. En må jo selv vurdere om det er en god løsning eller ikke i egen båt, sitt maskinrom. Jeg tar litt for gitt at en ikke har åpen flamme i maskinrommet på noe som helst tidspunkt. 

--

Men for å være praktisk. Finnes det noen måte å senke flammepunktet på diesel? Hva om en har en sterk zaloløsning så dieselen blander seg med vann når den drypper ned? 

Diesel har jo flammepunktet på 60 grader. Ligger det litt diesel i vann i bunn i motorrommet så skal det jamen være varmt for å få nok avdamping til å mette lufta til over lel og dermed kunne antenne.... I tillegg skal det være en god del mengde diesel som lekker ut. 

Faren med denne drypplekkasjen (gitt at det er nettopp det....) er jo hvis det drypper ned på noe varmt. Siden diesel selvantenner relativt lavt. 

Redigert av Joltus (see edit history)
S/Y Emma skrev for 10 timer siden:

Diesel selvantenner ved 225 grader C.

Når diesel selvantenner er det stor underholdning. Fikk 50 liter diesel til å selvantenne, hadde det vært i en båt hadde største gjenværende bit av båten vært på tennisball størrelse. Skal man prøve på dette bruk fullt sett brannklær og ha en del brannslanger og ubegrenset vann tilgjengelig. Diesel som brenner bekymrer lite, jeg ville ikke nølt med å tenne på en blieie med diesel. Men ha også der slukkningsutstyr tilgjengelig.

Selv om litt diesel i båt ikke bekymerer meg mye ville jeg fikset lekasjen så fort som mulig. Jeg hadde ikke brukt båten, også på grunn av lukt.

nomen skrev for 9 timer siden:

Alle båtturer er farlige!

Det man gjør er å redusere faren ved å vedlikeholde og utstyre båten riktig. 

YngveKL skrev for 8 timer siden:

Hehh?!?? :confused: Denne må du utdype... :smiley:

Jo alle båtturer er farlige,  men de fleste av oss gjør, eller har gjort tiltak som gjør at farene blir mindre/eliminert. 

F.eks. man sørger for at bunnventiler er ok

Rør og propell er ok

Vester er på eller tilgjengelig 

Brannslukker er montert og iorden

Karter er oppdatert, og man kan lese dem

Motoren er vedlikeholdt og iorden.

Alle disse momentene og 100 til samlet,gjør at turen ikke lenger er farlig, men tar man bort en ting, kan den bli det.

Å tøffe rundt med en motor som lekker diesel,  er ihvertfall ikke det jeg kaller kos.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
Komodo skrev for 6 timer siden:

Litt diesel i kjølen er ikke farlig, men hva med om lekkasjen øker og han får en stråle over eksosmanifolden? Når det først lekker, hvilken garanti har han for at lekkasjen ikke øker?

Vel, den garantien finnes ikke, selv ikke når motoren ikke lekker så kan den begynne å lekke, og stråle over eksosmanifolene. 

Jeg sier ikke at det er optimalt, og ja, jeg er med på at en lekkasje kan øke sjansen for ytterlige lekkasje, men det trenger ikke være sånn. En kan også gå i åresvis med drypp på ett og samme punkt uten at lekkasjen øker. 

Så forsiktig bruk og ekstra oppsyn frem til en får reparert. Men om ting endrer seg underveis, at ting ikke er stabilt, så ville jeg pålagt bruksforbud for da har man ikke "rimelig kontroll". Og uansett fikse så snart en kan. 

---

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...