Kompass83 Startet 8.September.2017 Link til dette innlegget Startet 8.September.2017 Jeg holder på å lage en kjøkkeninnredning på budsjett til båten. Akkurat det emnet har jeg ikke snublet over så mange ganger her inne. Så jeg tenkte å bidra litt selv, med åssen jeg løser dette. Litt om prosjektet. For litt siden kjøpte jeg meg en Nordkapp Comtesse 20 fot (1974-modell) med en Volvo Penta 200 hk (2006-modell). Den går bra, ligger fint, og for meg som bor i Fredrikstad er bruksverdien enorm. Jeg liker båten veldig godt, åssen den er bygd, åssen den ligger i vannet m.m. Forrige helg var jeg på tur med datteren min fra fredag til søndag. Da savnet jeg en bedre kjøkkenløsning. Jeg hadde med vanndunk, liten kjølebag og gassbluss (Biltema). Men i mine øyne, blir det litt mye rigg hver gang man skal lage mat. Lagringsplassen er siderom i veggen på hver side, samt et lagringsrom under dørken, så jeg begynte å tenke ut en annen løsning. Her ser dere båten nære. Jeg fikk lyst å bygge et "minikjøkken" bak "passasjerstolen". Det jeg ønsket å løse var å få en bedre komfort totalt sett: - Bedre "kjøle-løsning" (etter å lest her, skjønte jeg at frysebokser fra Biltema o.l. ikke er en optimal løsning - holder tempen for lite nede) - Kran lett tilgjengelig - To gassbluss lett tilgjengelig for å lage kaffe/mat - Mer tilgjengelig oppbevaringsløsning for tørrvarer, bestikk o.l. Måten jeg ønsket å løse det på: - Så lett som mulig - Så økonomisk som mulig - Helst pent design, men praktiske løsninger trumfer - Så vedlikeholdsfritt som mulig, da jeg er litt bedagelig (fornuftig?) anlagt Jeg sjekket Finn.no for andre Comtesse-er samt lignende båter, dette forumet, og ble inspirert av litt ulike løsninger. Jeg er dog ikke en teak-fan. Heller noe hvitmalt for min del (brannfakkel??:-) Jeg hadde et åpent sinn, og begynte å sjekke rundt på Finn.no. Jeg fant et kjøleskap som har kompressor og kjøler bra, og fikk det for en bra pris. Legger ved et budsjett nederst i innlegget. Ok, så jeg har et kjøleskap, men lurer på materialvalg. Min første innskytelse var å bygge alt fra bunnen av med kryssfiner. Men for mye jobb. Så sjekket jeg dette forumet, og så at Starboard er et bra alternativ. Det hadde passet bra ifht at det er lite vedlikehold. Men for dyrt for meg nå. Så begynte jeg å sjekke Finn.no for alt mulig annet jeg kunne ta utgangspunkt i. Etter å funnet ut at jeg ville bygge den i tre, vurderte jeg ulike skrivebord, skjenker, kjøpmannsdisker, kommoder m.m. Men så falt valget på en kommode av jern fra Ikea, som jeg tenkte ville være lett å vedlikeholde. Men da jeg fikk den i hus, hørtes den ut som et 17. mai-tog i det fjerne, bare jeg gikk over gulvet. Typisk. Orker ikke å ha en "lokk-spiller" med i hver bølge, så jeg lette videre på Finn. Fant en skjenk. Ok. Da er planen at kjøleskapet skal passe i høyre dør. Skap og skuff på venstre side skal kuttes vekk, så skal hele greia males. Tester. Kjøleskapet passer selvfølgelig ikke (2,5 cm bredere). Så da tar jeg ut alle skuffer og fjerner skapdørene, og flytter "sideveggene" litt. Deretter kutter jeg av bunnen og toppen. Pusser den ned. Har forresten kjøpt en vask på Finn, og en kran på Biltema. Installerer det. Da ser det plutselig sånn ut: H Nå skrur jeg alt og limer det med eposky. Hadde egentlig lyst til å bevare benkeplaten, men må gi opp det når jeg kutter den, for det blir for flisete. Underveis her er det verdt å nevne at jeg brukte mye tid på å finne ut hva jeg skulle gjøre med plassen under vasken. Vurderer liten bestikk-skuff e.l. Ved å lage innredningen hjemme, og ikke i båten, så vet en aldri åssen ting kommer til å fungere. Kompressoren stakk ut bak kjøleskapet og innredningen. Det kan hende det hadde passet med siderommet i båten, men jeg valgte heller å ta kompressoren over kjøleskapet. Så kan jeg heller ha en vanndunk i siderommet til vasken. Har ikke bilde nå, men vurderer å bruke to løse gassbluss (kokeapparat) fra Biltema til koke-løsningen. De er ekstremt effektive (butan-gass). En som står der fast (på en eller annen måte), og en jeg kan ta fram hvis jeg skal kokkelere. Det blir ikke så pent, men det er billig og i mine øyne - trygt. Jeg kobler fra flaska hver gang jeg er ferdig med å bruke den. Og de er mer effektive (stort sett) enn gassbluss en monterer fast, hvor man må begynne med tett kasse for gassen og alt det der. Så kan jeg også ta de i land. ....Og så langt har jeg kommet nå. Nå skal det sparkles, males (Jotun Shipolin Sjøgløtt) og monteres. Regner med å bruke mange økter på malingen - litt hver kveld. Ønsker at det skal se strøkent ut. Tenker også å bytte ut platen på kjøleskapet med rustfritt stål (kjenner noen som kan skjære ut), og bytte ut knottene på skuffene med noe mer maritimt preg e.l. Evt. utfordringer: Furu er mykt og kan slå seg ved mye fuktighet. Jeg tenker å male hele innredningen i biter for unngå dette i så stor grad som mulig. Skuffene kan åpne seg i mye sjø. Tips til "skuffelåser" som monteres på innsiden av skuffene mottas med takk. Vil ikke at de skal syns. Vil ikke ha "trykk-knapper". ... noe jeg ikke har tenkt på... Tips mottas med takk Budsjett til nå (ca): Brukt vask: 300 kr Brukt kjøleskap: 1500 kr Skjenk: 300 kr Vask og slange fra Biltema: 200 kr Maling/ruller: 300 kr Totalt til nå: 2500 kr Sparkel, har, verktøy, har... Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Ok, fått gjort litt til siden sist. Fant ut jeg skulle ha et lite hull til oppvaskbørste/zalo-flaska. Kjøpte en koppholder på Biltema til formålet. Også gått for Shipolin i fht maling. Det ble dessverre litt luftbobler i den, så vurderer å kjøpe en forstryker. også funnet ut at det finnes noe som heter "sneppert" som jeg kan bruke på skuffene, dersom de åpner seg i bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 23.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Ok, en liten oppdatering. Jeg ser det er en del visninger, så da satser jeg på at dette kan være interessant for noen andre DIY-ere :-) Fått installert kjøkkenet. Testet det. Noen få ting gjenstår: - Plata under vasken. Der har jeg lyst til å lage et lite rom også til oppvaskbørster osv. - Bryter til kjøleskapet. Nå er det på når strømmen er på. Greit å kunne koble det inn og ut. - Jeg kjøpte den største inline-pumpa fra Biltema, fordi jeg har hatt erfaring med dårlig trykk i vask tidligere. Men her er det motsatt problem - for høyt trykk. Spruter med en gang man skrur på vannet og det treffer vasken. Det fulgte med en annen, mindre pumpe med krana, så jeg skal teste den. Evt ha på en lengre slange i kveil?!. - Ha på kontaktplast på kjøleskapsdøra. Skulle bytte plata på den, men listene var limt. Så jeg kjøper som kontakt-papir-aktig opplegg fra Bauhaus og kliner til. Tenker da børstet stål. - Avløpsslangen lekker litt ved overgangen ut av båten, så jeg må få på en bend, evt sikaflex... - Evt få på en "tut" på krana. Den spruter litt utenfor vasken. Nå har jeg satt på en slangebit. Det fungerer, men ser jo jalla ut. Pris til nå: ca 4000. Ender på ca 4500 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Har nå fiksa en dings på vasken så strålen går riktig vei, og fått på kontaktplast på kjøleskapet. Tok børstet stål. Minnet plutselig litt mye om et "snus-kjøleskap", men det får bare være :-). Ellers har jeg lagd et rom under vasken. Skal poste et bilde så fort jeg får ny telefon. Klarte å miste den i vannet i går.. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Se der ja! kreativt og funksjonelt! Pumpa som følger med BT-kranen er i hvert fall ikke for hissig. Jeg har denne til hjemme-bryggeriet mitt. Styrer denne med et potensiometer, noe som også kunne vært mulig for din inline pumpe. Altså levere mindre strøm til den. Også ville jeg fjernet kanten nede under skuffer og kjøleskap, slik at den ser mindre IKEA ut og mer original. Også fortjener den jo samme farge som gelcoat, når du først gjør en slik innsats! Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 28.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Hvor har du kjøpt potensimeteret? Er det litt som en dimmer? Tenkte på den kanten, men håpet ingen andre gjorde det.. :-) Får se om jeg gjør noe med det. Fargen - liker litt farger, men tar poenget. Skal vel legge nytt belegg på dørken, mulig jeg tar en revurdering da... Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Ja, det er som en dimmer. Imidlertid så vil pumpen din trekke for mye strøm for kun et potensiometer, men du kan bruke en step down converter som denne Kina greia. Disse finnes i mange varianter og struper i praksis strømmen, slik at du kan stille inn ønsket trykk. Easy peasy Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Rikki Tikki skrev On 26.9.2017 at 10.20: Også ville jeg fjernet kanten nede under skuffer og kjøleskap, slik at den ser mindre IKEA ut og mer original. Også fortjener den jo samme farge som gelcoat, når du først gjør en slik innsats! ville også tatt bort denne. Samt rundet hjørnene mer på benkeplata oppå. Begge disse tingene vil jeg tro bidrar til litt mer "plassbygd" preg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 ivar skrev for 5 timer siden: Samt rundet hjørnene mer på benkeplata oppå. Begge disse tingene vil jeg tro bidrar til litt mer "plassbygd" preg Enig ? Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 28.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Takker for gode innspill. Det vil nok heve uttrykket det dere foreslår. Blir deilig med en ordentlig løsning! Sitér dette innlegget Link to post
Kompass83 Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 sluttresultatet ble sånn. Så da er «guiden» fullført Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 Kult! Liker at ikke alt trenger å være så sykt dyrt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.