Jump to content

Viknes 1030 med Yanmar 369Hk, trollingfunksjon på sluregir fungerer ikke

Håholmen

Recommended Posts

Har kjøpt en brukt Viknes 1030 K3 2011 (Yanmar 369). Denne er utstyrt med en trolling funksjon (sluregir), som jeg ikke får til å virke. På styreposisjonen akter er det en knapp merket med trolling. Trykker man på denne med motoren på tomgang lyser det grønt. Jeg trodde man da skulle få en gradvis innkobling av aksel(propell) fra 0 RPM og opp til tomgangshastighet, ved å bevege gasshåndtaket fremover. Men båten oppfører som normalt (settes i gir og oppnår en tomgangshastighet på ca 4 knop). Har jeg forstått dette feil ? Er det evt noen som har tips til feilsøking ?

Sluregear som ikke virker.
Ser det er mange som har problemer med denne ventilen, dvs problemet er egentlig solenoiden eller aktuatoren.
Typisk er at denne "henger" slik at gearet ikke slurer, ved å slå lett på eller vrikke forsiktig vil den kunne virke igjen...for en stund.
Jeg har prøvd det meste, skiftet filteret, skiftet olje og rengjort silen. Fått overhalt ventilen, rekalibrert uten at dette har vært til hjelp.
Neste var å kjøpe ny solenoid til fantasipris kr 13000 hos Yanmar 1f621.png?
Etter å ha snakket med Bo hos Viknes ser det ut til at denne karen har mest peiling på dette.
Vi prøvde å kalibrere ventilen der min og max prop settes til hhv30 og 90 % istedetfor de verdiene Yanmar angir.
Har enda ikke fullstendig friskmeldt sluregearet, men etter 3 dager ser dette lovende ut, fungere faktisk så langt1f44d.png?

Dette er et kjent problem, både for yanmar og viknes. Fikk beskjed om at problemene hang sammen med spenningsvariasjoner . Solenoiden var etter sigende avhengig av helt stabil spenning. Da var løsningen en eller annen tingest som skulle sørge for stabil spenning til solenoiden. Kostet Ca 2500,-.

Kjøpte ikke siden jeg mente det måtte være Viknes eller yanmar sitt problem, men det syntes ikke de....

Prøvde å kalibrere mange ganger, men fikk det aldri til å fungere  helt som det skulle. 

• 8 måneder senere...
  • 6 år senere...

@Laggo
Siste besøk juli 2021.

Hvis du skriver @Håholmen

får han hvertfall varsel. 
Jeg har samme båt og motor, men husker ikke minimum hastighet eksakt. Kan nok under 1 kn, men blir dårlig med styring med roret da, med mindre det er totalt stille. Jeg har 2 dynamoer( de fleste har det). Alle tunge forbrukere som trustere og vinsj går på startbatteri. Styring til motorelektronikk og gir går fra forbruk. Det satt et vsr rele mellom bankene da jeg kjøpte den, som jeg har fjernet. Sluringen blir ikke påvirket av trusterbruk. 
Hvorfor må du ned i 1 kn?

Det var masse problemer med slurefunksjonen på Viknes 1030 og denne Yanmar motorkombinasjonen på fiskeriutgavene som ble solgt i nord og benyttet mye til juksafiske. Bl.a. hadde man ikke stabil nok spenning til at funksjonen ville fungere som den skulle og båtprodusenten ville ikke ta kostnaden av et "stabilnett" som kun var tilknyttet motorstyringa.

Systemet tåler ikke spenningsdifferanser, det var tilskrekkelig at en av juksamaskinene fikk fisk på kroken så koblet den inn gearet fullt. Kan også være beheftet med andre problemer enn dette uten at jeg kjener til det men en av de helt elementære tingene som må være iorden for at dette skal fungere er stabil spenning og det originale opplegget er ikke godt nok som levert fra Yanmar/VIknes.

Ble bygd om på mange fiskeriutgaver med ekstra adskilt batterisett etc.

Uten å kjenne til slureventilen som sådan så må det da la seg gjøre og forsyne den med stabil spenning via en passende DC-DC forsyning som kjøpes på Ali i stedet for til Yanmarpris?

Jeg har brukt en slik 12V/10A feks for å få stabil spenning 12V på motorromsvifte slik at den bråker mindre:

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK128.56 | 8V-40V to 12V 13.8V 19V 3A 6A 10A 15A 20A 300W DC DC Voltage Stabilizer Power Converter Regulator Boost Buck LED Solar Car
https://a.aliexpress.com/_EyvTY3t

Takk for alle svar.

Mine behov for lav fart, fra 0,5 knop og oppover er at båten skal brukes MEST til fiske etter kveite. Vi jiggermed stang  på dypt vann og når det er vindstille og lite strøm, justerer vi farten. blir farten for stor, flyter jiggen opp og det er umulig å holde kontakt med bunn. På for eks. 50 til 100 m dyp MÅ man ned i så lav fart. Har nå kjørt Norge rundt (fra NordNorge 2850 km) for å se på to Viknes 1030 som skal selges, men ingen av de fikk sluring til å fungere. Samme fart på sluring som vanlig tomgang. Ca 3,5 knop. Skal nå returnere oppover igjen (1500 km kjøring) med uforrettet sak. VELDIG skuffende!!!!!

Laggo skrev for 16 timer siden:

Hei Håholmen.

Er du på denne tråden fortsatt?

Hvor langt ned i fart fikk du den med den fiksen du gjorde?

Sliter med samme problem i en båt jeg tenker å kjøpe hvis dette lar seg fikse og kommer ned til 1 knop.

Hei @Håholmen

Er du på denne tråden fortsatt?

Hvor langt ned i fart fikk du den med den fiksen du gjorde?

Sliter med samme problem i en båt jeg tenker å kjøpe hvis dette lar seg fikse og kommer ned til 1 knop.

Laggo skrev for 2 timer siden:

Derfor hadde det vært fint om @Håholmen kunne svart på hva han har erfart. 

Det er kjedelig at folk ikke responderer når man har et behov. Men leste du innlegget mitt lenger opp? Håholmen har ikke vært pålogget på forumet siden sommeren 2021, altså for tre år siden. 

Laggo skrev for 5 timer siden:

Takk for alle svar.

Mine behov for lav fart, fra 0,5 knop og oppover er at båten skal brukes MEST til fiske etter kveite. Vi jiggermed stang  på dypt vann og når det er vindstille og lite strøm, justerer vi farten. blir farten for stor, flyter jiggen opp og det er umulig å holde kontakt med bunn. På for eks. 50 til 100 m dyp MÅ man ned i så lav fart. Har nå kjørt Norge rundt (fra NordNorge 2850 km) for å se på to Viknes 1030 som skal selges, men ingen av de fikk sluring til å fungere. Samme fart på sluring som vanlig tomgang. Ca 3,5 knop. Skal nå returnere oppover igjen (1500 km kjøring) med uforrettet sak. VELDIG skuffende!!!!!

Det burde kunne vært avdekket på forhånd av selger.

Min fungerer hvertfall, og har gjort det siden 2019. Jeg bruker den ikke til fiske, men bruker den hver gang jeg legger til i havner og uthavner. Jeg har også et kamera som ser ned i kjølen og propelaksel, og ser når den begynner å rotere fra 0. Min gjør drøye 4kn fullt innkoblet, så mye enklere å manøvrere med sluring. 

Jeg har også sett en 1030 til salgs siste året som har bygget om til andre hydraulikventiler, en som var maskinist tror jeg. Mener også det finnes en nyere versjon av giret med en sensor som regulerer rotasjonshastigheten nøyaktig.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Men leste du innlegget mitt lenger opp? Håholmen har ikke vært pålogget på forumet siden sommeren 2021, altså for tre år siden. 

Leste det ja, men håpet at han fikk varsel på e-post om spørsmålet.

Gullfisk skrev 1 time siden:

Min fungerer hvertfall, og har gjort det siden 2019. Jeg bruker den ikke til fiske, men bruker den hver gang jeg legger til i havner og uthavner. Jeg har også et kamera som ser ned i kjølen og propelaksel, og ser når den begynner å rotere fra 0. Min gjør drøye 4kn fullt innkoblet, så mye enklere å manøvrere med sluring. 

Det hørtes veldig interessant ut. Hadde helt avskrevet hele opplegget, men da vil jeg gå videre og se på mulighetene for å skaffe båt med slik system. Men som fungerer. Problemet for de som skulle selge, var at de ikke hadde brukt slurefunksjonen og ble like forbauset som meg da de ikke fikk det til å fungere. 

Har du prøvd slikt fiske med Viknes 1030? Mht avdrift og vind kan denne sammenlignes med en motorisert isoporkasse sammenlignet med en gammel Malo sjark.

Ble alle  6LY motorene levert med samme dårlige gearløsning? Ser jo helt klart fordelen med slurefunksjonen, på min 6LP med ZF63 er det mekanisk styrt ventil og denne har funket i 23 år nå.

hanto1 skrev 3 minutter siden:

Har du prøvd slikt fiske med Viknes 1030? Mht avdrift og vind kan denne sammenlignes med en motorisert isoporkasse sammenlignet med en gammel Malo sjark.

Ble alle  6LY motorene levert med samme dårlige gearløsning? Ser jo helt klart fordelen med slurefunksjonen, på min 6LP med ZF63 er det mekanisk styrt ventil og denne har funket i 23 år nå.

Giret er jo ikke dårlig, men den elektroniske slureventilen som har vært problemet. Godt mulig man kan bytte denne med mekanisk styrt i stedet. Helt fantastisk å manøvrere med da man har alt på en spak og man starter på 0 sluring etter man skifter gjennom fri. 
Enig i isoporkasse, derfor jeg spurte hvorfor han skulle under 1kn. Skal jeg snike meg innimellom skjæra i den farten, parkerer jeg roret midtskips og går over til justering via trustere. Du står ikke med baugen mot vind eller strøm og trår vannet med en 1030 akkurat. Da må man ha noe mere under vann. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...