mmosberg Startet 9.September.2017 Del på Facebook Startet 9.September.2017 (redigert) Skal montere en Victron BMV-700 batterimonitor i min Windy Scirocco 32. Shunt skal settes inn på minus siden iflg Victron. Hvor bør jeg sette det inn? Se tegning. Redigert 9.September.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Zach Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2017 Altså, problemstillingen er den at jeg selvfølgelig er intetessert i å følge med på forbruksbanken, men de to batteriene i den banken henger sammen med startbatteriet på minussiden. Fortøyd i uthavn (og egentlig ellers også) er jeg nøye med å slå av hovedbryteten til startbatteriet og det vil jeg fortsette med. Så jeg bruker ingenting av det batteriet, men alt av lading under gange og med landstrømladeren går inn på alle tre batteriene. Da blir det vel etterhvert feil i "regnskapet" til monitoren? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 9.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2017 (redigert) Regner meg selv som normalt oppegående, men strøm er ikke min sterkeste side....som de som leser sikkert skjønner ? Er jeg helt på bærtur med spørsmålet over? Redigert 9.September.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Zach Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 (redigert) Servicebatteriet står i en egen krets. Fra pluss via forbruk, shunt og til batteri minus. Startbatteriet har sin egen krets. Og det spiller ingen rolle om minus henger sammen. De er vel uansett koblet til motor blokka, eller kanskje til felles minus på startmotoren (som ikke vises på tegningen). Og det er viktig at du ikke kobler noe minus forbruk (service) på batterisiden av shunten. Skal bare være forbindelsen mot batteriet der. Redigert 9.September.2017 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2017 Ok. Takk for svar. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Hekkbølgen Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Tror du må skrive/ finne ut mer om ditt elektriske anlegg. På min Victron holder den kun regnskap på forbruksbanken og viser kun spenning på startbatteriet. Selv om minus på start-og forbruk er koblet sammen. Når jeg monterte den forrige batterimonitoren, nasa bm1, måtte alle forbrukere sin minus gå inn på shunten. Det var ikke nok å bare ta minus fra batteriet til shunten. Da måtte jeg finne ut hvordan hver forbruker var jordet og passe på at alle disse gikk inn på shunten. Det er ikke plass til alle forbruker inn på shunten og da samlet jeg alle minus på en nordingssplint og trakk en ledning fra den til shunten. Som @Lars H. gjentatte ganger skrev til meg når jeg knotet med nasa ( har montert 3 stk i 3 forskjellige båter jeg har hatt og knota like mye hver gang), man må følge diagrammet slavisk til punkt og prikke. Er veldig fornøyd med Victron sin! Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 (redigert) Som jeg oppfatter at Zach også mener, du må skille minus til start fra minus til service, så det bare er minus til service som går igjennom shunten. Ellers vil startbatteriet komme inn i regnskapet til monitoren, som du allerede har vært inne på. Noe sånn: Edit: og når du først er i gang med omkobling så kan du gjerne også sørge for at pluss på servicebatteriet hentes fra ett batteri og minus på servicebatteriet hentes fra det andre (ser at jeg har tegnet de på samme batteri her). Så belastes batteriene jevnere. Har ikke noe å si for monitoren, men kan ha (ihvertfall teoretisk) noe å si for batteriene og deres levetid. Redigert 9.September.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2017 StorStas, det er akkurat dette jeg også tenker. Men jeg er på tynn is. Derfor jeg ønsker råd fra noen som kan dette. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Vestkystseiler Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 (redigert) Skjemaet til StorStas er riktig. På det batteriet som skal måles, er det BARE shunten som skal tilkobles minuspolen. Tilkoblingen til "felles jord" skjer på andre siden av shunten. Redigert 9.September.2017 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Så lenge plussen på startbatteri kun går til ting du allikevel ikke bruker når du ligger i ro, slik som startmotor, så har det ikke noe å si, du måler bare vanlig forbruk og lading alikavel. grunnen til att du allikevel ikke ønsker at startstrømmenikke skal gå gjennom shunten er mer fordi du vil unngå de relativt store strømmene som kan bli en termisk belastning for shunten. Dette gjelder også trustere og vinsjer etc. Dvs. Ser din vinsj er koplet til service batteri, det er sikkert helt greit. Men du vil da måle strømtrekk når denne går med oppsettet som er foreslått. I min båt er batteriene koblet sammen før shunt, både start og service, med en vender som kobler pos. Pol sammen etter ønske. men blokka til motor er koblet til jord før shunt, mener jeg på, allt av utstyr er så koblet etter shunt i en terminalblokk. Forøvrig holder jeg på med å tegne ett koblingsskjema for båten min da dette ikke fantes fra før. Mykje rart har jeg funnet, foreksempel var shunt til batterimonitor montert men intet forbruks utstyr var koblet etter shunten, kun ladestrøm fra dynamo... alt var koblett direkte til jord, Så dette måtte jeg koble om for å kunne måle forbruk. Blir nok flere omkoblinger efterhvert. Dvs, jord og jord fru blom. Jord er noe du dyrker tomater i, er vel mer korrekt å kalle det 0V potensialet eller common ... ? Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Zach Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Mitt forslag er fra mitt system med NASA BM2 hvor også shunten skal være i minus-kretsen. Så det kan være avvik i koblingen av BMV-700. Men det fulgte vel med en oppskrift på monteringen? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 10.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2017 Har ikke fått den ennå, men denne https://www.victronenergy.com/upload/documents/Quickinstallsheet_BMV70x_part1_2.pdf bekrefter det StorStas angir. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Zach Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Ja, StorStas sitt forslag er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 StorStas har helt korrekt skisse shunt før alle - forbrukere. Hvis alle - koblinger er spredt må du lage deg en felles skinne for - og koble shunten etter batteri og før felles skinne.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.