Jump to content

Hvor skal jeg montere shunt til batterimonitor?


mmosberg

Recommended Posts

Altså, problemstillingen er den at jeg selvfølgelig er intetessert i å følge med på forbruksbanken, men de to batteriene i den banken henger sammen med startbatteriet på minussiden. Fortøyd i uthavn (og egentlig ellers også) er jeg nøye med å slå av hovedbryteten til startbatteriet og det vil jeg fortsette med. Så jeg bruker ingenting av det batteriet, men alt av lading under gange og med landstrømladeren går inn på alle tre batteriene. Da blir det vel etterhvert feil i "regnskapet" til monitoren?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Servicebatteriet står i en egen krets. Fra pluss via forbruk, shunt og til batteri minus. Startbatteriet har sin egen krets. Og det spiller ingen rolle om minus henger sammen. De er vel uansett koblet til motor blokka, eller kanskje til felles minus på startmotoren (som ikke vises på tegningen).

Og det er viktig at du ikke kobler noe minus forbruk (service) på batterisiden av shunten. Skal bare være forbindelsen mot batteriet der.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Tror du må skrive/ finne ut mer om ditt elektriske anlegg. På min Victron holder den kun regnskap på forbruksbanken og viser kun spenning på startbatteriet. Selv om minus på start-og forbruk er koblet sammen. 

 

Når jeg monterte den forrige batterimonitoren, nasa bm1, måtte alle forbrukere sin minus gå inn på shunten. Det var ikke nok å bare ta minus fra batteriet til shunten. Da måtte jeg finne ut hvordan hver forbruker var jordet og passe på at alle disse gikk inn på shunten. Det er ikke plass til alle forbruker inn på shunten og da samlet jeg alle minus på en nordingssplint og trakk en ledning fra den til shunten. 

 

Som @Lars H. gjentatte ganger skrev til meg når jeg knotet med nasa ( har montert 3 stk i 3 forskjellige båter jeg har hatt og knota like mye hver gang), man må følge diagrammet slavisk til punkt og prikke. Er veldig fornøyd med Victron sin!

Link to post

Som jeg oppfatter at Zach også mener, du må skille minus til start fra minus til service, så det bare er minus til service som går igjennom shunten.  Ellers vil startbatteriet komme inn i regnskapet til monitoren, som du allerede har vært inne på.

Noe sånn:

kobling.png.d4a8c35ca138fbe3475fbebfad323f27.png

Edit: og når du først er i gang med omkobling så kan du gjerne også sørge for at pluss på servicebatteriet hentes fra ett batteri og minus på servicebatteriet hentes fra det andre (ser at jeg har tegnet de på samme batteri her).  Så belastes batteriene jevnere.   Har ikke noe å si for monitoren, men kan ha (ihvertfall teoretisk) noe å si for batteriene og deres levetid.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Så lenge plussen på startbatteri kun går til ting du allikevel ikke bruker når du ligger i ro, slik som startmotor, så har det ikke noe å si, du måler bare vanlig forbruk og lading alikavel. grunnen til att du allikevel ikke ønsker at startstrømmenikke skal gå gjennom shunten er mer fordi du vil unngå de relativt store strømmene som kan bli en termisk belastning for shunten. Dette gjelder også trustere og vinsjer etc. Dvs. Ser din vinsj er koplet til service batteri, det er sikkert helt greit. Men du vil da måle strømtrekk når denne går med oppsettet som er foreslått.

 

I min båt er batteriene koblet sammen før shunt, både start og service, med en vender som kobler pos. Pol sammen etter ønske. men blokka til motor er koblet til jord før shunt, mener jeg på, allt av utstyr er så koblet etter shunt i en terminalblokk. Forøvrig holder jeg på med å tegne ett koblingsskjema for båten min da dette ikke fantes fra før. Mykje rart har jeg funnet, foreksempel var shunt til batterimonitor montert men intet forbruks utstyr var koblet etter shunten, kun ladestrøm fra dynamo... alt var koblett direkte til jord, Så dette måtte jeg koble om for å kunne måle forbruk. Blir nok flere omkoblinger efterhvert.

 

Dvs, jord og jord fru blom. Jord er noe du dyrker tomater i, er vel mer korrekt å kalle det 0V potensialet eller common ... ?

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

StorStas har helt korrekt skisse shunt før alle - forbrukere. Hvis alle - koblinger er spredt må du lage deg en felles skinne for - og koble shunten etter batteri og før felles skinne..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...